2014-03-09, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VlnteJoBaRokaHasch
Det är en tydlig skillnad. Det jag vänder mig mot är, som jag vid upprepade tillfällen påpekat, skatternas utformning, och då specifikt ränteavdraget och dess effekter. Den önskade nivån på skattetrycket är en separat fråga från dess utformning. Om du inte förstår du det, bör vi diskutera den punkten specifikt innan vi går vidare. Att invända att ett slopande av ränteavdraget isolerat skulle innebära ett höjt skattetryck är ungefär lika relevant som att påpeka att en höjning av tobaksskatten isolerat skulle höja skattetrycket i en diskussion om hur man bör komma till rätta med rökning som ett hälsoproblem. Ja, det skulle isolerat höja skattetrycket men man kan enkelt kompensera det genom att sänka någon annan skatt, typ inkomstskatten. Det som är intressant när man diskuterar en enskild skatt är rimligen dess incitamentseffekter, inte dess effekter på skattetrycket, speciellt om alla inblandande uttryckligen säger sig vara införstådda med att skattetrycket bör hållas konstant.
Ett ensidigt propagerande för en skattehöjning är i mina ögon detsamma som att propagera för ökad skatt.
Hade du i stället propagerat för ett borttagande av skatt på inkomst av kapital (och därmed avlägsnande av avdrag för underskott av kapital) hade jag inte sagt något. Det är ett rationellt resonemang.

Citat:
Anledningen till att du inte behöver iterera detta om och om igen är att jag har varit tydlig med att jag (och alla andra som har gått ut grundskolan) förstår att ett slopat skatteavdrag isolerat innebär ett höjt skattetryck.
Avdraget brukar poppa upp då och då. Symtomatiskt är att de som propagerar för ett borttagande brukar börja ett osäkert mumlande om att man skulle kunna sänka någon annan skatt, när de får påpekande om att de propagerar för en skattehöjning. Så nej, folk förstår inte det förrän de får det skrivet på näsan.

Citat:
Nu anklagar du mig återigen för att bara låtsas vara emot ränteavdraget av de anledningar jag anger
Jag har inte sett så mycket av anledning. Mest tyckande att det ska bort. Och då för att det, som du påstod, var en subvention. Hela diskussionen började med att jag pekade på att det inte var en subvention.

Citat:
Anledningen till att jag upprepar frågan är att jag vill veta om du förstår det. Om svaret är nej kan jag försöka förklara det för dig. Om svaret är ja kan jag avfärda din distinktion som irrelevant trams och strunta i diskussionen.
Det är inte en fråga om att förstå. Och jag får upprepa: vill du diskutera om avsaknad av skatt är en donation av en klumpsumma så starta en ny tråd om det.
Och hur du hanterar det internt i din hjärna är inte en fråga för den här tråden. Om du har behov av att diskutera det så gör det i delforum för psykiatrisk hälsa.

Citat:
Men snälla. Eftersom det är uppenbart för en treåring att jag med "ha tillgång till" inte avser "tillgångar" i en redovisningsbetydelse, så vet jag att du förstår mig. Eftersom det var din enda kommentar tolkar jag det som att vi har släppt diskussionen om huruvida en sänkning av reporäntan skulle ha några effekter på ekonomin.
Din textmassa var inte direkt dechiffrerbar. Hade den varit det hade jag inte frågat.

Citat:
Ja, men jag förstår inte vad det har uttalandet skulle ha för bäring på diskussionen. Ingves har ju varit tydlig med att anledningen till att han inte vill sänka räntan är att han tror att det skulle påverka hushållens skuldsättning, trots att han även tror att det skulle öka inflationen vilket han också ansett önskvärt. Jag har väldigt svårt att tolka ditt tidigare inlägg på något annat sätt än att du trots allt tror att riksbankens räntebeslut påverkar hushållens skuldsättning. Men eftersom jag uppenbarligen har misstolkat dig där kan du väl förtydliga vad du egentligen menar.
Vad är det för svaghet i det jag varit konsekvent med. En räntesänkning av bankernas utlåningsränta leder till ökad skuldsättning och i sin tur till aggregerad efterfrågan. Men om reporäntan är tillräckligt låg har inte bankerna möjlighet att sänka räntorna, eller om bankernas upplåningskostnad inte sänks så kan de inte sänka utlåningsräntan.
Är det något i det som inte är begripligt?

Citat:
Som jag uttryckligen sa så var det du citerade ett förtydligande (som alltså avsåg att undanröja eventuella missförstånd). Räntan i det exempel du gav (där en räntesänkning på 0,75% hade gjort effekten neutral) var inte reporäntan.
Det finns som sagt inget ett-till-ett förhållande mellan reporäntan och bolåneräntan så det går inte att ge ett exakt kvantitativt svar på frågan vilka effekter en specifik sänkning av reporäntan skulle ha.
Betyder det att vi nu är överens om att en sänkning av reporäntan inte nödvändigtvis leder till sänkta in/utlåningsräntor hos MFI.

Citat:
Om jag nu uttryckligen säger att jag, om du inte anser att riksbanken bör tolka sitt mål som att uppnå nollinflation, tyvärr har missförstått dig och ber om ursäkt för det så får du väl köpa det. Istället för att upprepa en anklagelse om att jag avsiktligt ljög (vad jag nu skulle ha att vinna av det) så kan du väl svara på den direkta fråga som var avsedd att reda upp missförståndet. Varför anser du riksbankens inflationsmålstolkning vara ett flagrant brott mot dess uppdrag? Och vad bör den korrekta tolkningen istället vara?
När uppdraget är prisstabilitet så tar man vid den tidpunkten ett lämpligt KPI-mått och reglerar mot det. Behöver du verkligen fråga om det.
Vill Riksdagen i stället ha prisökningar så får dom beställa det.

Citat:
Då har jag missförstått dig igen. Vi är alltså överens om att det är önskvärt att minska hushållens skuldsättning. Du pekar dessutom på att detta önskvärda utfall blir en konsekvens av att slopa ränteavdraget. Då antar jag att du förstår varför jag tycker att det skulle vara en bra idé.
Nej, för du har också sagt att du vill ha stimulans. Och du propagerar för något som ger motsatt verkan. Det är inte riktigt seriöst.
Dessutom går det inte att se borttagande av avdrag för underskott av kapital utan att samtidigt ta bort inkomst av kapital som en bra ide. Det kvalar inte ens in som ide.

Citat:
Vad jag skrev var "Man kan inte tackla hushållens skuldsättning genom att förmå dem att låna mer. Men en räntesänkning påverkar som sagt andra delar av ekonomin." De "andra delar" som avses är alltså de som inte utgörs av hushållen. Specifikt hade jag företagen i åtanke. Jag antar att det är uppenbart för dig hur en räntesänkning skulle påverka företagens kapitalkostnader, så jag kanske har missförstått sin fråga. I sådana fall ber jag dig förtydliga den.
Varför skulle inte företagen ingå i låntagare eller långivare?
Du är inte speciellt tydlig på det. Men du påstår indirekt det tidigare.
2014-03-09, 23:58
Medlem
Följande kan vara av intresse för tråden:
http://www.bruegel.org/download/parent/686-the-debt-challenge-in-europe/file/1546-the-debt-challenge-in-europe/

Tittar man på stapeldiagrammet på sid 12 (i pdf:en) så ser man att de länder med hög skuldsättning i relation till disponibel inkomst 2009 också fått div problem med skuldsättning.
Undantaget är väl Schweiz. Just Schweiz har dock inte ökat kvoten så mycket sedan 1999. Det verkar vara en stabil situation.

Notabelt är att Tyskland minskat skuldsättningen i relation till disponibel inkomst. Något gör dom rätt som kan få ekonomin att rulla på utan den stimulans som ökad skuldsättning innebär. Och som Sverige verkar behöva.

En tolkning är att stora ökningar ger problem. Och det skulle väl inte vara en överraskning. I så fall är Sverige i riskzonen.
2014-03-10, 00:25
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Ett ensidigt propagerande för en skattehöjning är i mina ögon detsamma som att propagera för ökad skatt.
Jag börjar ärligt talat tröttna på den här diskussionen eftersom den bara går runt i cirklar. Jag har försökt förklara varför skattetryckets nivå och utformning är skilda frågor. Ditt svar är inte att du förstår det eller något specifikt motargument utan bara ett konstaterande att det i dina ögon är samma sak.

Citat:
Avdraget brukar poppa upp då och då. Symtomatiskt är att de som propagerar för ett borttagande brukar börja ett osäkert mumlande om att man skulle kunna sänka någon annan skatt, när de får påpekande om att de propagerar för en skattehöjning. Så nej, folk förstår inte det förrän de får det skrivet på näsan.
Du tror inte att folk förstår att en skattehöjning, sett isolerat, leder till en höjning av skattetrycket? Aja, det spelar väl mindre roll i den här situationen. Jag förstår åtminstone det och är helt på det klara med att man måste kompensera med en skattesänkning någon annanstans för att hålla skattetrycket konstant. Det kan man väl beskriva som "ett osäkert mumlande" om man vill det, men det är naturligtvis ett tillräckligt specifikt policy-förslag vad gäller den här diskussionen.

Citat:
Jag har inte sett så mycket av anledning. Mest tyckande att det ska bort. Och då för att det, som du påstod, var en subvention. Hela diskussionen började med att jag pekade på att det inte var en subvention.
Det är en subvention i meningen att det har samma incitamentseffekter och finansieringseffekter för staten som en regelrätt subvention. Det är inte en fråga om tyckande, även om du vägrar svara på vad du anser om det. Om man skulle vara emot en regelrätt subvention av dessa anledningar så följer det att man bör vara emot ränteavdraget. Jag tycker iofs att jag har varit tydlig med att det är min anledning till att vilja slopa ränteavdraget, men om det inte har framgått tidigare räknar jag med att det har gjort det nu.

Citat:
Det är inte en fråga om att förstå. Och jag får upprepa: vill du diskutera om avsaknad av skatt är en donation av en klumpsumma så starta en ny tråd om det.
Och hur du hanterar det internt i din hjärna är inte en fråga för den här tråden. Om du har behov av att diskutera det så gör det i delforum för psykiatrisk hälsa.
I och med att du fortfarande vägrar svara på frågan så släpper jag den här diskussionen nu.

Citat:
Din textmassa var inte direkt dechiffrerbar. Hade den varit det hade jag inte frågat.
Jag antar att du har lyckats dechiffrera den nu.

Citat:
Vad är det för svaghet i det jag varit konsekvent med. En räntesänkning av bankernas utlåningsränta leder till ökad skuldsättning och i sin tur till aggregerad efterfrågan. Men om reporäntan är tillräckligt låg har inte bankerna möjlighet att sänka räntorna, eller om bankernas upplåningskostnad inte sänks så kan de inte sänka utlåningsräntan.
Är det något i det som inte är begripligt?
Svagheten är att den analysen inte har någonting gemensamt med Ingves analys, så när du förfäktar båda blir det förvirrande.

Citat:
Betyder det att vi nu är överens om att en sänkning av reporäntan inte nödvändigtvis leder till sänkta in/utlåningsräntor hos MFI.
Nej, det betyder det inte. Att man inte kan ge ett tillförlitligt kvantitativt svar är inte samma sak som att man inte kan säga någonting om den kvalitativa effekten. Den är som sagt inte kontroversiell, vare sig inom akademin eller riksbanksdirektionen.

Citat:
När uppdraget är prisstabilitet så tar man vid den tidpunkten ett lämpligt KPI-mått och reglerar mot det. Behöver du verkligen fråga om det.
Vill Riksdagen i stället ha prisökningar så får dom beställa det.
Nu låter det som om du trots att tycker att riksbanken bör tolka sitt mål som att uppnå nollinflation, vilket var min ursprungliga tolkning av dig. Jag vill inte att du ska anklaga mig för att hitta på saker om dig igen, så låt mig vara övertydlig med varför jag tolkar det så. Du säger att prisstabilitet innebär att "reglera mot ett lämpligt KPI-mått" och sätter det i motsats till prisökningar. Jag tolkar det som att du vill att riksbanken bör satsa på att hålla KPI konstant. Det skulle innebära ett nollinflationsmål.

Citat:
Nej, för du har också sagt att du vill ha stimulans. Och du propagerar för något som ger motsatt verkan. Det är inte riktigt seriöst.
Dessutom går det inte att se borttagande av avdrag för underskott av kapital utan att samtidigt ta bort inkomst av kapital som en bra ide. Det kvalar inte ens in som ide.
Stimulansen kommer som sagt av att en räntesänkning möjliggörs utan att det blir en nettoökning av hushållens skuldsättning.

Citat:
Varför skulle inte företagen ingå i låntagare eller långivare?
Du är inte speciellt tydlig på det. Men du påstår indirekt det tidigare.
Företagen påverkas inte direkt av ett slopande av ränteavdraget. Med ränteavdraget menar jag, och alla andra i debatten, avdragsrättigheten mot arbetsinkomst, vilken inte är aktuell för företag.
2014-03-10, 00:29
Medlem
Jag ska kanske tillägga att jag egentligen inte känner att jag har fått ut så mycket av de senaste två till tre inläggen, och med största sannolikhet släpper diskussionen här såvida du inte skriver någonting nytt. Jag får tacka för utbytet.
2014-03-10, 09:58
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Allt fler svenskar räknar med högre bostadspriser

Citat:
Av de tillfrågade tror 66 procent på stigande priser, jämfört med 61 procent förra månaden, medan 12 procent tror på fallande priser, jämfört med 14 procent föregående månad.

http://www.di.se/artiklar/2014/3/10/allt-fler-svenskar-raknar-med-hogre-bostadspriser/
2014-03-10, 11:05
Medlem
Dille24s avatar
Det som kännetecknar en bubbla är att ingen kan se eller förutspå den.
2014-03-10, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Det som kännetecknar en bubbla är att ingen kan se eller förutspå den.
Det var alltså ingen housing bubble som sprack i USA för några år sedan, eller en IT-bubbla innan det, osv? Fantastiskt. Vad är då din tolkning av de senaste decenniernas krascher som alla andra säger beror på spruckna bubblor?
2014-03-10, 19:45
Medlem
Citat:
Jag börjar ärligt talat tröttna på den här diskussionen eftersom den bara går runt i cirklar. Jag har försökt förklara varför skattetryckets nivå och utformning är skilda frågor. Ditt svar är inte att du förstår det eller något specifikt motargument utan bara ett konstaterande att det i dina ögon är samma sak.
Det skulle bli mindre cirklar om du hade varit mer stabil.
Sedan har jag väl inte direkt noterat att du diskuterat "varför skattetryckets nivå och utformning är skilda frågor". Och hade du gjort det hade det väl blivit lite väl off topic.

Citat:
Det är en subvention i meningen att det har samma incitamentseffekter och finansieringseffekter för staten som en regelrätt subvention. Det är inte en fråga om tyckande, även om du vägrar svara på vad du anser om det. Om man skulle vara emot en regelrätt subvention av dessa anledningar så följer det att man bör vara emot ränteavdraget. Jag tycker iofs att jag har varit tydlig med att det är min anledning till att vilja slopa ränteavdraget, men om det inte har framgått tidigare räknar jag med att det har gjort det nu.
Då antar jag att du är lika arg över andra avvikelser i skattesystemet och anser de också vara subventioner av staten. T ex bör du vara alldeles kolerisk över att staten delar ut klumpsummor till bokköpare.

Citat:
Svagheten är att den analysen inte har någonting gemensamt med Ingves analys, så när du förfäktar båda blir det förvirrande.
Jag skulle inte beskriva det som analys. Varför skulle mina observationer ha något med Ingves att göra?
Och var ser du att jag skulle som du skriver "förfäktar båda"?

Citat:
Nej, det betyder det inte.
Du kanske du skulle gå tillbaka och titta var du hittar någon skillnad.

Citat:
Nu låter det som om du trots att tycker att riksbanken bör tolka sitt mål som att uppnå nollinflation, vilket var min ursprungliga tolkning av dig. Jag vill inte att du ska anklaga mig för att hitta på saker om dig igen, så låt mig vara övertydlig med varför jag tolkar det så. Du säger att prisstabilitet innebär att "reglera mot ett lämpligt KPI-mått" och sätter det i motsats till prisökningar. Jag tolkar det som att du vill att riksbanken bör satsa på att hålla KPI konstant. Det skulle innebära ett nollinflationsmål.
Du uttrycker dig tvetydig (om jag skall vara extremt generös).
Hade du skrivit att jag anser att Riksbanken bör försöka leva upp till det uppdrag de har fått hade det inte varit några problem.
Men när du skriver att jag vill att Riksbanken ska försöka hålla KPI konstant, så börjar det handla om vad jag har för preferenser ang räntestyrning. Förstår du vad du gör för fel och varför du får problem?

Citat:
Stimulansen kommer som sagt av att en räntesänkning möjliggörs utan att det blir en nettoökning av hushållens skuldsättning.
Du påstår det om igen. Men när jag ger siffror och ber dig visa det så backar du undan.
Om du nu bär på den föreställningen borde det väl inte vara något problem att visa hur det går till.

Citat:
Företagen påverkas inte direkt av ett slopande av ränteavdraget. Med ränteavdraget menar jag, och alla andra i debatten, avdragsrättigheten mot arbetsinkomst, vilken inte är aktuell för företag.
Det handlade om räntesänkning. Och företag som lånar eller lånar ut ingår i grupperna långivare och låntagare som jag hade med. Du hänvisade till andra effekter, som då underförstått inte har med låntagare och långivare att göra.
2014-03-10, 23:30
Medlem
Citat:
Det skulle bli mindre cirklar om du hade varit mer stabil.
Sedan har jag väl inte direkt noterat att du diskuterat "varför skattetryckets nivå och utformning är skilda frågor". Och hade du gjort det hade det väl blivit lite väl off topic.

Citat:
Då antar jag att du är lika arg över andra avvikelser i skattesystemet och anser de också vara subventioner av staten. T ex bör du vara alldeles kolerisk över att staten delar ut klumpsummor till bokköpare.
Så logiken i ditt inlägg är att om man är emot en subvention måste man vara emot alla subventioner.

Citat:
Jag skulle inte beskriva det som analys. Varför skulle mina observationer ha något med Ingves att göra?
Och var ser du att jag skulle som du skriver "förfäktar båda"?
Du säger ju att Ingves gör rätt.

Citat:
Du kanske du skulle gå tillbaka och titta var du hittar någon skillnad.
Jag beskrev skillnaden i den del av inlägget du valde att inte citera.

Citat:
Du uttrycker dig tvetydig (om jag skall vara extremt generös).
Hade du skrivit att jag anser att Riksbanken bör försöka leva upp till det uppdrag de har fått hade det inte varit några problem.
Men när du skriver att jag vill att Riksbanken ska försöka hålla KPI konstant, så börjar det handla om vad jag har för preferenser ang räntestyrning. Förstår du vad du gör för fel och varför du får problem?
Visst, "vill" är inte det bästa sättet att uttrycka det. Men eftersom vi diskuterade hur du tycker att riksbanken ska tolka sitt uppdrag, inte vilken räntepolitik du vill föra, så framgår det ju av sammanhanget vad som avses. Du har förövrigt fortfarande inte berättat hur du tycker riksbanken ska tolka sitt uppdrag. Eller stämmer det att det bör tolka det som att uppnå nollinflation?

Citat:
Du har olika trix för att tillskriva folk uppfattningar de aldrig uttryck. Du får leta länge innan du hittar någon som uppskattar det.
Du utgår ifrån att jag gör det för att jävlas med dig. Du har inte funderat på om det kan vara så att du inte uttrycker dig tydligt och skriker lögnare istället för att förklara när någon misstolkar dig?

Citat:
Du påstår det om igen. Men när jag ger siffror och ber dig visa det så backar du undan.
Om du nu bär på den föreställningen borde det väl inte vara något problem att visa hur det går till.
Jag har som sagt förklarat att det inte finns något ett-till-ett förhållande som man kan visa i ditt exempel. Det är som att begära att jag ska visa hur priset på en limpa påverkas om man odlar 50% mer vete. Jag skulle säga att det går ner. Du skulle smälla upp ett exempel där en limpa kostar 20 kronor och vilja att jag skulle skatta det nya priset. Är det 18,50? Jag vet inte. Det är en meningslös fråga.

Citat:
Det handlade om räntesänkning. Och företag som lånar eller lånar ut ingår i grupperna långivare och låntagare som jag hade med. Du hänvisade till andra effekter, som då underförstått inte har med låntagare och långivare att göra.
Jag förstår inte vad du menar, men det stämmer naturligtvis att företag kan vara både långivare och låntagare. De skulle påverkas av en räntesänkning via sänkta kapitalkostnader. De skulle inte direkt påverkas av ett slopat ränteavdrag.
2014-03-11, 21:13
Medlem
Citat:
SPOILER
Det skulle jag dock inte säga är att diskutera "varför skattetryckets nivå och utformning är skilda frågor" utan snarare är att börja mumla om att man kanske kan sänka någon annan skatt.

Citat:
Så logiken i ditt inlägg är att om man är emot en subvention måste man vara emot alla subventioner.
Jag har ingen acceptans för godtycke.

Citat:
Du säger ju att Ingves gör rätt.
Det gällde att han tar orda om hushålles skuldsättning. Inget annat.

Citat:
Jag beskrev skillnaden i den del av inlägget du valde att inte citera.
Nu är det det jag citerar jag svarar på. Om du vill blanda in annat så bör du vara tydligt med det. Jag ser inte att det jag skrev inte skulle vara en konsekvens av det jag citerade. Och det du skrev var out of context.

Citat:
Visst, "vill" är inte det bästa sättet att uttrycka det. Men eftersom vi diskuterade hur du tycker att riksbanken ska tolka sitt uppdrag, inte vilken räntepolitik du vill föra, så framgår det ju av sammanhanget vad som avses. Du har förövrigt fortfarande inte berättat hur du tycker riksbanken ska tolka sitt uppdrag. Eller stämmer det att det bör tolka det som att uppnå nollinflation?
Jag har varit väldigt tydlig på att dom ska följa uppdraget. Men men personliga preferens om hur Riksdagen bör utforma uppdraget har jag inte uttalat men om och tänker inte göra det heller. Det blir för OT. Vi har nog varit utanför väl mycket.

Citat:
Du utgår ifrån att jag gör det för att jävlas med dig. Du har inte funderat på om det kan vara så att du inte uttrycker dig tydligt och skriker lögnare istället för att förklara när någon misstolkar dig?
Jag brukar inte behöva göra det. Brukar räcka med att jag påtalar att det inte stämmer när någon tonåring yrar för mycket om vad jag skrivit.

Citat:
Jag har som sagt förklarat att det inte finns något ett-till-ett förhållande som man kan visa i ditt exempel.
Om du nu bär på föreställningen att en sänkning av reporäntan med nödvändighet leder till sänkta boräntor är det väl skäligt att du kan visa det under förhållanden liknande dagens.
Jag har pekat på de svårigheter du har och de har du ignorerat, men försöker inte ens ge stöd för dina föreställningar.

Citat:
Jag förstår inte vad du menar, men det stämmer naturligtvis att företag kan vara både långivare och låntagare. De skulle påverkas av en räntesänkning via sänkta kapitalkostnader. De skulle inte direkt påverkas av ett slopat ränteavdrag.
Är det möjlig. Jag pekar på hur låntagare och långivare påverkas av räntesänkning. Du antyder att det du är ute efter är "andra" effekter. Då frågar jag efter vad dessa andra effekterna av räntesänkningen är. Men då byter du samtalsämne och pratar om ränteavdrag. När jag återför frågan så förstår du inte den.
Kan du inte bara redogöra för dessa eller helt enkelt säga att det inte finns några.
2014-03-12, 09:57
Medlem
Citat:
Jag har varit väldigt tydlig på att dom ska följa uppdraget. Men men personliga preferens om hur Riksdagen bör utforma uppdraget har jag inte uttalat men om och tänker inte göra det heller. Det blir för OT. Vi har nog varit utanför väl mycket.

Jag har bara följt din diskussion med VlnteJoBaRokaHasch några sidor bakåt, så det är möjligt att du ännu längre bakåt har varit tydlig avseende hur riksbankens uppdrag bör tolkas. Uppfattningen jag har fått är dock att du avser att det bör tolkas som att nollinflation ska eftersträvas. Kan du bekräfta om detta är hur du avser att uppdraget ska tolkas?
2014-03-12, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av floer
Jag har bara följt din diskussion med VlnteJoBaRokaHasch några sidor bakåt, så det är möjligt att du ännu längre bakåt har varit tydlig avseende hur riksbankens uppdrag bör tolkas. Uppfattningen jag har fått är dock att du avser att det bör tolkas som att nollinflation ska eftersträvas. Kan du bekräfta om detta är hur du avser att uppdraget ska tolkas?
Det startade med ett påstående om att RB:s uppdrag var 2% inflation. Jag uppmärksammade då att uppdraget var prisstabilitet. Och att det var RB själva som tolkade prisstabilitet som 2% årlig prisökning.

Min uppfattning har jag nämnt tidigare och det är att RB ska söka utföra sitt uppdrag och det är prisstabilitet. (T ex reglera mot ett givet KPIF värde). Skulle Riksdagen i stället vilja ha 2% årliga prisökningar så kan dom lämpligen beställa det från Riksbanken.

Jag är lite förbryllad över att detta tilldrar sig så mycket uppmärksamhet. Och hur någon kan hamna i en annan uppfattning. Om jag lägger ut ett uppdrag förväntar jag mig att det uppdraget blir utfört och inte något jag inte bett om.
Man kan ha uppfattningar om hur uppdraget borde vara formulerat men det är en annan fråga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in