Citat:
Ursprungligen postat av
BleAivano
Dessutom så även om båda piloterna hade blivit medvetslösa så borde planet
hade fortsatt på den förprogrammerade rutten då planet bör ha flugit på autopilot.
Förvisso men före medvetslösheten så blir folk som lider av syrebrist rejält förvirrade. Ett scenario är tex att någon av piloterna i ett sådant fall kvicknat till länge nog för att stänga av autopiloten i ett försök att få ner planet till lägre höjd men misslyckats med att få på sig andningsmasken.
Om det inte är uppenbart att manöverpanelen är felaktigt inställd så kanske första instinkten säger att det snarare är något annat som är galet.
Det är ju rena spekulationer men eftersom det var ungefär 40min? in i flygningen så är det inte ett helt otroligt scenario (även om det bara är en möjlig förklaring av många).
Citat:
Ursprungligen postat av
anderssundborn
Nu saknar jag helt kunskap inom ämnet....men kan man utesluta fågelskit på rutan som gör att piloten tappar kontrollen?
Nej i detta läge kan man ju inte utesluta nånting alls. En större fågel genom vindrutan kan säkerligen få ett flygplan att krascha genom att slå ut piloterna men jag tror aldrig att det inträffat tidigare (och fåglar tenderar att flyga betydligt lägre).