Citat:
Ursprungligen postat av
ManTheStan
En annan sak jag funderar på är horisontens krökning. Som jag fattat det så försvann planet cirka 200 km från kusten (rätta mig gärna om jag har fel). Jordens krökning är 5 m per 8km. Efter som landbaserad radar rimligtvis inte borde kunna se "bakom" horisonten så borde detta ge planet cirka 125 m "att spela på". En duktig pilot borde teoretiskt kunna flyga på 100 m höjd och därigenom undvika primärradarn. Nån här skrev ju att vittnen hade sett ett lågflygande plan. Skulle gärna vilja ha källa på de påståendena!
Som sagt, har ingen djupare kunskap i radarteknik, så ser gärna att någon kunnig i tråden verifierar/falsifierar min hypotes.
Nu handlar mitt inlägg inte alls om radar, utan om avståndet till horisonten, som påverkas av observatörens höjd över marken. ska man räkna på det så behövs en trigonometri, men en ungefärlig formel som fungerar bra på mindre avstånd (100-talet km har jag för mig) är:
3900 * kvadratroten ur (observatörens höjd över marken, i meter) = avstånd till horisonten, i meter.
(Ur minnet sedan mer än 10 år)
Ska man sedan se något som sticker upp på andra sidan horisonten så får man göra samma beräkning för det föremålet och addera.
Sedan krävs en massa hänsyn till hur ljusvågor (och radar) bryts.