2014-03-10, 12:48
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
Hur ofta passerar satelliter som fotograferar området? Även om de inte fått en ögonblicksbild borde de kunnat fotograferat nedslagsplatsen innan spillror drivit iväg. Vad jag förstår var det skapligt väder.

Exakt! Tycker att en handfull satelliter borde ha skickat data/bilder på planet, om man vet vilken/vilka de ska söka data ifrån. Inget plan kan bara försvinna i dagens infoflöde.
Citera
2014-03-10, 12:53
Medlem
Amerikanska militären förnekar att en explosion ägt rum. Inget plan eller bråte finnes någonstans. The plot thickens. UFO-kapning? Jordens gravitation sattes ur spel och planet seglade ut ur atmosfären med kursen satt mot mars?

Edit:
Planet är kapat och befinner sig på okänd destination för tillfället? Inom kort kommer kaparna att börja begära pengar/frigivning av guantanamofångar/mat åt svältande barn i afrika för att inte döda sina gisslan.
Senast redigerad av FimpeDimpen 2014-03-10 kl. 12:59.
Citera
2014-03-10, 12:55
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raol
lasten (guld?)

Det skulle finnas guld i lasten?
Citera
2014-03-10, 12:59
Medlem
pappasvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OakleyBlizzard
Bör ju finnas rätt många flygfält från krig i närområden, en 777 tar sig lätt ner på en vanlig bana på drygt 3000m. Tveksamt dock på att det finns så långa banor där utan en riktigt flygplats som någon tidigare nämnde.
Mindre än så....~1500meter "bara" för att landa utan "bump"

http://user.tninet.se/~bwh393b/B777.htm
Citera
2014-03-10, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Det skulle finnas guld i lasten?
Bara ett rykte som kom upp här: http://avherald.com/h?comment=4710c69b&opt=0
Dock inte en orimligt tanke att planet skulle frakta guld (eller större mängder pengar), då Peking är en sannolik destination, och en 777 på en relativt kort rutt har kapacitet för en del last.

Jag skulle vilja höra mer från officiellt håll om vad som fanns i lasten.
Citera
2014-03-10, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raol
Bara ett rykte som kom upp här: http://avherald.com/h?comment=4710c69b&opt=0
Dock inte en orimligt tanke att planet skulle frakta guld (eller större mängder pengar), då Peking är en sannolik destination, och en 777 på en relativt kort rutt har kapacitet för en del last.

Jag skulle vilja höra mer från officiellt håll om vad som fanns i lasten.

Eller nåt annat värdefullt? Militära hemligheter/företagshemligheter? Vapen?

Eftersom planet trots allt får antas ha kraschat är jag framförallt nyfiken på passagerarna.
Citera
2014-03-10, 13:07
Medlem
Jag tror att självmordshypotesen inte är helt orimlig. Det kan ju i princip varit vilken som helst av dem även om det mest troliga är förstepiloten eftersom det eventuella självmordet var så effektivt.

Finns det några uppgifter om förstepilotens psykiska hälsa? Familjeförhållanden? Ekonomi? Missbruk?
Citera
2014-03-10, 13:15
Medlem
Stackars anhöriga att leva i denna ovisshet. Jag tycker alla teorier verkar ha något som de faller på. Det som förbryllar mest är att man inte ska kunna ha upptäckt någon exposition. Och är det bara rykten om att man vänt om? Om de vänt om borde ju sökandet ske i högländerna på Malackahalvön också.

De uppgifter som kommit om misstänkt hittade flygplansdelar sägs ligga en bra bit norr om området där flygplanet senast hade kontakt med omvärlden. Kapning som gick fel? Efter 911 ser väl flygpassagerare världen över lite annorlunda på ett sådant läge.

Oljespåren tillhörde inte flygplanet.
http://www.thestar.com.my/News/Nation/2014/03/10/Missing-MH370-oil-slick-not-from-plane/

Låt oss hoppas att flygplanet snart hittas!

Edit: Inte bara vi som spekulerar
http://www.thestar.com.my/News/Nation/2014/03/10/Missing-MAS-flight-5-Theories/
Citera
2014-03-10, 13:16
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManTheStan
En annan sak jag funderar på är horisontens krökning. Som jag fattat det så försvann planet cirka 200 km från kusten (rätta mig gärna om jag har fel). Jordens krökning är 5 m per 8km. Efter som landbaserad radar rimligtvis inte borde kunna se "bakom" horisonten så borde detta ge planet cirka 125 m "att spela på". En duktig pilot borde teoretiskt kunna flyga på 100 m höjd och därigenom undvika primärradarn. Nån här skrev ju att vittnen hade sett ett lågflygande plan. Skulle gärna vilja ha källa på de påståendena!

Som sagt, har ingen djupare kunskap i radarteknik, så ser gärna att någon kunnig i tråden verifierar/falsifierar min hypotes.
Nu handlar mitt inlägg inte alls om radar, utan om avståndet till horisonten, som påverkas av observatörens höjd över marken. ska man räkna på det så behövs en trigonometri, men en ungefärlig formel som fungerar bra på mindre avstånd (100-talet km har jag för mig) är:

3900 * kvadratroten ur (observatörens höjd över marken, i meter) = avstånd till horisonten, i meter.

(Ur minnet sedan mer än 10 år)

Ska man sedan se något som sticker upp på andra sidan horisonten så får man göra samma beräkning för det föremålet och addera.

Sedan krävs en massa hänsyn till hur ljusvågor (och radar) bryts.
Citera
2014-03-10, 13:23
Medlem
RolleWests avatar
Dom 2 olagliga ser med falska pass ser ej Asiatiska ut ,
utan mer som 'Balotelli' ( chef kommentatorn egna ord , på PC i KL -just nu)
alltså Afrikansk eller typ MENA utseende .
Senast redigerad av RolleWest 2014-03-10 kl. 13:26.
Citera
2014-03-10, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RolleWest
Dom 2 olagliga ser med falska pass ser ej Asiatiska ut ,
utan mer som 'Balotelli' alltså Afrikan .

Finns det bilder på dom?
Citera
2014-03-10, 13:26
Medlem
volante007s avatar
"Dörren" var inte från planet. Inte oljan heller.

"Flytvästen" inget nytt om?

Finns ju ingenting att gå på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in