2014-03-10, 10:17
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Jo,men ingen explosion är ju registrerad ,hur går det ihop då?
Ja du men explosion av någon form har skett men sedan som sagt hur mycket myndigheterna är villiga att släppa är en annan femma, Händelseförloppet MÅSTE vart ögonblickligen min känsla kvarstår att detta är ett terrordåd sedan så måste det finnas medhjälpare till dessa herrar som utför detta misstänker nog det finns folk kring ramppersonalen el tekniker som har tillgång till planet som smetat in sprängdeg runt planet tyvärr men det är som sagt bara min teori!
Citera
2014-03-10, 10:20
Medlem
Jag har absolut ingen aning om hur flygplan fungerar, men skulle det inte kunna vara så att OM flygplanet inte har kraschat att det har blivit kapat? Skulle t.ex Uigurer kunna ha tagit sig in i cockpit, stängt av alla möjliga sändare och dylikt för att sedan tvinga piloterna att flyga vidare i "all tystnad" eller är det helt uteslutet?
Citera
2014-03-10, 10:23
Medlem
Minimois avatar
NBC skrev att efter kartläggning av de stulna passen framkom det att dessa hade rest tillsammans minst en gång tidigare, på samma stulna pass. Samma, eller olika, personer? Om det handlar om människosmuggling återanvänds kanske passen.

Mirror:

Citat:
AFP: Malaysia police chief says one of the stolen passport users on missing Malaysia Airlines plane has been identified
10:16 AM - 10 Mar 2014

Citat:
Shares in Malaysia Airlines have plunged 12 per cent in early trading on Monday, according to Chinese media reports.

The disappearance of Flight MH370 also cast a shadow over Chinese stocks, with shares in China Southern Airlines, Air China, China Eastern Airlines and Hainan Airlines all dropping.

Senast redigerad av Minimoi 2014-03-10 kl. 10:29.
Citera
2014-03-10, 10:26
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Jag har absolut ingen aning om hur flygplan fungerar, men skulle det inte kunna vara så att OM flygplanet inte har kraschat att det har blivit kapat? Skulle t.ex Uigurer kunna ha tagit sig in i cockpit, stängt av alla möjliga sändare och dylikt för att sedan tvinga piloterna att flyga vidare i "all tystnad" eller är det helt uteslutet?
Ingen dålig teori, det finns ju inga som helst hårda bevis för en krasch - vad som motsäger tanken är att det inte går att ta ner en 777 på särskilt många ställen som inte är en regelrätt flygplats, rätta mig någon om jag har fel: hur lång landningsbana kräver en 777a?
Citera
2014-03-10, 10:30
Medlem
OakleyBlizzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Ingen dålig teori, det finns ju inga som helst hårda bevis för en krasch - vad som motsäger tanken är att det inte går att ta ner en 777 på särskilt många ställen som inte är en regelrätt flygplats, rätta mig någon om jag har fel: hur lång landningsbana kräver en 777a?

Bör ju finnas rätt många flygfält från krig i närområden, en 777 tar sig lätt ner på en vanlig bana på drygt 3000m. Tveksamt dock på att det finns så långa banor där utan en riktigt flygplats som någon tidigare nämnde.
Citera
2014-03-10, 10:30
Medlem
Citat:

Planet skulle i så fall ha setts av miltär radar. Jag och några andra har spekulerat i om det skulle vara möjligt att undgå primärradarn genom att exempelvis dyka och flyga väldigt nära vattnet. Det har dock hävdats från de i tråden som säger sig ha mer kunskap på området (kan själv väldigt lite om radar osv) att detta inte är möjligt.
Citera
2014-03-10, 10:32
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Jo ,men grejen är ju att ingen stor explosion verkar ha inträffat enligt pentagon och vietnam , hade det varit en liten bomb på planet borde larm ha hunnit sändas, det är grejen.

Jag tvivlar på att det ens kan ske en "större" explosion på den höjden. På grund av att det finns så lite syre så lär det inte bli någon större brand även fast allt flygbränsle tar eld.

Om planet snabbt råkar in i mycket allvarliga problem så fokuserar piloterna på att rädda situationen. Dvs de lägger all sin tid på att undvika att planet kraschar och att "larma" är en sekundär uppgift.
Det finns ett uttryck som heter "Aviate, Navigate, Communicate" vilket betyder att man först ska fokusera på att flyga och först därefter navigerar och kommunicera.
http://en.wikipedia.org/wiki/User:ST47/Aviate,_Navigate,_Communicate.

Det är med andra ord inte särskilt märkligt att de inte "larmade".
Citera
2014-03-10, 10:32
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
hur lång landningsbana kräver en 777a?

Verkar krävas ungefär 1800m.
Citera
2014-03-10, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManTheStan
Planet skulle i så fall ha setts av miltär radar. Jag och några andra har spekulerat i om det skulle vara möjligt att undgå primärradarn genom att exempelvis dyka och flyga väldigt nära vattnet. Det har dock hävdats från de i tråden som säger sig ha mer kunskap på området (kan själv väldigt lite om radar osv) att detta inte är möjligt.
Jo precis jag läste dom inläggen. Det kan nog absolut vara så tror jag.

Det jag kommer att tänka på då(med lite fördomar kanske) är att är vietnamesisk radar lika "high tech" som t.ex svensk eller amerikansk radar? Kan anledningen till att planet inte dök på på militärens radar helt enkelt bero på att den är för kass/utdaterad?
Citera
2014-03-10, 10:57
Medlem
Citat:
Jo precis jag läste dom inläggen. Det kan nog absolut vara så tror jag.

Det jag kommer att tänka på då(med lite fördomar kanske) är att är vietnamesisk radar lika "high tech" som t.ex svensk eller amerikansk radar? Kan anledningen till att planet inte dök på på militärens radar helt enkelt bero på att den är för kass/utdaterad?
Eller så dök den upp men militären såg inte radarskärmen pga av tillfälligt fel med synen?
Senast redigerad av P-o-beln 2014-03-10 kl. 11:03.
Citera
2014-03-10, 11:01
Medlem
walklikeacats avatar
Citat:
Ingen dålig teori, det finns ju inga som helst hårda bevis för en krasch
Jag delar Hans Kjälls uppfattning - beskrivet i Svenska Dagbladet - eftersom det verkar mest logiskt, att dom två parallella oljebälten som man upptäckte strax söder om ön Tho Chu tyder på att två vingar ligger och släpper ut olja på havsbotten. Planet har havererat och man kommer att kunna lokalisera vraket, och dess svarta lådor, inom kort.
Citera
2014-03-10, 11:02
Medlem
portnoys avatar
Citat:
hur lång landningsbana kräver en 777a?

Beror ju helt på vikt, flaps, temperatur, banans höjd över havet, vind, ban-kondition etc.

Men en tom 777-200 vid standard temp och perfekta omständigheter så behöver den drygt 1500m. Ingen STOL-kärra mao!

ha skoj med tabellerna!

http://www.boeing.com/assets/pdf/commercial/airports/acaps/777rsec3.pdf
Senast redigerad av portnoy 2014-03-10 kl. 11:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in