2014-03-10, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbacck
En sån "landning" hade väl upptäckts av radarn? För att inte tala om att planet säkerligen har backup om elektroniken skulle sluta fungera.

Det har du nog rätt, tänkte inte på radarn.
Citera
2014-03-10, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxMonkey
De lastar väl av bagaget för de passagerare som inte boardar planet? I västvärlden iaf.

Tidigare idag var det snack om att vissa kinesiska familjer hade ringt upp mobiltelefoner till de som var på planet, och det hade gått fram signaler. Någon mer info om detta?

Vad jag fick ut av BBCs nyhetssida var att familjemedlemmar hade vid en tidpunkt "yet undisclosed" (lite skumt) försökt ringa till sin anhörig på planet och kommit fram, men att myndigheter senare försökt ringa flera gånger och då inte fått någon ton.

Smått förbryllande, måhända, men inget man ska lägga fokus på antar jag.
Citera
2014-03-10, 01:28
Medlem
AndersUnderEkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbacck
Vad jag fick ut av BBCs nyhetssida var att familjemedlemmar hade vid en tidpunkt "yet undisclosed" (lite skumt) försökt ringa till sin anhörig på planet och kommit fram, men att myndigheter senare försökt ringa flera gånger och då inte fått någon ton.

Smått förbryllande, måhända, men inget man ska lägga fokus på antar jag.

Har framkommit i tråden att mobilnät i vissa fall när dom söker efter telefonerna ska kunna återge toner utan att faktiskt ha kontakt med mobiltelefonen som sådan

Så det är väll enbart en teknikalitet som man som du säger själv, förmodligen inte ska lägga någon större vikt vid
Citera
2014-03-10, 01:32
Medlem
AndersUnderEkens avatar
Någon som har koll på presskonferens om det kommer vara någon snart?

Klockan är då nu 08:32 i Kuala Lumpur
Citera
2014-03-10, 01:36
Medlem
Presskonferensen börjar i dag kl 11 eller kl 12 lokaltid i Malaysia, minns jag att myndigheterna informerade under gårdagen.
Citera
2014-03-10, 01:39
Medlem
SpooN.s avatar
Vet inte hur djupt vattnet är där man tappade signal men det går ju att kolla upp antar jag. Vore spännande med en bild från den kordinaten och se hur många fartyg man ser på kartan/googel earth/satelite.

Air France 4xx:an eller vad den heter hittade man ju 3,8km under vattnet och deras blackbox gav en jävla massa info som gjort att man ändrade vissa regler med moderna flygplan
Citera
2014-03-10, 01:46
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpooN.
Vet inte hur djupt vattnet är där man tappade signal men det går ju att kolla upp antar jag. Vore spännande med en bild från den kordinaten och se hur många fartyg man ser på kartan/googel earth/satelite.

Air France 4xx:an eller vad den heter hittade man ju 3,8km under vattnet och deras blackbox gav en jävla massa info som gjort att man ändrade vissa regler med moderna flygplan
Jag har läst här att djupet är högst 80 meter vilket inte är så mycket jämförelsevis med djupet i Atlanten.
http://www.pprune.org/rumours-news/535538-malaysian-airlines-mh370-contact-lost-12.html

Hittade också en pdf fil med alla passagerarnas namn http://www.malaysiaairlines.com/content/dam/mas/master/en/pdf/Malaysia%20Airlines%20Flight%20MH%20370%20Passenge r%20Manifest.pdf
Senast redigerad av Sitkin 2014-03-10 kl. 02:06.
Citera
2014-03-10, 01:50
Medlem
Kan planet ha fallit så snabbt att det slets sönder? Det hände i det här fallet: http://en.wikipedia.org/wiki/Adam_Air_Flight_574

Nästan hela planet (inklusive flytvästar och andra småsaker) hamnade på havets botten. Tack vare att man hittade en liten del av planet flytandes 9 dagar efter olyckan kunde man lokalisera olycksplatsen. Jag menar inte att olyckan gått till på exakt samma sätt men känns som det kan finnas likheter.
Citera
2014-03-10, 02:06
Medlem
shaktas avatar
Enda jag kan tänka mig ha hänt är att den s.k svängen det pratas om är resultatet av att en bomb sprängt planet itu och att det sedan gjort ett par akrobatiska konster innan all elektrisk utrustning dog.
Citera
2014-03-10, 02:17
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Enda jag kan tänka mig ha hänt är att den s.k svängen det pratas om är resultatet av att en bomb sprängt planet itu och att det sedan gjort ett par akrobatiska konster innan all elektrisk utrustning dog.

Fortfarande saknas all bråte från explosionen. Fram tills det hittas tror jag faktiskt att det landat i ett stycke på vattenytan och sedan sjunkigt precis som i bondfilmen Thunderball.
Citera
2014-03-10, 02:32
Medlem
Flor-Idas avatar
Nu avslöjas att de två som reste med de stulna passen var asiater. Uighurer?
http://www.mirror.co.uk/news/world-news/missing-malaysia-airlines-flight-live-3224818

Dessutom utreds ytterligare två pass.
Citera
2014-03-10, 03:25
Medlem
snuffomans avatar
Tycker många verkar hänga upp sig på att de inte kommunicerat med ATC, det är väl knappast något som prioriteras i en akut situation där planet har ett katastrofalt fel, så det faktum att de inte meddelat ATC om situationen säger egentligen inte så mycket alls. Sitter du i ett störtdykande plan så ligger prio på att få det manövrerbart, i vart fall om du är långt från en flygplats där risken för annan trafik är mycket låg.

Angående bomber så behöver de verkligen inte vara stora nog för att synas på någon satellitbild, utan en mindre laddning intill skrovet kan snabbt få katastrofala följder. Den efterföljande explosiva dekompressionen och det faktum att planet åker i 900km/h i timmen gör att det uppstår enorma krafter och när planet väl börjar slitas i stycken så slås det mesta i elektronikväg ut. Samma sak skulle givetvis också kunna hända pga ett tekniskt fel t.ex. ett explosivt motorbortfall där delar från motorn har sönder vitala delar av planet som sedan faller isär.

Även kollision kan ju vara aktuellt, jag känner inte till hur den militära traditionen ser ut i de aktuella länderna, men att de kanske inte vill gå ut med information om att de har förlorat ett flygplan alla gånger är verkligen ingen omöjlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in