2014-03-08, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drickerintekaffe
Fan vad påtagligt allt blir när man enkelt kan kolla upp personerna som var med på planet för att sedan se över deras profiler på Facebook, och se offren och deras nära o kära som kommer att ha ett helvete den närmaste tiden.
Känner precis likadant, det här blev plötsligt personligt även för mig som sitter på andra sidan jordklotet. Kände att jag inte kunde sitta och titta på deras profiler utan att göra någonting. Så jag skrev ihop en liten text på franska om att jag hittat hans profil på en internetsida och att det kan hända att han varit med i olyckan, försökte även få med några vänliga och stöttande ord. Skickade sedan texten till det som såg ut att vara lite närmare vänner och personer med samma efternamn. Meddelandet lär nog dyka upp i övrigt korgen hos dom eftersom att jag ej är vän med dem, så jag hoppas att det märker det.

Vet inte alls om jag handlade rätt eller inte, hur ska man hantera en sån här situation? Strödde jag salt i såren nu om de redan kände till detta? Men jag kände i alla fall att jag inte kunde sitta och göra ingenting när personen kan vara död utan hans närmsta känner till detta..
Citera
2014-03-08, 06:21
Medlem
falsk_mekanikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idkfa
Förstår fortfarande inte varför planet slutat sända signaler? Inget nödrop, ingeting? Vad hände från 30,000 ft ända ner till dom träffade vattnet?
Visserligen är det väl alltid två piloter? Men kanske är det ett ett självmord som är orsaken. Bara en vild gissning.
Citera
2014-03-08, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Visserligen är det väl alltid två piloter? Men kanske är det ett ett självmord som är orsaken. Bara en vild gissning.

Svarta lådan kommer säga sitt. Hur skulle en pilot ta självmord bara sådär? utan att ens att den andre piloten skulle göra något.

Piloten på detta flyg hade över 18,000 timmar i luften, extremt erfaren alltså så det är väldigt konstigt att inga signaler på att något ska ha gått snett har skett.
Citera
2014-03-08, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnencephalicBanana
Känner precis likadant, det här blev plötsligt personligt även för mig som sitter på andra sidan jordklotet. Kände att jag inte kunde sitta och titta på deras profiler utan att göra någonting. Så jag skrev ihop en liten text på franska om att jag hittat hans profil på en internetsida och att det kan hända att han varit med i olyckan, försökte även få med några vänliga och stöttande ord. Skickade sedan texten till det som såg ut att vara lite närmare vänner och personer med samma efternamn. Meddelandet lär nog dyka upp i övrigt korgen hos dom eftersom att jag ej är vän med dem, så jag hoppas att det märker det.

Vet inte alls om jag handlade rätt eller inte, hur ska man hantera en sån här situation? Strödde jag salt i såren nu om de redan kände till detta? Men jag kände i alla fall att jag inte kunde sitta och göra ingenting när personen kan vara död utan hans närmsta känner till detta..
Han är 17 år och, vad som måste vara, hans lillasyster 14. Det tar nog inte lång tid innan föräldrarna saknar dem efter att de skulle ha landat.
Citera
2014-03-08, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idkfa
Svarta lådan kommer säga sitt. Hur skulle en pilot ta självmord bara sådär? utan att ens att den andre piloten skulle göra något.

Piloten på detta flyg hade över 18,000 timmar i luften, extremt erfaren alltså så det är väldigt konstigt att inga signaler på att något ska ha gått snett har skett.

Ta en titt på:
http://en.wikipedia.org/wiki/EgyptAir_Flight_990

Där tog piloten självmord och 217 personer dog. Finns ett avsnitt på youtube av det fallet i Air Crash Investigations.
Citera
2014-03-08, 07:22
Medlem
Nemiuss avatar
Var det GE eller RR-motorer på denna?
Citera
2014-03-08, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ztocko
Ta en titt på:

Där tog piloten självmord och 217 personer dog. Finns ett avsnitt på youtube av det fallet i Air Crash Investigations.

Fy vad hemskt..

Är skägg-mulle Allah Akbar som varit i farten måntro?
Citera
2014-03-08, 07:31
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ztocko
Ta en titt på:

Citat:
Ursprungligen postat av uchujin
Fy vad hemskt..

Är skägg-mulle Allah Akbar som varit i farten måntro?

Knappast, ett lite bättre exempel är i sådana fall: http://en.wikipedia.org/wiki/SilkAir_Flight_185.

Spontant tror jag också att "pilot suicide" är en het kandidat här.

Nästan 5 år hann det alltså gå utan en rejäl dödlig flygolycka med ett stort jet-plan i den civiliserade flygvärlden. Ganska imponerade med tanke på att det för 10 år sedan skedde minst 3-4 sådana olyckor varje år men fortfarande väldigt tråkigt att det över huvud taget inträffar.

Edit: Jag ska väl iof kanske inte avfärda Islamteorin helt men det vore minst sagt atypiskt för hur muslimerna i det området brukar operera. Det är dessutom långt ifrån klarlagt att EgyptAir Flight 990 faktiskt störtades av piloten och i sådana fall var det knappast ett terroristdåd
Senast redigerad av sven33 2014-03-08 kl. 07:37.
Citera
2014-03-08, 07:46
Medlem
Svammels avatar
Jag gissar också på en medveten handling. Tydligen har planet förlorat kontakten efter start från Kuala Lumpur. Det är ju ändå en relativt lång flygning tills planet försvann söder om Vietnamesiska kusten.

Kollar man på havsdjupet i Thailandsviken så verkar det inte vara några extremdjup. Förhoppningsvis kommer man att kunna hitta den svarta lådan därmed och det kanske kan räta ut en del frågetecken.
Citera
2014-03-08, 07:47
Medlem
Kanske har planet blivit nerskjutet? Vad jag fattat har B777 exceptionell historik, samt att olyckan skedde i när planet cruisade. Dessutom verkar det inte som en enda varningssignal skickats från planet, så det har gått fort.

Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Knappast, ett lite bättre exempel är i sådana fall: http://en.wikipedia.org/wiki/SilkAir_Flight_185.

Spontant tror jag också att "pilot suicide" är en het kandidat här.

Nästan 5 år hann det alltså gå utan en rejäl dödlig flygolycka med ett stort jet-plan i den civiliserade flygvärlden. Ganska imponerade med tanke på att det för 10 år sedan skedde minst 3-4 sådana olyckor varje år men fortfarande väldigt tråkigt att det över huvud taget inträffar.

Edit: Jag ska väl iof kanske inte avfärda Islamteorin helt men det vore minst sagt atypiskt för hur muslimerna i det området brukar operera. Det är dessutom långt ifrån klarlagt att EgyptAir Flight 990 faktiskt störtades av piloten och i sådana fall var det knappast ett terroristdåd
Citera
2014-03-08, 08:08
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uchujin
Kanske har planet blivit nerskjutet? Vad jag fattat har B777 exceptionell historik, samt att olyckan skedde i när planet cruisade. Dessutom verkar det inte som en enda varningssignal skickats från planet, så det har gått fort.

Jo det var de parametrarna jag också tog hänsyn till. Att det blivit nedskjutet tror jag vi kan utesluta, krävs ganska avancerade vapen för att få ner ett plan på den höjden och att Vietnams militär skulle skjutit ner det känns osannolikt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_France_Flight_447 Comes to mind men jag vet inte. Utan åskoväder och extrem turbulens har jag svårt att tänka mig hur det ens skulle vara möjligt att begå ett så stort pilotmisstag igen.

Bomb? Känns också ytterst tveksamt med dagens säkerhet och varför man i sådana fall valde just den flighten vore helt obegripligt.

Annars är det väl helt enkelt ett mekaniskt haveri. Osannolikt med tanke på 777ans otroliga säkerhets-historia men man kan ju alltid tänka sig att mekanikerna gjort något galet under reparation/service men även här finns det ju ytterst få saker som kan få ett plan att krascha så snabbt mitt under cruise.

http://en.wikipedia.org/wiki/China_Airlines_Flight_611 Eller något liknande är det man kommer och tänka på.

Citat:
Ursprungligen postat av Svammel
Tydligen har planet förlorat kontakten efter start från Kuala Lumpur.

Källa på det?
Citera
2014-03-08, 08:11
Medlem
Axells avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18502724.ab

Namnet på kaptenen på planet var Ahmad Shah så det går inte att utesluta om det var islamitiska motiv bakom. Oavsett är denna typen av händelser alltid tragiska och man hoppas att man aldrig ska behöva vara med om en sådan själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in