2014-03-09, 22:49
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
"Köpte" är kanske inte rätt ord. Snarare så att han ville att det skulle gå att beskriva med samma principer som i hans RT. Det var väl inte så att han motsade att den fanns.
Problemet var (är) att förena relativitetsteorin med kvantfysiken. Inte att förneka den.

Hur tolkar du detta då?

Citat:
Ursprungligen postat av Albert Einstein
I, at any rate, am convinced that He does not throw dice.

Han sade inte att kvantfysiken inte fanns (såklart), men han accepterade inte konsekvenserna av den.
Citera
2014-03-09, 22:52
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Hur tolkar du detta då?

Han sade inte att kvantfysiken inte fanns (såklart), men han accepterade inte konsekvenserna av den.
Ha accepterade inte slump. Det gör inte jag heller. Även sk stokastisk slump är i praktiken determinerbar. Dvs det är en fråga om kunskap. Om man hade all kunskap skulle det gå att räknka ut allt. Även atomers sönderfall. Teoretiskt

PS - egentligen borde jag redigera bort raden där jag nämner mig själv i samma mening som Einstein.
Senast redigerad av 526 2014-03-09 kl. 22:54.
Citera
2014-03-10, 00:49
Medlem
sowahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Ah. Som Sepiritz skriver är det svårt att veta om man har med äkta vettvillingar att göra, eller troll, eller skämtglada prickar som du. <- De här brukar lindra förvirringen.
Är faktiskt sällan jag försöker skämta till det på flashback, antar att jag är lite utav en novis. Som sagt var inlägget inte bara ett skämt utan bör ses ur ett filosofiskt perspektiv. Varför händer det så mycket skit i den amerikanska södern? För att tillföra något till topic så tror jag självklar inte att Gud "straffar" någon. Kan inte bevisa det helt enkelt, inte att Gud existerar för den delen heller.

Ang. smileys så använder jag dem väldigt sällan då det känns överflödigt och som något man använde när man var tolv - Eller i Laidback

Citera
2014-03-10, 01:49
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sowah
Ang. smileys så använder jag dem väldigt sällan då det känns överflödigt och som något man använde när man var tolv - Eller i Laidback

Då kan vi konstatera att din känsla bedrog dig. Och ja, det finns en hel del knepiga personer i detta forumet. För att uttrycka sig milt.
Citera
2014-03-10, 08:15
Medlem
guderis avatar
Citat:
"Köpte" är kanske inte rätt ord. Snarare så att han ville att det skulle gå att beskriva med samma principer som i hans RT. Det var väl inte så att han motsade att den fanns.
Problemet var (är) att förena relativitetsteorin med kvantfysiken. Inte att förneka den.

Nja det var väl så att han ansåg att de observerade kvantmekaniska effekterna endast var skapade av vårt mänskliga medvetande men att det egentligen var den klassiska fysiken som gällde. Idag så har vi bevisat många gånger om att kvantmekaniken är verklig.

Men poängen med det jag skrev var att vad än Einstein har sagt i frågan om Guds existensen så är det knappast ett bevis, ungefär som om jag skulle bevisa evolutionen genom att quota påven.
Citera
2014-03-10, 10:19
Medlem
AntiTheists avatar
Citat:
Steppen är en lallare.

AE hade inte "fel" om kvantfysiken. Han kunde inte införliva den med relativitetteorin. Det är inte samma sak
Att han sa att "Gud spelar inte tärning" är dessutom helt korrekt.

Vad spelar det för roll om Einstein sa det? Det bevisar absolut ingenting (även om han var en briljant forskare). Han hade ingen vetskap om gud mer än någon annan.

Om det ska tas som något slags bevis, så sa han även "The word god is for me nothing more than the expression and product of human weaknesses, the Bible a collection of honourable, but still primitive legends which are nevertheless pretty childish. No interpretation no matter how subtle can (for me) change this."
Citera
2014-03-10, 11:10
Medlem
MentosFruitcores avatar
[quote=irit|47858226]
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
"Everything is determined, the beginning as well as the end, by forces over which we have no control. It is determined for the insect, as well as for the star. Human beeings, vegetables, or cosmic dust, we all dance to a mysterios tune, intoned in the distance by an invisible piper."

Albert Einstein
(finns att hitta t.ex. här: http://www.virtualjerusalem.com/cult...p?Itemid=11970)
Och då frågar jag: Vad har detta för relevans, d.v.s vad Einstein sade?
Citera
2014-03-10, 13:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Strawman, min inklusion av empiri är INTE exklusiv

Citat:
Menar du att det finns andra former av "bevis" enligt din bok?

Som jag redan har nämnd en sisådär 50 gånger tidigare: T.ex. deduktiv logik. Tråkigt att ditt minne eller din förståelses-kapacitet ignorerar detta. (1)

Iövrigt är det upp till dig att presentera ditt eget möjliga alternativa underlag med tillhörande metodologi.

Citat:
Det är bara upp till dig att komme med nån form av legitima filosofiska argument.

Citat:
Det är just det JAG gör .....

Var i så fall vänlig att ge induktiva argument legitimitet.

Citat:
.... men inte DU

Har du problemer med den deduktiva logik jag anser vara bevisbärande?

Citat:
1 - Det finns ingen "solipsism" Det är något du konstruerat själv. Att det fanns en gammal grek som pratade om ens inre har inget med detta att göra.

Refererar du till Platon?

Iövrigt sägar du ju själv:

Citat:
Verkligheten är det som hjärnan uppfattar. Om man ändrar hjärnan ändras verkligheten.

Vilket är kvasisolipsism.

Citat:
Det är en strawman och ett logiskt bias.

Naturligvis, jag har en bias FÖR deduktiv logik.

Citat:
Enligt dig så är allt som inte är fysikalism solipsism.

Se (1).

Citat:
Detta pga att stimuli (information från sinnena) når hjärnan som bildar en "upplevelse
Man kan "verifiera" denna verklighet genom att flera oberoende observerar samma sak. (sk vanlig vetenskaplig empiri)

Citat:
"Flera"?? Det rör sig om dom strikta kraven i vetenskapens systematiska metodologi, som du numera borde känna såpass bra, att du inte börjar tala om "flera".

Citat:
Nej det handlar det inte alls om. Det är en helt annan fråga. Dvs bevisning vetenskapligt är inte relevant i detta sammanhanf. Det är bara DIN åsikt. Dvs DU tycker att det BORDE vara det. Det är inte så.

Om du inte anser vetenskaplig bevisning vara relevant är det i så fall konstigt att du själv referar till "stimuli (information från sinnena".

Resten av din pagraf ovan är "goddag ... yxskaft" eftersom min kommentar fokuserade på ditt användande av ordet "Flera".

Citat:
men aldrig på något sätt legitimerar annat än med absolut idealism

Citat:
Och? Menar du att det skulle vara fel?

Naturligvis.

"Det bara är så" från ett rent spekulativt underlag legitimerar ingenting.
Citera
2014-03-10, 13:33
Medlem
Bogomils avatar
Om Einstein:

Citat:
Ha accepterade inte slump. Det gör inte jag heller. Även sk stokastisk slump är i praktiken determinerbar. Dvs det är en fråga om kunskap. Om man hade all kunskap skulle det gå att räknka ut allt. Även atomers sönderfall. Teoretiskt

Så du fokuserar nu på ännu en strawman i ditt väderkvarnskrig: "Slump".

Detta koncept är helt irrelevant för diskussionen, eftersom denna rör sig om dikotomierna positivism/absolut idealism vs. relativism och determinism vs. indeterminism.
Citera
2014-03-10, 22:51
Medlem
Citat:
Och då frågar jag: Vad har detta för relevans, d.v.s vad Einstein sade?
Åhhhh, här har du så rätt i! I en tråd/forumsdel, där Bogomil & Co har mest att säga, har det absolut ingen betydelse, vad en Albert Einstein sagt eller inte sagt.
Senast redigerad av irit 2014-03-10 kl. 23:25.
Citera
2014-03-10, 23:02
Medlem
MentosFruitcores avatar
[quote=irit|47877065]
Citat:
Åhhhh, här har du så rätt i! I en tråd/forumsdel, där Bogomil & Co har mest att säga, har det absolut ingen betydelse, vad en Albert Einstein sagt eller inte sagt.
Nej precis, så varför tar du upp det? Einstein hade ju fel om kvantfysik.
Citera
2014-03-10, 23:41
Medlem
[quote=MentosFruitcore|47877264]
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Nej precis, så varför tar du upp det? Einstein hade ju fel om kvantfysik.
Läs i mitt inlägg nr. 15386. Därför att Einstein förstod, att världen/universum styrs av "någon", och detta var för minst 60 år sedan! Nu är det känd för vädigt stora befölkningsgrupper och dessa grupper bara växer.
Fråga andra som deltar i diskussionen, varför de skriver massa dummheter här som inte alls har relevans för tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in