Citat:
Ursprungligen postat av
natteknik
Ang. ett scenario där Skandiahuset skulle vara en slags knytpunkt, där väktare med palmehatande pappa, mystiska palmehatande SE huserar, med mystiskt öppen bakdörr, stay behind, dolda bergrum och där, nästan....men bara nästan...fan och hans ena moster bor.
OM nu allt detta skulle stämma...om Skandiahuset skulle huseras med ovanstående...skulle man då välja en mordplats just där ?
Varför inte? Det fungerade ju jättebra. Jobbet blev utfört. Mördaren och eventuellt övriga inbalndade avvek från platsen och har inte kunnat spårats. Jag
tror att platsen bara
råkade bli där. Man visste ju inte exakt vilken väg makarna Palme skulle ta hem.
Hans Holmér sågade Engström och kallade honnom "elefant i porslinsbutik". Samtidigt verkar det som att HH visste mycket väl vem eller vilka som låg bakom mordet. Och han kan mycket väl ha känt till att Engström inte hade med det att göra. Engströms agerande är dock ytterst märkligt. Brevet han skriver (till Anér, är det väl) är mycket väl utfört och genomtänkt. Imponerande, faktiskt. TIttar man på hans EAP-anknytning, arbetsplats och annat så menar jag att det finns oklarheter. Som flera har varit inne på så kan det ha funnits intressen som spionerade på Palme. Hade jag varit chef för kontraspionaget på Palmes tid hade jag själv sett till att ha ett öga på karln. "Off the record" givetvis, och bara med en mindre grupp medarbetare man kan lita på. Nu kanske inte det inte var SÄPO som tog på sig den rollen, utan någon annan. Dessa någon annan kan vara en organisation som SE var en del av. Och att dessa hade OP i kikaren under kvällen, och att någon okänd spelare kom in på banan och sköt karln. Svårt att veta, men det är ju en möjlighet som har diskuterats. Och som faktiskt skulle förklara en hel del.
Vidare: Med tanke på EAPs syn på Palme så är det väl inte otänkbart att man försökte ge mördaren att handtag, så att säga, genom att skicka in en massa knas i utredningen. SE var då en person som jag ser som lämplig för ett sådant jobb. HH kan ha haft helt rätt om sin elefant.