2014-03-09, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Jag tycker inte SE kan uteslutas på något vis. Hans uppdykande på mordplatsen, hans påstådda utpassage från Skandiahuset som skulle placera honom före mkarna Palme tidsmässigt, snarare än efter. Hans vittnesmål går helt enkelt inte ihop.

Han kan ha ingått i en grupp, spotter kanske är han kanske felplacerad för men jag tror att han ingick i samma grupp som skytten och den beiga mannen.

Ulf Lingärde sade i en tv-intervju att det är Engström som Nieminen ser springa ner för David Bagares gata, utan att vara gärningsmannen. En mycket rimlig teori av flera orsaker.

Engström stämmer perfekt in på det utpräglade signalementet, den långa rocken, slätrakat ansikte, handledsväskan samt löpsteget som verkade höra en äldre man till. Dessutom är det helt korrekt uppfattat av Lingärde, att mannen som Nieminen ser inte är gärningsmannen.

Frågan är vad fan han gjorde där i så fall.
Citera
2014-03-09, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av callehs
Det har setts walkie/talkie-män mitt emot mordplatsen (Skellefteåhamnsmannen exempelvis), där Dekorimamannen före mordet är en av dem. Ett begripligt ställe att stå på, en plats blickarna kommer att vändas bort ifrån och en plats gärningsmannen inte kommer att fly emot.

Skelleftehamnsmannen observerar en man vid hörnet tunnelgatan-olofsgatan, inte mitt emot mordplatsen. Men visst. Jag förstår din poäng och han kan mycket väl ha hunnit röra sig dit. Det finns ju som du säger andra vittnen som ser en wt-man mitt emot mordplatsen minuterna innan mordet.

Anta att du och sds källa har rätt och att säkringsmannen finns på andra sidan. I sådana fall finns förmodligen en tänkt flyktbil på tunnelgatan, men när makarna går över så blir den flyktvägen inaktuell.

Men vad innebär det med avseende på mannen i beige som LP ser? Och som jag misstänker försvinner söderut. Kan han också tillhöra attentatsgruppen eller tillhör denne en annan grupp?
Citera
2014-03-09, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av callehs
När Söderström kommer till mordplatsen hör han någon i folksamlingen ropa, "dom sprang däråt!". Notera pluralis.

Jävligt konstigt.

Inget vittne, inte ett enda, från mordplatsen beskriver två springande män. Men det var två springande män, gärningsmannen och Dekorimamannen.

Frågan är hur den okända manspersonen som ropade kunde veta det - och varför han i så fall inte berättade det senare i förhöret.

Det var väl Lisbet som använde ordet "dom"... något av vittnena(den som ropade) kanske har hört henne
säga så..
Konstigare än så behöver det väl inte vara?
Citera
2014-03-09, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer

Hur som helst så är Häggströms och Skoglunds försök att utreda Skandiamannens förehavanden kanske det sista riktiga spaningsuppslaget innan Holmérs folk fick ordentligt grepp om det hela. Ytterligare ett citat från Häggström får avsluta min spekulation om händelseförloppet. Häggström hade ett förflutet från våldsroteln som mordutredare och från Säpo innan han fick jobbet som Skandias säkerhetschef.

Det finns flera tänkbara scenarion med bakdörren. AK som ej åtgärdar är nog nyckeln i historien. Hade H&S känt till AK:s fader och hans åsikter och bakgrund hade det nog knappast blivit mindre hett för dem att forska mer kring AK och SE.

Tänkbart scenario:
SE kan ha gått ut genom stora ingången eller via bakdörren till mordplatsen. Att den stod öppen kanske dock tydde på att den lämnats för att någon skulle kunna passera ikognito under en längre period då den stod öppen. Minuten efter skotten var AK på väg bort med sin bil och bakdörren kanske oturligt reglad av den ronderade väktaren vilket tvingade SE dels att återvända till mordplatsen dels kolla upp vad de i huset kvarvarande väktarna noterat och sett.
Citera
2014-03-09, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Jag tror inte sydsvenskans källa visste vem säkringsmannen var. Notera också att sydsvenskans källa placerar säkringsmannen på andra sidan sveavägen, vilket indikerar att han hursomhelst inte kan ha haft SE i åtanke.

Jag misstänker att källan har fel angående placeringen, men det gör inte att det blir SE. Det är naturligt att tänka sig att säkringsmannen är den man i beige LP ser och att detta är den man i ljust chevamannen ser skynda söderut och som passerar makarna Prim 200m syd om mordplatsen alldeles efter mordet. Men det gör att vi nog kan utesluta SE.

Flera möjligheter finns för säkringsman/män. Båda sidor av Sveavägen kan fungera. Kanske dolt på Tunnelgatan är ganska bra som utsiktspunkt. Vill man veta lite hur det brukar organiseras av proffs så kan man läsa om Lillehammermordet på den oskyldige kyparen som troddes vara eftersökt terrorist.
Citera
2014-03-09, 19:23
Medlem
nattekniks avatar
Ang. ett scenario där Skandiahuset skulle vara en slags knytpunkt, där väktare med palmehatande pappa, mystiska palmehatande SE huserar, med mystiskt öppen bakdörr, stay behind, dolda bergrum och där, nästan....men bara nästan...fan och hans ena moster bor.

OM nu allt detta skulle stämma...om Skandiahuset skulle huseras med ovanstående...skulle man då välja en mordplats just där ?
Skulle högerextrema poliser skjuta honom utanför polishuset ? näe !
Skulle PKK skjuta honom utanför ett kurdiskt bokcafe ? näe!

...samt att ett sådant scenario innefattar att man rimligtvis måste veta precis hur Palme tänkt ta sig hem den kvällen.

Är jag ensam om att tycka att ett Skandia-scenario är helt och hållet orealistiskt ?
Citera
2014-03-09, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Ang. ett scenario där Skandiahuset skulle vara en slags knytpunkt, där väktare med palmehatande pappa, mystiska palmehatande SE huserar, med mystiskt öppen bakdörr, stay behind, dolda bergrum och där, nästan....men bara nästan...fan och hans ena moster bor.

Jag förstår inte varför du raljerar, allt du räknar upp hör ju verkligheten till. Varför inte ta fasta på det istället för att raljera?
Citera
2014-03-09, 21:32
Medlem
ieshos avatar
Citat:

OM nu allt detta skulle stämma...om Skandiahuset skulle huseras med ovanstående...skulle man då välja en mordplats just där ?

...samt att ett sådant scenario innefattar att man rimligtvis måste veta precis hur Palme tänkt ta sig hem den kvällen.

Är jag ensam om att tycka att ett Skandia-scenario är helt och hållet orealistiskt ?
Ja, det är lite mycket Fantasy i Skandia-scenariot. Men trots allt finns IKEAMORD där i hörnan på huset.

Mitt favoritfantasy-scenario är att CIA har metoder att döda vem de vill, när de vill - var de vill.

Om man vill vara realistisk så är Skandia-mystiken efterhandskonstruktioner i syfte att förvilla.
Senast redigerad av iesho 2014-03-09 kl. 21:35.
Citera
2014-03-09, 21:51
Medlem
hehehos avatar
Citat:

Ett möjligt svar på frågan är att det tog mer än 20 år innan någon började pussla ihop hela bilden av Skandiahuset, det visar att det inte var en sån "give-away" om man kunnat hålla sig undan för misstankar i 20 år.
Citera
2014-03-09, 21:52
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Varför inte? Det fungerade ju jättebra. Jobbet blev utfört. Mördaren och eventuellt övriga inbalndade avvek från platsen och har inte kunnat spårats. Jag tror att platsen bara råkade bli där. Man visste ju inte exakt vilken väg makarna Palme skulle ta hem.

Hans Holmér sågade Engström och kallade honnom "elefant i porslinsbutik". Samtidigt verkar det som att HH visste mycket väl vem eller vilka som låg bakom mordet. Och han kan mycket väl ha känt till att Engström inte hade med det att göra. Engströms agerande är dock ytterst märkligt. Brevet han skriver (till Anér, är det väl) är mycket väl utfört och genomtänkt. Imponerande, faktiskt. TIttar man på hans EAP-anknytning, arbetsplats och annat så menar jag att det finns oklarheter. Som flera har varit inne på så kan det ha funnits intressen som spionerade på Palme. Hade jag varit chef för kontraspionaget på Palmes tid hade jag själv sett till att ha ett öga på karln. "Off the record" givetvis, och bara med en mindre grupp medarbetare man kan lita på. Nu kanske inte det inte var SÄPO som tog på sig den rollen, utan någon annan. Dessa någon annan kan vara en organisation som SE var en del av. Och att dessa hade OP i kikaren under kvällen, och att någon okänd spelare kom in på banan och sköt karln. Svårt att veta, men det är ju en möjlighet som har diskuterats. Och som faktiskt skulle förklara en hel del.

Vidare: Med tanke på EAPs syn på Palme så är det väl inte otänkbart att man försökte ge mördaren att handtag, så att säga, genom att skicka in en massa knas i utredningen. SE var då en person som jag ser som lämplig för ett sådant jobb. HH kan ha haft helt rätt om sin elefant.
Citera
2014-03-09, 22:17
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Som sagt, kanske är motivet att dölja fördröjningen på larmcentralen. Man kanske trodde att detta skulle bli en större fråga än vad det blev. (Bla pga bristfälliga rekonstruktioner)

Några tider:

a) Är bankomaterna på Sveavägen och Tunnelgatan sinsemellan synkade eller kan de gå fel olika mycket?.]Tunnelgatans Bankomat gick väl ca 3 minuter fel givet att MOP skedde 23:21 (Lähdes uttag)

b) Jag läste nånstans att utredningen av LOP:s gångtakt visat att promenaden från skyltfönstret fram till Tunnelgatan borde ha tagit ca 50 sekunder. Rimligt?

c) Jag spekulerade ovan att MOP kan ha ägt rum 23:19. Maxestrella tror på 23:20. Frågan är vilket intervall som är tänkbart givet nu att den officiella tiden är osann.
Citera
2014-03-09, 23:05
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2

[...]

Jag tror att platsen bara råkade bli där. Man visste ju inte exakt vilken väg makarna Palme skulle ta hem.

Det är jag långtifrån säker på att "man" inte viste. Jag tror att Lisbet Palme medvetet styrde vägvalet mot hemmet - och på vilken sida av Sveavägen söderut hon och Olof skulle gå.

Edit: Det finns omständigheter som tyder på att Lisbet visste vad som skulle hända denna kväll, och att hon rent av instruerats om vilken sida av Sveavägen söderut paret skulle gå.
Senast redigerad av MBoudine 2014-03-09 kl. 23:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in