2014-03-09, 20:22
Medlem
Lar3es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Om du menar kursändringen så har jag ingen annan källa än att någon skribent ett par sidor tidigare uttalat att det var normalt förfarande på den sträckan, kan ju bero på att så såg standard route ut men jag har ingen ytterligare info att tillföra
Då tycker jag hänvisning till Reuters med all respekt är bättre än vanlig random flashbackare. No offence.
Citera
2014-03-09, 20:23
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Nej. Fenan avslöjade vilket flygplan det handlade om väldigt snabbt!
http://blogs.crikey.com.au/planetalking/wp-content/blogs.dir/10/files/2012/10/AF447-recovery-operations.jpg

Men du kommer få större problem med rotation och skit ju större höjd du hoppar ifrån. Från 10000m kommer du rotera som en liten jävla karusell när du slår ner i vattnet.

"The following day, 7 June, search crews recovered the Airbus's vertical stabilizer, the first major piece of wreckage to be discovered" (Wikipedia). Planet försvann 1 juni
Citera
2014-03-09, 20:26
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
"The following day, 7 June, search crews recovered the Airbus's vertical stabilizer, the first major piece of wreckage to be discovered" (Wikipedia). Planet försvann 1 juni

De plockade upp den då ja. Står inget om när den hittades. Men de första flygplansdelarna hittades dagen efter. Alltså har det gått dubbelt så lång tid denna gång än det gick då.
Citera
2014-03-09, 20:27
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Man kan kontrollera det så att man inte roterar.
Har du aldrig sett folk hoppa fallskärm?
Ingen rotation där inte, om de inte vill alltså.

Fast inte fan hoppar man fallskärm från den höjden.
Felix snurrade väl en hel del när han hoppade sin redbullfallskärm?
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lar3e
Då tycker jag hänvisning till Reuters med all respekt är bättre än vanlig random flashbackare. No offence.

Absolut fritt val. Vid tillfälle ska jag försöka komma ihåg att kolla routes mellan KL och Beijing
Citera
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lar3e
DreamTwister
Om det stämmer så är jag fel informerad. Då kan vi förkasta mina tankar från föregående inlägg omgående. Har du någon källa är jag tacksam.

Sven33
Utgår från den information som finns just nu. Och eftersom man endast tror sig hittat en dörr från flygplanet tyder det mer på att flygplanskroppen var hel när den slog i vattnet än att det splittrades på höjd och material från planet spreds ut.

Hur menar du nu? Det är fullt rimligt att en flygplansdörr klarat sig oskadd från en "explosiv dekompression".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Så snabba ska vi inte vara. När ett plan från Air India på 80-talet sprängdes i luften på samma höjd visade det sig att de flesta passagerare slungades ur planet levande, några dog av syrebrist, några dog av våldet från att slå i vattnet men tre personer dog faktiskt av drunkning.

En människa uppnår maximal acceleration efter drygt 20 meter i luft och från de höjderna går det ju faktiskt att dyka. Ur den synvinkeln är det ingen skillnad att dyka från 25 meter eller 10 000 meter.

Summan av kardemumma är att det i teorin faktiskt går. Skulle hjälpen vara på plats direkt skulle det inte heller vara omöjligt att någon faktiskt klarade sig.

Instämmer!
Finns ett flertal fall med folk som fallit från lika hög höjd som i det här fallet. Hittade dock inget fall där en person landat i vatten och överlevt från de höjder som är aktuella. Troligen därför att man blir så skadad av själva fallet att man svimmar och drunknar. Så hur konstigt det än låter är det nog bättre att försöka landa på marken om man skulle råka ramla ut ur ett plan!

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Juliane Koepcke survived a long free fall resulting from the December 24, 1971, crash of LANSA Flight 508 (a LANSA Lockheed Electra OB-R-941 commercial airliner) in the Peruvian rainforest. The airplane was struck by lightning during a severe thunderstorm and exploded in mid air, disintegrating two miles up. Köpcke, who was 17 years old at the time, fell to earth still strapped into her seat. The German Peruvian teenager survived the fall with only a broken collarbone, a gash to her right arm, and her right eye swollen shut. http://en.wikipedia.org/wiki/Free_fall#Surviving_falls
Citera
2014-03-09, 20:28
Medlem
trattfans avatar
Citat:

De hittade ju kroppar efter 3-4 dagar.
Citera
2014-03-09, 20:28
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
De plockade upp den då ja. Står inget om när den hittades. Men de första flygplansdelarna hittades dagen efter. Alltså har det gått dubbelt så lång tid denna gång än det gick då.

Ok då, vi läser uppenbarligen olika källor om AF 447
Citera
2014-03-09, 20:31
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Absolut fritt val. Vid tillfälle ska jag försöka komma ihåg att kolla routes mellan KL och Beijing

För att göra det tydligt kan det vara bra att använda rätt förkortningar. Kuala Lumpur International Airport förkortas KUL. Medan flygbolaget KLM förkortas KL.

Det var ju med KL de båda falska passen skulle flyga med från Peking.
Citera
2014-03-09, 20:32
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ok då, vi läser uppenbarligen olika källor om AF 447

Nej, jag läste det du citerade! Läs själv.
Citera
2014-03-09, 20:32
Medlem
trattfans avatar
Hur kommer det sig att AF447 inte heller skickade ut några nödrop?
På vilket sätt skiljer sig dessa två flygkrascher?

Försvann AF447 från "radarn" också på hög höjd?

Inne och läser här: Några som känner igen sig?
(FB) Flight AF 447 saknas. (Störtade i atlanten 1/6 2009)
(FB) Flight AF 447 saknas. (Störtade i atlanten 1/6 2009)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in