2014-03-09, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Intressant.

Vet du vad det var för knivar och skor? Hur många? Var är dem köpta?
Skölpjärn har varit på ropet och är mest trolig som verktyg. Jag har dock hittat ett köksverktyg som verkar passar med den beskrivning av de huggmärken som återfanns på VB kropp - en potatisskalare från ICA (låter löjligt, men det stämmer rätt bra). Betyder ingenting utom att det (om en potatisskalare användes) underlättar för den impulsive att utföra ett brott om den fanns i kökslådan.
Citera
2014-03-09, 18:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Skölpjärn har varit på ropet och är mest trolig som verktyg. Jag har dock hittat ett köksverktyg som verkar passar med den beskrivning av de huggmärken som återfanns på VB kropp - en potatisskalare från ICA (låter löjligt, men det stämmer rätt bra). Betyder ingenting utom att det (om en potatisskalare användes) underlättar för den impulsive att utföra ett brott om den fanns i kökslådan.
men det skulle antagligen ha upptäcks om det var en skalare, då den har två vassa inåtriktade blad som skulle göra så att skadorna såg annorlunda ut.
kanske.
Citera
2014-03-09, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Du har fel!
Många tycker att det finns en möjlihget att KJ är oskyldig och tycker att man skulle ha följt upp alternativa GM om inte annat för att utesluta dessa.
Det är möjligt att KJ är GM men det är för många luckor i utredningen.

Anledningen till att jag tror på alt GM är att någon gjort slagningar på KJs och JJ bil i nära anslutning till mordet.
Sen att AN skulle ha hotat att döda VB via SMS en månad innan hon dör, vad handlar det om?
Varför är VB rädd att träna 30/4 och 2/5?
Det finns en oro hos VB redan innan hon blir dödad, är det bara jag som tycker att det är konstigt?

Mitt fetade: "Många" som du uttrycker det kan nog räknas i ental i tråden.

Sen har polis givetvis följt upp olika spår/alternativ men avfört dessa ett efter ett. Det blev människorov ikring 8-9 maj och en brottsutredning startades parallellt med eftersök.

Man stod efter en tid kvar vid två spår varav det ena visade sig vara ett bomspår och det andra blev träff, offret hittas, gripande, häktning, dom.

Vad gäller bomspår etc. så kan man vara aningen säker på att det finns material o PM i slasken och det har även advokaten tillgång till och inte hissat flagg helt enkelt p.g.a. att det finns ingen bärighet i bomspåret. Rätt man sitter inlåst i väntan på ett förhoppningsvis strängare straff av HR.
Citera
2014-03-09, 18:50
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon

Sen har polis givetvis följt upp olika spår/alternativ men avfört dessa ett efter ett. Det blev människorov ikring 8-9 maj och en brottsutredning startades parallellt med eftersök.

Man stod efter en tid kvar vid två spår varav det ena visade sig vara ett bomspår och det andra blev träff, offret hittas, gripande, häktning, dom.

Vad gäller bomspår etc. så kan man vara aningen säker på att det finns material o PM i slasken och det har även advokaten tillgång till och inte hissat flagg helt enkelt p.g.a. att det finns ingen bärighet i bomspåret. Rätt man sitter inlåst i väntan på ett förhoppningsvis strängare straff av HR.

Nej, det tror jag knappast. Vi är betydligt fler än så.

Nämn gärna vilka spår gällande MB som polisen har följt upp.
Citera
2014-03-09, 18:53
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tack, ja det ryktet ger säkerligen någon vatten på sin kvarn. Nya kängor köper folk då och då, säger ryktet något om detaljer kring inköpet, när t ex.

Det där med knivarna, vad kan det tyda på?

Han har inget sexliv längre. Därför har han börjat samla på knivar igen.

Men några i tråden tror nog att han planerar en ny karriär som seriemördare.
Citera
2014-03-09, 19:06
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
VB:s blod i KJ:s bilbagage.

Ja, det är ju tämligen oomkullrunkeligt och kan månne bara bortförklaras med planteringsteorin, men då hamnar man lätt i deckargenren.
Citera
2014-03-09, 19:10
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Du har fel!
Många tycker att det finns en möjlihget att KJ är oskyldig och tycker att man skulle ha följt upp alternativa GM om inte annat för att utesluta dessa.
Det är möjligt att KJ är GM men det är för många luckor i utredningen.

Anledningen till att jag tror på alt GM är att någon gjort slagningar på KJs och JJ bil i nära anslutning till mordet.
Sen att AN skulle ha hotat att döda VB via SMS en månad innan hon dör, vad handlar det om?
Varför är VB rädd att träna 30/4 och 2/5?
Det finns en oro hos VB redan innan hon blir dödad, är det bara jag som tycker att det är konstigt?

Hon var i en orolig livsperiod: studier, relationer, mångkulturell bakgrund osv. Helt naturligt, en livsfas då man söker identitet, men medan hon var inne i en mer vanlig sådan så var hennes baneman, är hennes baneman, i ett klart avvikande psykosocialt utvecklingsstadium. Han är helt enkelt jävligt farlig.

Bland annat blodet på "fel" ställe talar för att domen mot KJ kommer att stå fast, och att den är välgrundad. Rätten anser tydligen att alternativa possibla gm har följts upp tillräckligt.
Citera
2014-03-09, 19:11
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Då skulle det antagligen finnas många fingeravtryck och spår från KJ. Inte ett spår har hittats.

Handskar har prekluderat det?
Citera
2014-03-09, 19:13
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Ge mig då en rimlig förklaring på varför det bara är några droppar blod i bagageutrymmet, lite blod på listen men inte det minsta utanför eller i kupén?

Partiellt läckande emballage? Som blott läckte där blod hittats, kanske tejpade gm KJ igen läckande ställen i sagda omslag?

Kroppen ej varit i kupén?
Citera
2014-03-09, 19:24
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Många tycker det ja, men tyckande håller inte rent juridiskt det gör däremot bevis.
I det här fallet är det ganska solklart vad det rört sig om oavsett vad många tycker.
Domstolens uppgift är att värdera bevisen, och i detta fallet anser man det vara övertygande. Och då gäller det rent juridiskt för vem som anses vara skyldig, och vem som döms för mordet.

Det är väldigt stora skillnader på vem som döms som skyldig och vad människor anser sig tycka då det gäller ett styckmord. Men för att konstatera i rent tyckande så är det inte alls så svårt att värdera bevisen i fallet och faktiskt hålla med om vem som är jävligt skyldig till det här styckmordet.

Ska andra ha mördat VB krävs det någon form av uppsåt att sätta dit någon annan för mord, och det kommer in ett mycket krångligt scenario om plantering. Den sk planteringen håller inte rent tekniskt eller förnuftigt. Det är för mycket planteringar och ska då ha utförts med tillgång till bil och lägenhet. Så det här är inte direkt oklart på något sätt. Det är mycket uppenbart och graverande för den skyldige. En vacker dag kanske han kommer erkänna det vet man inte.

Ja, försöken att plantera planteringsteorier är nog inte juridiskt grobara. Domstolar gör också rimlighetsbedömningar, och det har man förstås gjort här, det har bidragit till aktuell dom. Om en teori förefaller för konstruerad för att vara sann så är den i allmänhet också det, i verkligheten alltså, utanför deckarförfattares vridna sinnen. Bland annat handskarna kan säga bevisa att KJ togs "red-handed". Det här tar han sig inte ur. Och det är bra, för alla i hans omgivning och för honom själv. Kan han fås att erkänna så ökar hans möjligheter att vinna en bättre psykisk hälsa.
Citera
2014-03-09, 19:27
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon

Jag tror att du förstår vad jag menar när jag skriver "många".
Tycker att det är tråkigt att det är så "många" som märker på ord i den här tråden utan att lyssna på vad som sägs.
Personligen så tycker jag att BF inte var speciellt bra försvarare till KJ.
Hade CH försvarat KJ och fått fallet från dag ett så tror jag att det nog sett ganska annorlunda ut.
Kommer att bli väldigt intressant att se hur TO lägger upp försvaret och om det kommer fram nya saker.

Tycker du själv inte att det är konstigt att VB SMSar med MB i 1 1/2H efter 112* slagningen?
Eller det faktum att VB är ute på Facebook efter 112* slagningen?
Eller att ett vittne troligast sett VB 21.30?
Eller att VBs mobil 20.32 kopplas upp på ett 2G nät men att KJs hemmamast inte har 2G.
Eller att MB är utanför VB när KJ hämtar henne 4/5.
Eller att kroppen hittas när man inte längre spanar på MB.
Eller att AN hotat att döda VB via SMS ca 1mån innan VBs död.
Eller att MB hotat att döda folk.

Eller att MB/VB har haft 87 kontakter mellan 2-4/5 men inget av dessa har gått att återskapa och MB minns inte vad dom pratat om.

Eller att MB sålt 3 bilar snabbt efter VBs mord.
Eller att slagningarna på KJ/JJs bilar skett någon minut innan VBs karateträningar börjat:
Tis 2/4 19.26, Tor 11/4 19.23
Citera
2014-03-09, 19:34
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
Hon var i en orolig livsperiod: studier, relationer, mångkulturell bakgrund osv. Helt naturligt, en livsfas då man söker identitet, men medan hon var inne i en mer vanlig sådan så var hennes baneman, är hennes baneman, i ett klart avvikande psykosocialt utvecklingsstadium. Han är helt enkelt jävligt farlig.

Bland annat blodet på "fel" ställe talar för att domen mot KJ kommer att stå fast, och att den är välgrundad. Rätten anser tydligen att alternativa possibla gm har följts upp tillräckligt.

Det kan bero på KJs försvarare BF.
Vi lär se om dom är lika övertygade när KJ har TO som försvarare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in