2014-03-09, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Mord- och styckplats verkar vara i området kring 97:an.

22/5 KJ är i området kring 97:an, ringer upp sina vänner och pappa.
åker hem och eldar
sedan tillbaka till samma ställe
ringer igen till vänner
sedan till hednoret (ovanför väderkvarnshöjden) och ringer polisen
kroppen hittas
går på bio med sina vänner
(sista natten med gänget)
hemma med pappan, lagar släp, städar
kj grips
Blooper.. backade ur inlägget men det kom tydligen med i alla fall.
Ska stå - Mordplats verkar vara i området kring 97:an, styckplats vid väderkvarnshöjden, samt dumpningsplats vid FP 1 och 2. I övrigt ok.

KJ har inte ljugit som han ser det. Hon lämnade honom vid 21 tiden, han åker till brorsan en stund senare (utelämnar att han påträffar VB och tar hand om henne), hämtar grejer och möjligen släpet, plockar upp henne vid 97:an, drar till väderkvarnshöjden, styckar och sveper in henne i duschdraperiet, gräver ned henne i sanden. Någon dag senare lirar han fallen angel, lånar en spade och flyttar liket till fortet, benen och händerna ligger kvar i gropen. När han sedan hämtar benen så tvättar han av dem (vattenflaskan i bagaget?) för att inte någon ska kunna lista ut vart mordplatsen är (sand, DNA), placerar dessa i gula huset kanske för att det är obehagligt att gå till stengropen. Han är trött på allt. Tiden fram till gripandet ägnar han åt att besöka mordplats, styckplats, fyndplatser, försöka städa bort bevis, umgås med vänner och familj. Telefonsamtalen är en slags bekräftelse på "closure".

KJ sa i förhör att om han var den som mördade VB så skulle han välja en plats dit folk normalt inte rörde sig vid, exempelvis vid väderkvarnshöjden. Han nämner även att det är ett lämpligt ställe att gömma bevismaterial på (sjöar, osv).
Senast redigerad av Husvagn2 2014-03-09 kl. 13:45.
Citera
2014-03-09, 13:15
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ja, om man i praktiken jämställer indicier med bevis är det ju enligt tingsrättsdomen juridiskt bevisat att KJ är gm. I första instans. Men om första instansens "bevis" håller vatten även i andra instansen - hovrätten - återstår ju att se ..

Ja. Det får vi se. Hovrätten är förvisso som instans känd för en mer strikt juridisk prövning. Förefaller svårt att predicera hur indicier/bevis kommer att framstå där.
Citera
2014-03-09, 13:17
Medlem
soopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Ytterligare ett direkt felaktigt påstående av polisen - handskarna har inte använts vid hantering av kroppen.

Hur kan man veta det, det du säger om handskarna?

Är inte blodet i bilens bagageutrymme svårt att "bortförklara"? Alltså ytterst graverande?
Citera
2014-03-09, 13:19
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Om det här var ditt svar så var jag kanske inte nog tydlig? Har han delgivits misstanke för mordet på VB?

Har det betydelse?

Kan inte riktigt släppa att VB var i kontakt med någon 14.03 (Fup 871, punkt 11 i samtalslistan).
VB har just ändrat tid med KJ från 14.00 till 15.30 för hämtning.
VB uppger att hon skall ut och motionera 14.22
Träffade VB någon klockan 14.22-15.22?
VB skriver ett syrligt inlägg på sin FB 15.22 om en man med många kvinnor.
MB handlar på Kvantum 150m från VBs hem 15.44

Om man kollar signaleringslistan var VB även i kontakt med någon just innan 112* och just efter...
Vi vet att även VB kan hota... var 112* ringningen ett hot om en en anmälan? En skärmdump av ett hot?

AN ringer MB 17.02.59
VB smsar MB 17.04.24
VB kontaktar/kontaktas av någon 17.06.48
VB ringer 112* 17.09.30
VB kontaktar/kontaktas av någon 17.09.46
MB kontaktar VB 17.28.36
Citera
2014-03-09, 13:23
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag har letat i din posthistorik, och hittat fem trådar i denna forumdel där du deltar. I fyra av dessa trådar nekar den tilltalade. Ingenstans har jag sett ett enda ord av ifrågasättande, självständigt tänkande, utan du har rakt av svalt åklagarens version. LKVN har rätt, du är inget annat än åklagarens megafon i trådarna.
Och dessa mordfall du gjort dig besvär med att leta fram är då dessa:
Linda Chenfallet där jag hävdar att Mats Alm är den som bragt henne om livet.
Aldrig dömd för mordet förvisso men fler än jag anser honom som skyldig ändå.
Och jag är grundligt inläst på ärendet liksom de andra jag kommit att engagera mig i.

Vidare har vi dubbelmordet på Öland där man funnit en man bunden vid dåden och nu är
dömd till livstids fängelse även i hovrätten. Jag har inte funnit anledning att betvivla
hans skuld.

För det tredje Marinafallet i Spekeröd där jag i likhet med så många andra aldrig tvekat
om vem som är den skyldige och just denne är nu dömd för mordet efter resning i
Högsta Domstolen. Du har där ihärdigt hävdat att det bör vara en annan lösning, någon
annan bov i dramat.

Det fjärde fallet är detta tråden avhandlar. Och min uppfattning i den skuldfrågan behöver
jag ju inte påpeka, den vet du.

Jag ifrågasätter när jag upplever konkreta skäl att verkligen ifrågasätta.
Ifrågasätter för ifrågasättandets egen skull avhåller jag mig vanligen ifrån.
Det överlåter jag till såna som dig, skaran av "öppensinnade" alternativteoretiker.
Du som lanserade tanken att offret i Spekeröd själv tömt sig på 2 liter blod istället
för att ha blivit ihjälskjuten i sin egen säng.
Dylikt befattar jag mig ogärna med.

Slutligen: om du påstår att jag är åklagarens megafon så vad är du då själv?
Mördares megafon kanske? Och då syftar jag närmast på dina prestationer i Marinatråden
där du haft kontakt med den nu med övertygande bevisning fällde Fredrik Svensson
vars dom avkunnas på fredag denna vecka.

Då är jag hellre åklagares megafon.
Senast redigerad av Grandioso 2014-03-09 kl. 13:44.
Citera
2014-03-09, 13:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Och dessa mordfall du gjort dig besvär med att leta fram är då dessa:
Linda Chenfallet där jag hävdar att Mats Alm är den som bragt henne om livet.
Aldrig dömd för mordet förvisso men fler än jag anser honom som skyldig ändå.
Och jag är grundligt inläst på ärendet liksom de andra jag kommit att engagera mig i.

Vidare har vi dubbelmorden på Öland där man funnit en man bunden vid dåden och nu är
dömd till livstids fängelse även i hovrätten. Jag har inte funnit anledning att betvivla
hans skuld.

För det tredje Marinafallet i Spekeröd där jag i likhet med så många andra aldrig tvekat
om vem som är den skyldige och just denne är nu dömd för mordet efter resning i
Högsta Domstolen. Du har där ihärdigt hävdat att det bör vara en annan lösning, någon
annan bov i dramat.

Det fjärde fallet är detta tråden avhandlar. Och min uppfattning i den skuldfrågan behöver
jag ju inte påpeka, den vet du.

Jag ifrågasätter när jag upplever konkreta skäl att verkligen ifrågasätta.
Ifrågasätter för ifrågasättandets egen skull avhåller jag mig vanligen ifrån.
Det överlåter jag till såna som dig, skaran av "öppensinnade" alternativteoretiker.
Du som lanserade tanken att offret i Spekeröd själv tömt sig på 2 liter blod istället
för att ha blivit ihjälskjuten i sin egen säng.
Dylikt befattar jag mig ogärna med.

Slutligen: om du påstår att jag är åklagarens megafon så vad är du då själv?
Mördares megafon kanske? Och då syftar jag närmast på dina prestationer i Marinatråden
där du haft kontakt med den nu med övertygande bevisning fällde Fredrik Svensson
vars dom avkunnas på fredag denna vecka.

Då är jag hellre åklagares megafon.
Det är lögn att jag har lanserat tanken att offret i Spekeröd har tömt sig själv på 2 liter blod.

Jag är ingen mördares megafon för att jag ifrågasätter vad åklagaren säger, varken i denna tråd eller i spekerödtråden. Ifrågasättandet betyder att jag tvivlar på att den tilltalade är mördare, eller detaljer i åklagarens påståenden. Beträffande flakeböletråden har jag hela tiden trott på vad åklagaren säger, i huvudsak, men jag har ifrågasatt detaljer. I dalarötråden, där du också har skrivit, är alla överens med åklagaren, t.o.m. den tilltalade.

Du har aldrig med ett enda ord ifrågasatt någon uppgift som åklagaren har kommit med, och inte heller, vad jag har sett, tagit fram ett enda fakta själv. Även om man tror på något kan man ifrågasätta någon detalj någon gång. Men inte du. Jag vidhåller att du är åklagarens megafon genom att hela tiden upprepa vad hen säger. I varenda tråd.
Citera
2014-03-09, 13:44
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soopy
Ja. Det får vi se. Hovrätten är förvisso som instans känd för en mer strikt juridisk prövning. Förefaller svårt att predicera hur indicier/bevis kommer att framstå där.

Givet ingenting annat av betydelse för målet framkommer tror jag utfallet i hovrätten till stor del beror på hur övertygande Thomas Olsson pläderar för att indiciekedjan som tingsrätten grundade sitt utslag på mot Kristoffer Johansson inte håller. En möjlig men inte helt enkel uppgift för Olsson .. Hoppas hovrätten dömer ut livstids fängelse och att KJ därmed tvingas berätta hur det ligger till med mordet på Vatchareeya Bangsuan.
Citera
2014-03-09, 13:47
Medlem
findays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Har det betydelse?

Kan inte riktigt släppa att VB var i kontakt med någon 14.03 (Fup 871, punkt 11 i samtalslistan).

Om man kollar signaleringslistan var VB även i kontakt med någon just innan 112* och just efter...
Vi vet att även VB kan hota... var 112* ringningen ett hot om en en anmälan? En skärmdump av ett hot?

AN ringer MB 17.02.59
VB smsar MB 17.04.24
VB ringer 112* 17.09.30
MB kontaktar VB 17.28.36
Vad pratar du om, vart hittar du att hon kontaktar eller kontaktas av någon dom tiderna?
Citera
2014-03-09, 13:56
Bannlyst
Citat:
Har det betydelse?

AN ringer MB 17.02.59
VB smsar MB 17.04.24
VB ringer 112* 17.09.30
MB kontaktar VB 17.28.36

Ja det har betydelse för om han behöver alibi eller ej. Vid den tid som han var under luppen så var VB "bara" försvunnen, span upphörde den 19:e. Den 20: gjordes första fynden och då ändrades det till mordutredning.
Citera
2014-03-09, 13:56
Medlem
Citat:
Har det betydelse?

AN ringer MB 17.02.59
VB smsar MB 17.04.24
VB ringer 112* 17.09.30
MB kontaktar VB 17.28.36
Jag tror att VB gick till Sushi Bar (1 km från VB bostad), pratade med honom och kom överens om att träffas vid åberget norra efter kl 2100. Vidare tror jag att MB skjutsade tillbaka henne i samband med att han for till ICA för att handla penslar. MB har enligt min mening inget med mordet på VB att göra, förutom möjligen att han kan ha förhindrat brott om han tagit hennes sms på allvar. AN kom på att MB sms:ade med VB vilket är anledningen till att hon senare på natten/tidig morgon skriver "kanske INTE vid liv!". MB raderar sms trafiken mellan honom och VB för att AN inte ska få vetskap om hans fortsatta otrohet. Dessutom vore det illa för honom och AN om det skulle visa sig att han hade känt till att VB var i nöd utan att göra något åt det. Det är nog anledningen till att han inte minns vad som stod i sms:en. MB fick förhinder och kunde inte lämna AN i Sävast för att möta upp VB vid åberget norra. Detta är nog anledningen till att hon vandrade runt i området, lite ledsen att han inte dök upp. Sedan kom KJ med bilen på väg till brorsan, resten har jag skrivit om (kort-versionen i alla fall).
Senast redigerad av Husvagn2 2014-03-09 kl. 14:00.
Citera
2014-03-09, 14:04
Bannlyst
Citat:
Absoluta, hundraprocentiga sanningar uppbackade av otvetydiga fakta förekommer ej vid morddomar. Däremot kan t.ex. "fysiska sammanhang" bli så "besvärande" för en MT att det leder rakt i fängelse, även om bitar saknas, numera kan sådana t.ex. vara diverse moderna telekommunikationer. Att en domstol då fäster större vikt vid sådant här (från domen) är helt i enlighet med de regler som ska följas (fetning/understrykning adderad här):

"I protokollet från undersökning av Kristoffer Johanssons bil har kriminalteknikerna Sofia Lundgren och David Lindblom under rubriken analys och slutsats anfört följande. Det är rimligt att anta att Vatchareeya Bangsuan har förvarats/fraktats i bagageutrymmet. Fynd av Vatchareeya Bangsuans blod på kanten/listen, plastkassen och på bagagemattan samt placeringen av blodet styrker detta. Vatchareeya Bangsuans blod på handskarna (S076), som blivit utsatt för väta i samband med, eller efter att de blivit besudlade är det förväntade om handskarna har använts vid hantering av kroppen och/eller benen när de blivit tvättade. Kristoffer Johanssons DNA i handskarna är det förväntade om det är han som använt handskarna. Någon DNA från annan person har inte påträffats."

Domen uppvisar flera sådana här instanser som rimligt entydigt pekar mot EN, nu dömd, GM.
Mitt inlägg blev tydligen för långt, vi prövar omformulera inlägget i en enda mening istället
så kanske innebörden i mitt inlägg kan snappas upp av alla tänkbara skribenter:

MB:s och VB:s "naturligt" raderade SMS-kommunikation den 4/5 2013 ligger inte KJ till last,
återskapad eller inte, han är dömd till 14 år av tingsrätten utan den trafikförbindelsen.

Vad tingsrättsdomen sedan uppvisar för olika instanser som dömt KJ till sina år är en annan diskussion och den diskussionen kanske du inte skall ta med mig i första hand eftersom
jag absolut inte delar din uppfattning om att domen innehåller flera instanser som pekar
mot EN, nu dömd, GM.
Citera
2014-03-09, 14:13
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Hur kan man veta det, det du säger om handskarna?

Är inte blodet i bilens bagageutrymme svårt att "bortförklara"? Alltså ytterst graverande?

Handskarna hade ju bara lite blod på knogarna och ena kragen, och dessutom ser blodet ut att vara utblandat med vatten.

Hur har han då kunnat hantera en kropp med handskarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in