2014-03-09, 12:58
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Terrorister ombord. De tar över planet. Stänger av transpondern. Efter att de tar kontrollen över planet går deras planering fel. De kan ju knappast nöja sig med att spränga planet över havet. Ingen större effekt på befolkningen. Viktigast för terrorister, är just-terror. Att sätta skräck i dig och mig.

På senare år har vi bevittnat spektakulära dåd med enorm spridning i media. Detta ev. dåd blir ju rent löjligt i jämförelse. Ett plan ned i havet? Ingen organisation tar på sig det. De skäms.

Denna teori har vissa svaga punkter. Om nu terrorister tog över planet, så borde någon passagerare hunnit ringa/smsa. Men de låg och andra sidan över öppet hav, förmodligen långt utanför mobiltäckning.

Borde någon i flightcrew hunnit meddela och larma?

Vad vinner terrorister på detta? De som får ta skammen är ju Malaysia med dess usla säkerhet?

De hade helt säkert en annan plan. Störta det på mark i Kina?

Möjlig teori. Tycker den brister då nog de som ligger bakom ändå skulle tagit på sig det hela, för att åtminstone få någon publicitet efter "misslyckandet".
Citera
2014-03-09, 13:00
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickeloovesbeef
Det känns ju nästan som att det är ett övernaturligt fenomen som inträffat. Jag tror inte på sånt trams men nu börjar jag ifrågasätta om det kanske finns icke naturella krafter.
För vad annars kan det vara? Att få ombord en bomb på ett plan är i princip omöjligt idag och ett sånt här modernt flygplan går inte sönder. Det hela är ett mysterium och kanske kan det inte förklaras då vi inte har speciellt mycket kunskap om övernaturliga fenomen.

Kanske har gärningsmännen slagit ner alla på planet eller fått ombord någon kniv? Men det är ju omöjligt att lyckas med det! Fast iochförsig, kan man åka med falskt pass så är det ju tecken på mycket dålig säkerhet.....

Det finns massor av möjliga naturliga orsaker, tex
- strukturell skada på planet
- pilotsjälvmord
- kapning
- bomb
- instrumentfel kombinerat med pilotmisstag (jmfr AF477)
Citera
2014-03-09, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Finns det någon som helst chans att planet kapats, flugits till okänd destination och landat/nödlandat på land?
Orimligt scenario. Det tar en tid att forcera sig genom cockpiten, piloterna hade hunnit sända nödsignaler.
Citera
2014-03-09, 13:02
Medlem
Sillberskys avatar
Citat:
Spinner vidare på min teori om mer övernaturliga förklarningar, kan planet ha åkt in i ett svart hål eller är det inte tillräckligt högt upp i atmosfären och rymden för att detta ska kunna ske? Det känns väldigt osannolikt men ibland kan ju sjuka saker hända!

Googla: JAL ufo
Citera
2014-03-09, 13:04
Medlem
Citat:
Spinner vidare på min teori om mer övernaturliga förklarningar, kan planet ha åkt in i ett svart hål eller är det inte tillräckligt högt upp i atmosfären och rymden för att detta ska kunna ske? Det känns väldigt osannolikt men ibland kan ju sjuka saker hända!

Teorin med svarta hål kan vi med säkerhet avskriva.

Det är på riktigt mer sannolikt att Vladimir Putin har tagit över spakarna på planet för att med bar överkropp visa att han kan flyga flygplan på ett rätt och riktigt sätt.
Citera
2014-03-09, 13:04
Medlem
Tommy-Nilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Froddler
Okej, men det där var alltså efter en rekonstruktion av planet i fråga?

Dessutom får man väll ta hänsyn till omständigheter, mer eller minde bränsle kan ju förändra dynamiken av en eventuell detonation

Men ja, något borde det ju finnas kvar som du säger, men problemet kanske är att detta bråte blir extremt förfinat
Kolla här så ser du: http://www.youtube.com/watch?v=GrSbSuTWn68

Klart att sprängkraften kan variera vid denna typ av explosion men att allt förångas är helt osannolikt.
Citera
2014-03-09, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det finns massor av möjliga naturliga orsaker, tex
- strukturell skada på planet
- pilotsjälvmord
- kapning
- bomb
- instrumentfel kombinerat med pilotmisstag (jmfr AF477)

Strukturell skada på planet: Mycket osannolikt. Ett av världens modernaste plan och nej, detta är inte en rimlig förklarnin.

Pilotsjälvmord: Möjligt, men varför skulle han efter flera år som pilot bara få en idé att ta med sig + en rad andra människor in i döden. Plus att andrepiloten hade hunnit larma då piloten spårar ur och försöker störta planet.

Kapning: Ja visst, men hur har de fått ombord knivar eller annat vapen? I dagens säkerhetskontroll ska det inte gå.

Bomb: Också osannolikt, hur fasen får man med sig en bomb på ett flygplan? Även om säkerhetskontrollen var mycket slarvig så tror inte jag att eventuella bombare hade vågat ta den chansen att ta med sig sprängmedel ifall de skulle åka fast i kontrollen.

Instrumentfel kombinerat med pilotmisstag: Mycket möjligt, men har svårt att tro att en person med så lång erfarenhet i branschen gör fel.
Citera
2014-03-09, 13:07
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nigeralia
Orimligt scenario. Det tar en tid att forcera sig genom cockpiten, piloterna hade hunnit sända nödsignaler.

Men om det nu finns indikationer på att planet har försökt vända, då borde de också ha meddelat sig? Ändå gjordes det inte.
Citera
2014-03-09, 13:11
Medlem
logKexts avatar
Jag tror fortfarande på min teori att planet är till 90% HELT BORTSPRÄNGT. Förstår inte varför folk fortfarande envisas med att det skall ha kraschat i havet och bara försvunnit i tomma intet?! Planet hade givetvis hittats om det varit så att det kraschat i havet, med tanke på all båttrafik som rådde vid tidpunkt och plats där sista signalerna sändes ut. Viktigt att poängtera är att planet försvann mycket tidigt från startposition vilket gör att det finns en stor mängd flygbränsle kvar som tja.. gör en bra bit av jobbet. Små flisor är väl det som finns kvar (och nosen)
Citera
2014-03-09, 13:14
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Strukturell skada på planet: Mycket osannolikt. Ett av världens modernaste plan och nej, detta är inte en rimlig förklarnin.

Pilotsjälvmord: Möjligt, men varför skulle han efter flera år som pilot bara få en idé att ta med sig + en rad andra människor in i döden. Plus att andrepiloten hade hunnit larma då piloten spårar ur och försöker störta planet.

Kapning: Ja visst, men hur har de fått ombord knivar eller annat vapen? I dagens säkerhetskontroll ska det inte gå.

Bomb: Också osannolikt, hur fasen får man med sig en bomb på ett flygplan? Även om säkerhetskontrollen var mycket slarvig så tror inte jag att eventuella bombare hade vågat ta den chansen att ta med sig sprängmedel ifall de skulle åka fast i kontrollen.

Instrumentfel kombinerat med pilotmisstag: Mycket möjligt, men har svårt att tro att en person med så lång erfarenhet i branschen gör fel.

Ditt inlägg är helt meningslöst då det bara bygger på ditt eget önsketänkande om bra säkerhetskontroll.
Citera
2014-03-09, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Ditt inlägg är helt meningslöst då det bara bygger på ditt eget önsketänkande om bra säkerhetskontroll.

Nej, det bygger på fakta. Jag har själv försökt ta med mig föremål av spetsig, vass karaktär på ett plan och det sket sig rejält kan jag säga. Det går inte.
Citera
2014-03-09, 13:16
Medlem
Anon2s avatar
Citat:

Strukturell skada på planet: Är inte alls omöjligt. Om det t.ex. blivit nåt fel med en reparation av en tidigare skada. Dessutom är flygplanstypen rätt ny och kan ha svagheter/designfel/barnsjukdomar som inte visar sig förrän nu.

Pilotsjälvmord: Mycket osannolikt. Men det sista du sa.. piloten/andrepiloten hade isåfall förstås oskadliggjort den andre, alltså hade den andre inte kunnat larma.

Bomb: Det sista som du sa igen.. (Risken, inte chansen.) Det är inte mycket som terrorister är rädda för. Fast ja.. de skulle inte vilja bli tillfångatagna, men en cyanidkapsel i fickan eller liknande skulle lösa det problemet.

Instrumentfel kombinerat med pilotmisstag: Den mänskliga faktorn finns alltid där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in