2014-03-09, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svammel
Jag tror att de misstänkta personerna smugglade ombord bomb(er) i skon...har gjorts förr men då lyckades inte klåparen utlösa bomben. Det som i nuläget talar emot det är att ingen terrororganisation tagit på sig ansvaret + att om det verkligen förhöll sig så borde räcka med en självmordsbombare. Men det kanske löser sig?
Det var väl ingen organisation som tog på sig den stora knivattacken i Kina nyligen heller så det behöver inte betyda något.
Citera
2014-03-09, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Det var väl ingen organisation som tog på sig den stora knivattacken i Kina nyligen heller så det behöver inte betyda något.

Nej ,det var ju för att det var ingen organisation :P det var ju muslimer som bodde i kina ,bodde ju dock i nån provins men var väl inga terrorister på så sätt att dom var med i nån organisation likt Al queda tex.
Citera
2014-03-09, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Nej ,det var ju för att det var ingen organisation :P det var ju muslimer som bodde i kina ,bodde ju dock i nån provins men var väl inga terrorister på så sätt att dom var med i nån organisation likt Al queda tex.
Exakt. Kan ju vara samma grej här.
Citera
2014-03-09, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Exakt. Kan ju vara samma grej här.

Ja jo det kan det ju ,Boston Marathon bombarna tillhörde ju inte heller nån organisation.
Citera
2014-03-09, 11:10
Medlem
Megasavantens avatar
Kan det inte vara en terroristattack ändå?

* Två personer med stulna pass ombord.
* Det säger poof! Och planet försvinner från marschhöjd vilket är extremt ovanligt.
* Malaysia är ett muslimskt land med många religiösa fundamentalister som nog kan tänka sig att kapa plan för att få några 72 oskulder.
* Malaysia har en stor kinesisk minoritet och på planet satt mestadels kinser som skulle med till Kina.
* Bara förra veckan skedde ett gigantiskt terrordåd i västra Kina av just en islamistgrupp där man gick in på en tågstation och hög ihjäl 33 personer och skadade över 100 människor: www.liveleak.com/view?i=d71_1393867939
Citera
2014-03-09, 11:13
Medlem
Många sidor-långsamt internet.
Hur kommer det sej att stulna och rapporterat stulna pass kan fortsätta användas?
Fyra personer vars stulna pass var ute och åkte.
Mitt pass stals på andra sidan jorden och jag bara väntar vad som kan hända med det.
Finns det inga regsiter som skriker stopp o belägg när nån går med mitt stulna pass rakt igenom en tullkontroll?
Citera
2014-03-09, 11:14
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManTheStan
Detta var också en av mina första tankar.

Men då infinner sig direkt frågan om hur det här med stulna pass egentligen fungerar? Används de stulna passen i sin helhet, eller har man på något sätt klippt och klistrat i passet, bytt ut fotografier, namn m.m?

För är passen i original så borde ju det antyda att de som använde passen var fysiskt lika passens ursprungliga innehavare. Även om det kanske går att hitta någon med italienskt pass som kan "passera som uigur" och tvärt om, så borde det inte höra till vanligheterna. Mycket lättare i så fall att sno ett pass från ett asiatiskt land tycker man?

De stulna passen var ju från Italien och Österike, vilket i så fall skulle tyda på att de eventuella kaparna haft ett syd- eller cenraleuropeiskt utseende.
Ett alternativ skulle ju kunna vara att Malaysiska tullen endast ser en vit person. Sen om det är en centraleuropé, arab eller stäpp-turk kan de inte avgöra.

Angående att de valde en av MA:s flighter; är det bekräftat att MA har ett samarbete med ett kinesiskt bolag på rutten? Isf kan det ju bara vara ett misstag.
Citera
2014-03-09, 11:15
Medlem
LMLhahas avatar
De stulna passen köptes tillsammans.
Citat:
BREAKING: The two passengers who boarded with stolen passports appear to have bought their tickets together.

http://www.mirror.co.uk/news/world-news/missing-malaysia-airlines-flight-live-3219331#ixzz2vSXJNXDY
Follow us: @DailyMirror on Twitter | DailyMirror on Facebook

En sida som för övrigt uppdaterar flitigt med information
Citera
2014-03-09, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LMLhaha

Jäklar vad många båtar som är ute och letar.....
Citera
2014-03-09, 11:17
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LMLhaha

Biljetterna köptes tillsammans inte passen.
Citera
2014-03-09, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Ett alternativ skulle ju kunna vara att Malaysiska tullen endast ser en vit person. Sen om det är en centraleuropé, arab eller stäpp-turk kan de inte avgöra.

Angående att de valde en av MA:s flighter; är det bekräftat att MA har ett samarbete med ett kinesiskt bolag på rutten? Isf kan det ju bara vara ett misstag.

Jag tror inte passkontrollen i olika länder vet att jag som heter Inga Ekman bör se ut som Tjorven på saltkråkan.
Sen så är det ju många som är adopterade och har flyttat och bott landstillhörighet. Men nog borde det vara ett gemensamt pass system som larmar när dom kör mitt svenska pass i en kontroll!
Om ej gemenamst så borde det ju tankas upp filer från alla olika länder som rapporterar stulna pass!
Citera
2014-03-09, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag tror inte passkontrollen i olika länder vet att jag som heter Inga Ekman bör se ut som Tjorven på saltkråkan.
Sen så är det ju många som är adopterade och har flyttat och bott landstillhörighet. Men nog borde det vara ett gemensamt pass system som larmar när dom kör mitt svenska pass i en kontroll!
Om ej gemenamst så borde det ju tankas upp filer från alla olika länder som rapporterar stulna pass!

när jag går igenom passkontrollen kollar dom alltid jätte noga på mitt passfoto,bilden är några år gammal så dom tycker väl inte det matchar exakt , nog fasen har man gjort en tabbe om man missat personer som gått in med falskt pass, om man ser en snubbe som ser helt annorlunda ut på passfotot bör man ju börja fundera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in