2014-03-09, 10:36
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManTheStan
När jag läser om denna historia blir jag påmind om det gamla Tintinalbumet "Plan 714 till Sidney"...

https://www.youtube.com/watch?v=xlKZA6trU7E
(delen jag pratar om börjar vid 8:01)

Vad säger ni som är mer bevandrade med dagens radarsystem? Skulle den metod som används ovan fungera? (Dvs eventuella kapare gör en kraftig dykning och kursändring för att på så vis "skaka av" radarn?)

Jag kan inte tänka mig annat än att ett såpass militariserat område som detta har flertalet militärradarsystem (alltså primärradar) som täcker varje hörn av havet. Därför har säkert någon eller några kunnat följa planets eventuella fortsatta färd efter att transpondrar mm stängts av.
Frågan är hur villiga dessa är att släppa information och hur lång tid det i så fall kan ta innnan den blir allmänt känd. Det kan nog vara svårt pga hierarkiska byråkratier, olika militära intressen mm.
Citera
2014-03-09, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Har pratat lite med kinesiska kontaker, och det spekuleras mycket riktgt friskt i Kina om kopplingar till uigurer och Sinkiang. För övrigt är det ju långtifrån alla Uigurer som stödjer islamistisk extremism.

Detta var också en av mina första tankar.

Men då infinner sig direkt frågan om hur det här med stulna pass egentligen fungerar? Används de stulna passen i sin helhet, eller har man på något sätt klippt och klistrat i passet, bytt ut fotografier, namn m.m?

För är passen i original så borde ju det antyda att de som använde passen var fysiskt lika passens ursprungliga innehavare. Även om det kanske går att hitta någon med italienskt pass som kan "passera som uigur" och tvärt om, så borde det inte höra till vanligheterna. Mycket lättare i så fall att sno ett pass från ett asiatiskt land tycker man?

De stulna passen var ju från Italien och Österike, vilket i så fall skulle tyda på att de eventuella kaparna haft ett syd- eller cenraleuropeiskt utseende.
Citera
Medlem
Hamsterbolls avatar
"Enligt den kinesiska statliga tv-kanalen, Beijing TV, ska familjen till en av de manliga passagerarna ombord på planet ha fått kontakt med mannens mobiltelefon, uppger norska nyhetsbyrån NTB enligt Dagbladet.
När tv-kanalen själva försökte ringa till telefonen gick signaler fram, men bröts sedan."

Jag fattar inte, när gick signalerna fram? NU? Eller tidigare?
Citera
Medlem
En primärradar som visar att planet vänt och en avstängd ADS-B i ett område med lågrisk och hög täckning är intressant.
Citera
2014-03-09, 10:43
Bannlyst
Verkligen omöjligt att detta var terrordåd med alla säkerhet som görs nuförtiden så det kan bara gått till på ett sätt. En person måste ha haft sin mobil på som störst planets utrustning. De säger ju alltid att man ska ha sin mobil på flight mode och ej få ha den på¨för den kan slå ut planet., antagligen hade alla dessa sina mobiler på som slagit ut planet så mobil borde förbjudas på plan eller åtminstonde borde de gå och kolla att alla har dem avstängda!
Citera
2014-03-09, 10:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
"Enligt den kinesiska statliga tv-kanalen, Beijing TV, ska familjen till en av de manliga passagerarna ombord på planet ha fått kontakt med mannens mobiltelefon, uppger norska nyhetsbyrån NTB enligt Dagbladet.
När tv-kanalen själva försökte ringa till telefonen gick signaler fram, men bröts sedan."

Om den ligger i vattnet borde mobilen ej funka tycker man. Det var nog de med falska pass mobiler som gjorde att planewt störta.... De slog nog ut planets utrusning!
Citera
2014-03-09, 10:46
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll

Det är oviktigt. Om det har gått att ringa från/till en mobiltelefon som tillhört en person på flygplanet, så är det väl helt enkelt så att mobiltelefonen inte var ombord på flygplanet.
Citera
2014-03-09, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3dskrivaren
Verkligen omöjligt att detta var terrordåd med alla säkerhet som görs nuförtiden så det kan bara gått till på ett sätt. En person måste ha haft sin mobil på som störst planets utrustning. De säger ju alltid att man ska ha sin mobil på flight mode och ej få ha den på¨för den kan slå ut planet., antagligen hade alla dessa sina mobiler på som slagit ut planet så mobil borde förbjudas på plan eller åtminstonde borde de gå och kolla att alla har dem avstängda!
Mobiler påverkar inte planets elektronik, flera bolag godkänner att man har på mobilen under flygning. Det är bara under start och landning man ska stänga av, men inte för att det påverkar elektroniskt. De vill att passagerarna inte fipplar med mobilen utan lyssnar på cabin crew's utrop.
Citera
2014-03-09, 10:50
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Gör de säker inte men alla pass då tar det tid och fram för allt slöar ner datasystemet.

Har du källa på det påståendet? Med tanke på att till och med lilla flashback kan ha 50.000 personer inloggade samtidigt så verkar det minst sagt otroligt att en enkel passkontroll skulle "slöa ner datasystemet" i någon nämnvärd omfattning. Det lär sällan göras 50.000 passkontroller exakt samtidigt, menar jag, och vi får väl hoppas att datasystemen för kontroll av pass har mer kraft än flashback.
Citera
2014-03-09, 10:54
Medlem
Det mesta tyder väl på en explosion eftersom planet försvann så plötsligt samt att inga nödrop skickades.

Frågan är nu HUR planet exploderade?
Citera
2014-03-09, 10:59
Medlem
Svammels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Det mesta tyder väl på en explosion eftersom planet försvann så plötsligt samt att inga nödrop skickades.

Frågan är nu HUR planet exploderade?

Jag tror att de misstänkta personerna smugglade ombord bomb(er) i skon...har gjorts förr men då lyckades inte klåparen utlösa bomben. Det som i nuläget talar emot det är att ingen terrororganisation tagit på sig ansvaret + att om det verkligen förhöll sig så borde räcka med en självmordsbombare. Men det kanske löser sig?
Citera
2014-03-09, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svammel
Jag tror att de misstänkta personerna smugglade ombord bomb(er) i skon...har gjorts förr men då lyckades inte klåparen utlösa bomben. Det som i nuläget talar emot det är att ingen terrororganisation tagit på sig ansvaret + att om det verkligen förhöll sig så borde räcka med en självmordsbombare. Men det kanske löser sig?

Usa gick ut med en varning för någon månad sen att terrorister kunde gömma sprängmedel i skor och försöka ta sig ombord på plan,så omöjligt är det ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in