2014-03-09, 10:07
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
M & Reinfeldt är bra på att göra valrörelser, så vi skall nog inte ha för stora förhoppningar på ett rent katastrofresultat.

Men nu har han misären i Sverige att försvara sig emot ,med en ständigt ökande arbetslöshet dessutom
Välfärdens haveri går inte att snacka sig ur.
2014-03-09, 10:08
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Det faktum att SD verkar satsa mer på enfald än kompetens på riksdagslistan, hur kommer det ge genomslag i opinionen? Har man omöjliggjort sina chanser att locka till sig den bildade medelklassen nu, genom att premiera ett illiberalt tryckknapparkompani som representanter? Vilka siffror tror ni det kan röra sig om?

Till skillnad från vem?
sossarna?
2014-03-09, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Till skillnad från vem?
sossarna?

Dock hade SD chansen att visa och på det sättet utmärka sig att man inte som övriga partier satsar på "nobody knapptryckare" till riksdagen. Det hade varit ett argument som gått hem hos just den bildade medelklassen som någon skrev.

Med den nu publicerade listan sällar man sig till, kan inget, vet inget, men ibland trycker jag på rätt knapp.
2014-03-09, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Till skillnad från vem?
sossarna?
Det är väl deras största problem numera, men man har ändå en ansenlig mängd akademiker som kan prata för dem, i några enstaka fall kompetenta. Men varför sks SD upprepa samma misstag spm gjort socialdemokratin till en andrarangsrörelse, kommunikationsmässigt, idémässigt och vad gäller representation? Jag trodde i min enfald att SD ville bli bättre.

Det handlar om hur bra man representerar svenska folket, just nu saknar man i SD representanter som kan uppvisa intelligens och kompetens - synd, och ett stort misstag anser jag, då det eventuellt kommer få konsekvenser i opinionen.
Senast redigerad av Fnysington 2014-03-09 kl. 10:30.
2014-03-09, 10:28
Medlem
menpallas avatar
Vore rätt skönt om både centern och kd åkte ut nu, fr a centern. Verkar va för stort glapp nu mellan blocken så SD kommer ändå inte bli vågmästare. Tror det är bra för SD på lång sikt så att sossar och moderater som egentligen gillar SD bäst röstar på dom också, istället för att bara försvara det bästa blocket. Och om kd åker ut kommer vi nog få en hel del röster därifrån.

Men som sagt Annie Lööf och hennes idiotparti måste bara bort. För annars spyr jag.
2014-03-09, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Vore rätt skönt om både centern och kd åkte ut nu, fr a centern. Verkar va för stort glapp nu mellan blocken så SD kommer ändå inte bli vågmästare. Tror det är bra för SD på lång sikt så att sossar och moderater som egentligen gillar SD bäst röstar på dom också, istället för att bara försvara det bästa blocket. Och om kd åker ut kommer vi nog få en hel del röster därifrån.

Men som sagt Annie Lööf och hennes idiotparti måste bara bort. För annars spyr jag.
Jaha.
2014-03-09, 10:37
Medlem
Zalgos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla

Nu när SD blivit än mer liberalt och likt de övriga partierna så kanske man skulle ta och stödrösta på kd istället.
2014-03-09, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zalgo
Nu när SD blivit än mer liberalt och likt de övriga partierna så kanske man skulle ta och stödrösta på kd istället.
Nyliberalerna kapade centern, kan inte KD låta sig bli kapade av besvikna SDare? ;-) Eller behövs det ett helt nytt framstegsparti?

Svensk politiks, och åttaklöverns, största problem är att politikeryrket blivit just ett yrke, där lojalitet värderas skyhögt över intelligens och kompetens. Det som uppmuntrar denna utveckling är att man tar in personer som inte kan annat och aldrig behövt visa sin kompetens i den riktiga världen och i de flesta fall inte har kompetens att göra karriärer på andra fält. Det blir en ond cirkel där man likt Marius knyter till sig individer som i sin beroendeställning försäkras om en livslång utkomst. Jag hade hoppats att SD åtminstone delvis skulle kunna/vilja uppvisa en klokare och sundare inställning i sin rekryteringsstrategi.
Senast redigerad av Fnysington 2014-03-09 kl. 11:01.
2014-03-09, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
M & Reinfeldt är bra på att göra valrörelser, så vi skall nog inte ha för stora förhoppningar på ett rent katastrofresultat.
Citat:
Jaha.
Meinfeldt har varit bra på att göra valrörelser. Men enligt mig är läget nu ett annat när i princip alla allianspartier skakas av inre strider, varenda partiledare sitter lös (vänta bara tills efter valet när det blir fullskalig kannibalism i vartenda alliansparti).

En kedja är inte starkare än dess svagaste länk, brukar det heta.

Hoppas bara att SD efter det stora genombrottet september 2014 inte frestas bli arrogant, på samma sätt som en storvinnare på Lotto lätt kan falla offer för sin nya rikedom. Nyrika fattiglappar är nog det värsta som finns på denna jord.
2014-03-09, 12:00
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Det är väl deras största problem numera, men man har ändå en ansenlig mängd akademiker som kan prata för dem, i några enstaka fall kompetenta. Men varför sks SD upprepa samma misstag spm gjort socialdemokratin till en andrarangsrörelse, kommunikationsmässigt, idémässigt och vad gäller representation? Jag trodde i min enfald att SD ville bli bättre.

Det handlar om hur bra man representerar svenska folket, just nu saknar man i SD representanter som kan uppvisa intelligens och kompetens - synd, och ett stort misstag anser jag, då det eventuellt kommer få konsekvenser i opinionen.

Håller med dig på den punkten. Just nu är det ett fåtal som är bra och som kan och borde synas utan att behöva skämmas.

Min åsikt med kort kommentar...

Jimmy Åkesson - Tycker att han är bra och han har en bra personlighet som jag tror kan gå hem hos väljarna. Han är ju erkänt svår att slå i debatter och det har han fått erkännande för.

Björn Söder - Tycker faktiskt att han är bra. Dock kanske han inte syns så mycket för tillfället, men han gör ofta bra ifrån sig. Såg en debatt i Agenda där det var det vanliga tugget om rasism och främlingsfientlighet. Tycker han gjorde riktigt bra där och var i toppform. Han vek helt enkelt inte ner sig och gav bra svar.

Mattias Karlsson - Riktigt bra när han är som bäst. Vad jag vet så är han akademisk skolad och tycker att han både kan föra sig och tala. Lyssna speciellt debatten i någon radiokanal mot Arnstad när han anklagar Mattias för facism och massa annat. Mattias ger riktigt bra svar och det märks att han kan en hel del och kan ge svar på tal.

Nu vill jag påpeka att min åsikt är att både Björn och Mattias kanske inte alltid presterar på topp, så mer mediavana kan ju behövas. Sen är det inte så lätt att alltid tackla alla anklagelser som pk-sverige överöser partiet med.

Tyvärr finns det ju många stolpskott inom SD som gör det bästa i att hålla sig borta från media.

Tycker även att det finns många nya talanger som förhoppningsvis kommer blomma ut. Dessa är ju dock knoppar som inte brustit ut än. Dom lär dock kunna få chansen mer efter detta val.

Förhoppningsvis så kommer det komma en våg av nya, men även såna som är relativt nya men inte hunnit komma ut och få chansen än. SD är ju förhoppningsvis ett parti som är på uppgång både opinionsmässigt och när det gäller politiska representanter.

Kan SD ta till vara kompetensen inom partiet och även få in rätt folk så ser det trots allt inte så illa ut
2014-03-09, 12:18
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Det faktum att SD verkar satsa mer på enfald än kompetens på riksdagslistan, hur kommer det ge genomslag i opinionen? Har man omöjliggjort sina chanser att locka till sig den bildade medelklassen nu, genom att premiera ett illiberalt tryckknapparkompani som representanter? Vilka siffror tror ni det kan röra sig om?

Det där är knepigt. Det är en vanlig uppfattning att den svenske medelväljaren helst väljer någon som är enkel att begripa, folklig och "som folk är mest" så skall man inte nervärdera "vanligt folk" som valbara kandidater. Det har aldrig varit en merit att ha en tung akademisk examen eller god formell utbildning, då har man snarare varit elitist och en fara för att "vanligt folk" inte skall representeras väl. I detta skiljer vi oss en del från många andra länder, men i Skandinavien fungerar det så. När sedan de här kandidaterna synas, så kanske de inte levererar särskilt mycket, men "Monica Green" i olika parti- och kompetensinkarnationer finns överallt. Det är inget egentligt problem, bara basen är sund. De stora arkitekterna och tänkarna sitter ofta utanför riksdagen.

Det SD saknar är ju "vanligt folk" som har harvat länge i kommunalpolitiken och skaffat sig erfarenhet och viss politisk polityr den vägen. Här är man helt enkelt inte starka - den typiske SD-anhängaren är ju lätt att definiera som en udda person som aldrig kan samarbeta med andra politiker. Att detta både är en sanning samtidigt som en medveten politik från motståndarna spelar ingen roll. Det är ofta nog en tomte i fullmäktige som ingen vill ha med att göra.

Det kan ju också vara så illa att det är få vettiga människor som vill vara (eller är) SD, utan helt enkelt att partiet dragit till sig bittra, cyniska människor blandat med människor som helt enkelt inte begriper bättre än de allra mest förenklade sanningarna. Det är en möjlighet som inte skall uteslutas.
2014-03-09, 12:20
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel
Jag skrev i mitt inlägg vad jag tror, inte vad jag tycker. Ok, så här är det: Jag tror att SD kan få så mycket som 20%. Att jag sedan tycker att det vore tråkigt är en helt annan sak.
Varför i hela friden skulle de få så mycket som 20% i valet?

Kan det vara så att du är en vänsterperson som inte vill bli missnöjd på valnatten, och därför låtsas tro att 20% är att förväntas för att sedan glädjas åt ett resultat på 12-15% för SD?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in