2014-03-09, 03:38
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ACARS
Några klareringar skickas inte. ACARS huvudsakliga uppgift är som sagt att skicka eventuella fel som uppkommer. Skickar även kontinuerligt motordata till aktuellt flygbolag som kan behandla datan.

Sen brukar den även kunna användas till att meddela om personer som är högprioriterade för att hinna med anslutande flyg och dylikt.
Nej det har du så klart helt rätt i.
Klareringar sker ju givetvis via radio med readback. Fel ordval av mig

Men rapporteringar om tillstånd att stiga till t.ex FL350 brukar väl (alltid?) gå via ACARS.
Citera
2014-03-09, 03:40
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incognita85
Fattar inte varför det tar så lång tid att hitta planet. Locator Beacon sänder ju ut signaler i 72 timmar efter krasch om jag inte minns helt fel. Eller är det så att den är helt söndersplittrad efter en massiv explosion?

Hade det splittrats borde någon sett vrakbitar.

Verkar mera troligt att planet sjukigt till havsbotten i ett stycke och på ett sådant djup att radiosignaler inte fungerar.
Citera
2014-03-09, 04:01
Medlem
SkogsEinars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Hade det splittrats borde någon sett vrakbitar.

Verkar mera troligt att planet sjukigt till havsbotten i ett stycke och på ett sådant djup att radiosignaler inte fungerar.

Har dom inte gjort eftersök med ekolod ännu? Isåfall hade nog vrakdelarna hittats ganska fort ifall planet träffade vattenytan intakt

Teorin jag har än så länge är att det har skett en explosion ombord, som möjligtvis har kommit i kontakt med jetbränslet

Isåfall lär det inte bli mycket kvar, med tanke på att sånna här plan lär ha många ton bränsle ombord

Jag tycker liksom att man borde ha funnit nånting annars, givet att man faktiskt har eftersökt med ekolod vilket borde vara standardåtgärd
Citera
2014-03-09, 05:01
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsEinar
Teorin jag har än så länge är att det har skett en explosion ombord

Att det mesta redan skulle ha brunnit upp? Jo det är ju en rimlig teori, det som talar emot det är att inga exposioner eller bränder har rapporterats, det bor ju folk överallt och planet flög i mörker så en brandboll borde synas miltals över öppet hav tycker man.
Citera
2014-03-09, 05:02
Medlem
fernebos avatar
Identiteten på ytterligare två personer utöver de två med falska pass utreds nu. Nu börjar det väl verkligen osa katt?:

Citat:
KUALA LUMPUR (REUTERS) - Malaysian authorities are investigating the identities of at least two other passengers on a missing Malaysia Airlines flight MH370, in addition to two who were found to be using stolen passports, a security official said.

Investigators were verifying the identities with the relevant embassies in Malaysia, said the official, who has knowledge of the investigation and declined to be identified.

The passengers being checked had all bought their tickets through China Southern Airlines, the official said.

http://www.straitstimes.com/breaking-news/se-asia/story/missing-malaysia-airlines-plane-malaysia-probing-two-more-passengers-mis
Senast redigerad av fernebo 2014-03-09 kl. 05:31.
Citera
2014-03-09, 05:20
Medlem
SkogsEinars avatar
Här har ni en stream till Malaysisk TV där det bland annat visas press konferenser och annan information då den blir tillgänglig

http://www.ustream.tv/channel/malaysia-airlines-flight-mh370-live

För närvarande så händer det inte så jätte mycket, vid senaste presskonferensen sa man att man funnit vad man tror är oljefläckar på vattenytan som man nu ska undersöka närmare
Citera
2014-03-09, 05:22
Medlem
SkogsEinars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Att det mesta redan skulle ha brunnit upp? Jo det är ju en rimlig teori, det som talar emot det är att inga exposioner eller bränder har rapporterats, det bor ju folk överallt och planet flög i mörker så en brandboll borde synas miltals över öppet hav tycker man.

Jo fast planet var väll rätt många mil ute till havs vid incidenten

Dom enda potentiella åskådarna skulle väll isåfall ha varit båtar, typ fraktfartyg och annat.

Inte alls säkert att det funnits någon närvarande för att se det antar jag, men jag vet ju inte säkert såklart
Citera
2014-03-09, 05:27
Medlem
Mitt första inlägg här. Strax på g mot jobbet på Arlanda.

Jag är lite omtumlad/konfunderad efter det inträffade då jag alltid rankat såväl 777:an och Malaysian högt. Finner det hela mycket märkligt då detta inträffat under cruise.

Locator Beacon börjar sända vid "impact" och ska även aktiveras i kontakt med vatten. Nu vet vi ju inte hur mycket myndigheterna vill säga men om de inte hittar planets LB verkar det mest troligt att det förstörts i en explosion.
Citera
2014-03-09, 05:43
Moderator
ksvs avatar
Eftersom det fortfarande verkar råda oklarhet om exakt var den försvann, måste vara så långt ut till havs att området saknar radartäckning?
Citera
2014-03-09, 05:44
Medlem
fernebos avatar
Ja, kombinationen av 777, Malaysian och att planet bara upphör att existera under cruise, gör ju att det blir väldigt svårt att undvika att tänka på terrordåd. Visst kan nåt katastrofalt tekniskt fel ha inträffat även under cruise, men det är ju oerhört sällsynt. Att planet hade en reparerad vinge skulle ju möjligen kunna bidra till katastrof om det var dåligt gjort, men man kan ju tycka att det i så fall borde ha skett i samband med starten när påfrestningarna är mycket större. Men vem vet? 777:an kanske har nån svag punkt som inte visat sig tidigare? Vad det än är som har inträffat så är det nåt väldigt ovanligt och väldigt katastrofalt.

Vi får verkligen hoppas att vi får ett svar och att nedslagsplatsen till att börja med hittas. Men om planet bröts itu på hög höjd, så kan ju vrakdelar, inklusive färdskrivarna vara spridda milsvida omkring.
Citera
2014-03-09, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano

Gällande de stulna passen så framgår det att Italienarens pass stals från hans
hyrbil I Malaysia i Augusti förra året medan Österrikarens pass stals för två år sedan.

Det står också att flygbolagen normalt kollar passen mot en databas hos interpol som
innehåller info om stulna/förlorade pass och att det är ovanligt att en passagerare kan
ta sig förbi boardingkontrollen genom att använda ett stulet pass på ett såpass
stort och etablerat flygbolag som Malaysian Airways.

Men passen kanske inte var anmälda stulna? Finns inget i artikeln som säger att de var anmälda stulna. De kanske till och med var sålda? Unga män som reser runt i sydostasien i flera år (de verkar ju enligt artiklar fortfarande befinna sig där) är nog relativt lätt för drogsmugglarligor att få pass av. Ge dem fri tillgång till psykadelika o dylikt så får du fri tillgång till deras pass. Kanske låter fördomsfullt, men det skulle inte förvåna mig. Om det rör sig om terrorister lär de knappast använda sig av pass som stulits för flera år sedan. Kanonmaten inom terrorismen må vara de mest svagbegåvade, men hjärnorna ie organisatörerna är tyvärr klippskare än så.
Citera
2014-03-09, 05:54
Medlem
Har inte lärt mig Flashback men på din fråga KSV:

Eftersom det fortfarande verkar råda oklarhet om exakt var den försvann, måste vara så långt ut till havs att området saknar radartäckning?

Om man saknar radar finns det väl ändå andra backuper?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in