2014-03-01, 00:07
Medlem
loxas avatar
Här har vi nu väntat i cirka 10 månader, inget som har hänt än tyvärr.

Har hört i från två olika personer att man ska ringa dom flera gånger i veckan och tjata, att detta tillslut givit uppehållstillstånd för dom mycket tidigare än den utsatta tiden.
Någon annan som hört detta?
På hemsidan står det tydligt att man inte får förtur för att man "saknar varandra" osv, så vet inte vad jag ska tro.

Önskade verkligen att denna process var mer genomskinlig, om ni förstår vad jag menar.
Just nu känns det nästan som ett lotteri.
Speciellt när man får höra om folk i samma situation, tid och stad som fått uppehållstillstånd tidigare.
Citera
2014-03-02, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loxa
Här har vi nu väntat i cirka 10 månader, inget som har hänt än tyvärr.

Har ni inte ens fått en handläggare på 10 månader?
Citera
2014-03-02, 12:09
Medlem
loxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frijol
Har ni inte ens fått en handläggare på 10 månader?
Inte vad vi vet, de gånger vi frågat har de sagt att ingen handläggare har tilldelats och att vi därför måste vänta.
Har inte fått någon ny information sedan intervjun/mötet min flickvän var på förra sommaren.
Tänker ringa dit nästa vecka och fråga mer om hur det står till.
Citera
2014-03-02, 23:31
Medlem
Citat:
Inte vad vi vet, de gånger vi frågat har de sagt att ingen handläggare har tilldelats och att vi därför måste vänta.
Har inte fått någon ny information sedan intervjun/mötet min flickvän var på förra sommaren.
det som jag vet ni måste ringa handläggare varje vecka och kom på nått nytt varje gång du ringer berätta situationen vara inte räd du har betalt du har väntad på migrationsverket de kan inte vara sår på er en sak till om ni är gifta och är registrerad i Sverige och utomlands som gift 100%ni få uppehållstillstånd om ni är inte gifta måste ni ta det lugn lite migrationsverket måste veta förhållanden är äkta vi sökte uppehållstillstånd till min fru och vi har det ett barn tillsammans och barnen föddes utomland barnen fick svenskt medborgare i utomland på grund av vi var gifta sen sökte min fru uppehållstillstånd fylldes papper blanketter hon fick put, permanent uppehållstillstånd efter 4 månad nu väntar vi på hennes kort att komma till ambassaden , ni som har väntad 10 månader ni få ringa varje vecka 2 gånger måndagar och tisdagar det är bäst ring tills handläggare bli trött han eller hon kommer lova att ge en snabbt beslut tack ni som har läst allt hoppas ni få uppehållstillstånd snabbt så möjligt lycka till.
Citera
2014-03-04, 20:50
Medlem
Citat:

Ingen handläggare än?
Hade jag varit dig hade jag ringt/mailat dom varje dag. Har det gått 10 månader har alltså ditt ärende legat inne när det var nere på färre månader och då är det verkligen hur sjukt som helst om du inte fått handläggare ens.

Och en annan är frustrerad över att ingenting hänt efter "bara" 4 månader. Kämpa på, hoppas det löser sig för dig snart!
Citera
2014-03-06, 12:09
Medlem
Nu har vi äntligen fått en handläggare 3 månader efter intervjun. När man väl ha fått en handläggare brukar det ta snabbare eller måste vi vänta typ 3 månader till innan vi får beslut?
Citera
2014-03-06, 15:14
Medlem
Skit i min sista fråga vi fick beslut idag och han fick beviljat uppehållstillstånd!!!!!
Saken är nu bara det att han är i Sverige med mig nu och går det fixa så att UT kortet
kan skickas till min adress???

Handläggaren har redan skickat det till Ambassaden i hans hemland. Kan hans syster tex hämta ut det och skicka hit eller ska jag ringa ambassaden och fråga om dom kan skicka kortet hit?
Senast redigerad av Frijol 2014-03-06 kl. 15:21.
Citera
2014-03-06, 16:31
Medlem
arboratoruss avatar
Citat:
Handläggaren har redan skickat det till Ambassaden i hans hemland. Kan hans syster tex hämta ut det och skicka hit eller ska jag ringa ambassaden och fråga om dom kan skicka kortet hit?

Ambassaden kan om du ber snällt skicka tillbaka kortet till Migrationsverket, som i sin tur kan skicka kortet till en adress i Sverige.
Citera
2014-03-06, 19:02
Medlem
Citat:
Skit i min sista fråga vi fick beslut idag och han fick beviljat uppehållstillstånd!!!!!
Saken är nu bara det att han är i Sverige med mig nu och går det fixa så att UT kortet

Ring/maila ambassaden.

kul att det gick så fort, grattis

Berätta gärna om ansökan, land, typ av relation,
Datum för ansökan/intervju/beslut
Citera
2014-03-06, 20:30
Medlem
Citat:

Grattis, själv har jag inga nyheter än. Min fru ansökte i slutet på September förra året, i slutet på Mars i år blir det ett halvt år och ingen handläggare än. Ringer varje vecka och kontrollerar om vi fått handläggare eller ej, hittills inga nyheter.
Citera
2014-03-06, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fazze87
Ring/maila ambassaden.

kul att det gick så fort, grattis

Berätta gärna om ansökan, land, typ av relation,
Datum för ansökan/intervju/beslut

Vi gjorde en webbansökan 10 November,
Han fick en intervju på ambassaden 17 December.
Handläggare fick vi för en vecka sen och fick beviljat 4 Mars.

Jag har då under tiden ringt (Inte allt för ofta, men ibland) och frågat hur det har gått men nu på slutet innan vi fick handläggare ringde jag kanske 1 gång i veckan i 3 veckor innan vi fick handläggare och när vi väl fick en så skickade jag in ett mail med bilder på oss och när vi har umgåtts med hans och min familj och frågade om hon höll på att titta på vårt ärende " Inte än men hoppas på att göra det snart" 2 dagar senare så fick vi beslut (:

Min sambo är från Mexico och vi är inte gifta och inga barn och har varit tillsammans i ett år nu.
Han kom ju med mig till Sverige ändå under handläggningstiden och det gick ju bra.
Citera
2014-03-06, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SK89
Grattis, själv har jag inga nyheter än. Min fru ansökte i slutet på September förra året, i slutet på Mars i år blir det ett halvt år och ingen handläggare än. Ringer varje vecka och kontrollerar om vi fått handläggare eller ej, hittills inga nyheter.

Tack så mycket.

Men vad säger dom när du ringer? Och vart ligger ert ärende?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in