2014-03-08, 19:56
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lil.a
Varför talar ingen om att piloten kan fått hhjärtattack och andrepiloten, som dessutom var ung och oerfaren, greps av panik och "frös" till?

Och till er som säger att planet är "välbyggt och det kan inte hända en Boeing 777, har aldrig hänt i historien" någon gång är väl tyvärr första gången? Motorn kan ha exploderat.

Njae även om Kaptenen drabbats av plötslig sjukdom så bör planet ha flugit med autopiloten
inkopplad och styrmannen bör då ha haft gott om tid att kontakta flygledning och ändra
squawkkoden till den standardnödkod (7700) som finns.
Citera
2014-03-08, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nu avsåg jag "Motorn kan ha exploderat"
Betr. piloterna: Att FO tar över pga att kaptenen inkapaciterats har hänt tämligen ofta. Jag kan inte på rak arm komma på ett tillfälle där detta orsakat total katastrof, dessutom så snabbt att ingen kommunikation med marken hann ske

Som sagt, jag är ingen flygplansexpert men läste tidigare i tråden att en användare skrev att flygplan har kraschat när bara en skruv hade lossnat! Så vara bara spekulation från min sida.

OT; Just sånt här som gör att jag är flygrädd. Visst, inte fan är det säkrare att åka bil men men..
Citera
2014-03-08, 19:58
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Som sagt, jag är ingen flygplansexpert men läste tidigare i tråden att en användare skrev att flygplan har kraschat när bara en skruv hade lossnat! Så vara bara spekulation från min sida.

OT; Just sånt här som gör att jag är flygrädd. Visst, inte fan är det säkrare att åka bil men men..

I det här fallet är det hyfsat uppenbart att något väldigt akut hänt som förhindrat all manuell och automatisk kommunikation. Förloppet har alltså varit hastigt.
Citera
2014-03-08, 19:59
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Nu var det så att det automatiskt slutade sända vid en höjd av 35000 ft. Alltså måste något katastrofalt hänt på den höjden, som gjort att alla automatiska sändningar avbröts.
Elfel? Kortslutning så att den slutade sända?
Fullständig blackout av flygplanets samtliga elsystem?
Det skulle också förklara avsaknaden av nödrop.

Osannolikt? Ja.
Men bl.a. att en skruv eller ett bi får ett flygplan att störta är också osannolikt.
Citera
2014-03-08, 19:59
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Varför talar ingen om att piloten kan fått hhjärtattack och andrepiloten, som dessutom var ung och oerfaren, greps av panik och "frös" till?

Och till er som säger att planet är "välbyggt och det kan inte hända en Boeing 777, har aldrig hänt i historien" någon gång är väl tyvärr första gången? Motorn kan ha exploderat.
Även om kaptenen har dött under flygningen skulle andre piloten kunna flyga planet till den närmsta flygplatsen. De är kapabla att göra det och piloterna tränas idag inom CRM som även låter andrepiloten att säga emot kaptenen om den ser att kaptenen gör något fel. Med det vill jag säga att andrepiloten är inte 100% beroende av sin kapten utan kan komma till egna slutsatser som är lika värdiga som kaptenens.
http://en.wikipedia.org/wiki/Crew_resource_management

Angående motorexplosion har jag läst att piloterna kan flyga ett plan även om en av jetmotorerna slutar fungera. Dessutom skulle piloterna antagligen anropa mayday om fallet var så.
Senast redigerad av Sitkin 2014-03-08 kl. 20:02.
Citera
2014-03-08, 20:00
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
För att det aldrig skulle ske.

Motorn kan ha exploderat? Det är ingen big deal om ett flygplan förlorar en motor.
En exploderande motor är i högsta grad en allvarlig händelse som kan få förödande konsekvenser.
Qantas kärran är ett bra exempel på det, där det nu visserligen gick bra. Men inte var långt ifrån att gå käpprätt åt helvete,

Du har både bränsletankar, styranordning och roder som kan gå sönder i vingarna, vilket kommer påverka hela flygplanet.

Motorerna är ju så klart designade för att stå emot t.ex ett fläktblad som pajar och har sönder motorn.
Citera
2014-03-08, 20:00
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Ja och "skruven" fanns som sagt på Alaska 261 och kontrollerade höjdrodret. Det innebar iofs ett totalt haveri men skillnaden mot denna flight är att transpondern tvärdör vilket för mig indikerar "strömavbrott"... t. ex. orsakad av en explosion?
Citera
2014-03-08, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Hitintills verkar det röra sig om västerländska pass vilket inte pekar på uigurer eller asiatiska som innehavare av passen. Då är frågan; vilka västerlänningar (alt. araber) vill klämma dit Kina eller Malaysia? Det hetaste terroristspåret tycker jag var malaysiska oppositionen, men de skulle väl inte behöva västerländska pass.
Vadå vet du att dessa västerländska pass inte tillhör personer med invandrarbakgrund i Kina?
Citera
2014-03-08, 20:03
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
En exploderande motor är i högsta grad en allvarlig händelse som kan få förödande konsekvenser.
Qantas kärran är ett bra exempel på det, där det nu visserligen gick bra. Men inte var långt ifrån att gå käpprätt åt helvete,

Du har både bränsletankar, styranordning och roder som kan gå sönder i vingarna, vilket kommer påverka hela flygplanet.

Motorerna är ju så klart designade för att stå emot t.ex ett fläktblad som pajar och har sönder motorn.
Ja okej det har du helt rätt i.
Missade att lusläsa ordet explosion, tänkte mer på att han menade att enbart motorn havererade.
Citera
2014-03-08, 20:08
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narcissist_
Vadå vet du att dessa västerländska pass inte tillhör personer med invandrarbakgrund i Kina?

Ja, det vet vi. Luigi Maraldi och Christian Kozel är namnen. Den förstnämnde född och boende i Italien, finns på FB. Den andre österrikare boende i Phuket, Thailand.
Citera
2014-03-08, 20:12
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ja okej det har du helt rätt i.
Missade att lusläsa ordet explosion, tänkte mer på att han menade att enbart motorn havererade.
Men jag tror att han faktiskt menade att bara en motor havererade. Eller han tror att det bara finns en motor.
Så jag fick rätt ändå i slutändan.
Citera
2014-03-08, 20:15
Medlem
Citat:
Men jag tror att han faktiskt menade att bara en motor havererade. Eller han tror att det bara finns en motor.
Så jag fick rätt ändå i slutändan.

Hahaha, tro gör man i kyrkan gubbe. Jag menade explosion. I slutändan fick du fel ändå

OnT; Något nytt som kommit fram än?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in