2014-03-08, 19:22
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParrotPolice
En annan sak är fetsäker, det kommer att göras åtskilliga dokumentärer om denna olyckan inom kort.
Ptja beror på vad man menar med "inom kort"..
Ibland tar bara utredningen flera år.
Och ibland kommer utredningen ALDRIG fram till en slutsats.
Citera
2014-03-08, 19:23
Medlem
Jerkstores avatar
Om det är ett terrordåd så lär ju någon organisation rimligtvis gå ut och ta ansvar för det.
Citera
2014-03-08, 19:23
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Ja, men nu hade de inte den kommunikationen på AF447, först när det var för sent berättade "pilot flying" att han hela tiden dragit stickan mot sig.

Hade inte Airbusen haft detta dåliga system hade kraschen inte skett. Det är fakta. Och det bryter den berömda felkedjan, du vet. Det ursprungliga felet som uppstod var ju ett icke-allvarligt egentligen.

Om du inte fattar varför den typen av olycka inte kan ske på en Boeing så får du ta och läsa på lite, för detta är fel tråd att diskutera detta mer.

Så det enda som är lika mellan AF447 och dagens krasch är att de kraschade i vatten.
Jag tror han menar kommunikationen mellan piloterna. Detta kunde förhindras om det fanns kommunikation mellan piloterna.
Dessutom var blockeringen av pitot instrumenten som startade kedjereaktionen. Om man bara visste det så skulle inte kraschen ske...
Citera
2014-03-08, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Det har jag inte, såg minst 4 personen skriva om det på airliners utan att bli motsagda så jag tog det kanske lite förhastat för sanning. Menar du att det inte stämmer?

Jag ser ingen rimlig anledning till att den ska funka, sen beror det ju på hur mycket ström man tappar. Men det känns inte som ett prioriterat system. Om jag pallar ska jag försöka kolla upp det med någon som borde veta.
Citera
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerkstore
Om det är ett terrordåd så lär ju någon organisation rimligtvis gå ut och ta ansvar för det.

Inte om de har fler attentat på gång. Säg att ett flygplan per dygn försvinner nu i några dygn framöver... då har man effektivt stängt ner hela världens flygtrafik.
Citera
Medlem
Citat:
Ja, men nu hade de inte den kommunikationen på AF447, först när det var för sent berättade "pilot flying" att han hela tiden dragit stickan mot sig.

Hade inte Airbusen haft detta dåliga system hade kraschen inte skett.

Alltså var det ett allvarligt pilotfel lika mycket som airbus alltså är det irrelevant. Men vad tur att de ändrat det systemet nu så piloterna kan vara helt hjärndöda utan att möjligtvis framkalla en olycka ändå

Om olyckan i fråga måste det ju såklart vara en plötslig händelse. Minns inte namnet men en flight för ganska länge sen nu hade ett fel i centraltanken och exploderade plötsligt. Min teori lutar däråt, finns såklart frågetecken men en liten tes.
Citera
2014-03-08, 19:27
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imroroyo
Alltså var det ett allvarligt pilotfel lika mycket som airbus alltså är det irrelevant. Men vad tur att de ändrat det systemet nu så piloterna kan vara helt hjärndöda utan att möjligtvis framkalla en olycka ändå

Om olyckan i fråga måste det ju såklart vara en plötslig händelse. Minns inte namnet men en flight för ganska länge sen nu hade ett fel i centraltanken och exploderade plötsligt. Min teori lutar däråt, finns såklart frågetecken men en liten tes.

Det är inte alls irrelevant, då en olycka beror på en kedja av fel, vilket du själv skrev tidigare. Så fort man förhindrar ett fel i denna kedja så sker ingen olycka.

TWA800 tänker du på, eftersom det bara har hänt en gång någonsin så är det ju den minst sannolika egentligen. Rent statistiskt.
Citera
2014-03-08, 19:27
Medlem
Det som talar för terrorbrott:

Det verkar otroligt om två personer med falska pass åker just denna rutt. Kineserna är väldigt bra på att avslöja falska pass.

Varför skulle de resa med falska pass? Det brukar ju vara för att man är flykting och ska ansöka om asyl. Vem åker från Malaysia för att söka asyl i kina?

Det som talar emot:
Om det var ett terrorbrott skulle väl någon organisation hört av sig vid det här laget?

Att kolla upp;
Tidigare resor med dessa pass.

Satt de bredvid varandra? Reste de tillsammans? Troligen inte, för om en åker fast så finns det en kvar.

Bevakningskameror från inchecknkng osv.

Nationalitet på de två. Kan det vara för att söka asyl?
Citera
2014-03-08, 19:29
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Det som talar för terrorbrott:

Det verkar otroligt om två personer med falska pass åker just denna rutt. Kineserna är väldigt bra på att avslöja falska pass.

Varför skulle de resa med falska pass? Det brukar ju vara för att man är flykting och ska ansöka om asyl. Vem åker från Malaysia för att söka asyl i kina?

Det som talar emot:
Om det var ett terrorbrott skulle väl någon organisation hört av sig vid det här laget?

Att kolla upp;
Tidigare resor med dessa pass.

Satt de bredvid varandra? Reste de tillsammans? Troligen inte, för om en åker fast så finns det en kvar.

Bevakningskameror från inchecknkng osv.

Nationalitet på de två. Kan det vara för att söka asyl?

Förmodligen har de burit på en varsin komponent av bomben. Ombord har de sedan tillsammans kunnat sätta ihop det hela till en fungerande bomb.
Citera
2014-03-08, 19:29
Medlem
Citat:
Det är inte alls irrelevant, då en olycka beror på en kedja av fel, vilket du själv skrev tidigare. Så fort man förhindrar ett fel i denna kedja så sker ingen olycka.

Ja men jag sa ju precis att om man byter ut den inkompetenta piloten mot en kompetent pilot har vi inte heller någon olycka. Alltså att lägga skulden på att det är en airbus är helt fel resonerat.
Skulle hellre flyga med en airbus än en boeing i säkerhetssynpunkt.
Citera
2014-03-08, 19:32
Medlem
Citat:
Förmodligen har de burit på en varsin komponent av bomben. Ombord har de sedan tillsammans kunnat sätta ihop det hela till en fungerande bomb.

Bomb? Är det bekräftat att det var en bomb?
Mest troligt är att de har kommit in i cockpit och helt enkelt bara styrt ned planet i sjön. Men det verkar ju dumt också om man vill orsaka skada, så är det ju bättre att styra rakt ned i någon stad.
Citera
2014-03-08, 19:34
Medlem
felixthecats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggdoll3
Att 2 ombord hade falska pass kan ha betydelse

AB:
var tydligen inte en tredje
Senast redigerad av felixthecat 2014-03-08 kl. 20:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in