Citat:
Ursprungligen postat av
baggebo1
Men man måste också fråga sig vad "göra något" är. Jag sitter dagligen och läser på om historia och samhället. Följer med i nyhetsflödet. Sen försöker jag få folk att förstå vad som pågår i världen. Till viss del kanske jag lyckas eftersom några läser och får nya perspektiv. Är det inte att "göra något"?
Jo, internetaktivism är vettigt och viktigt, det är ju främst det jag också ägnar mig åt här, via Realisten eller på andra ställen. Det viktiga är att engagera sig för att påverka andra mot ett gemensamt nationalistiskt mål. På något sätt bör arbetet också koordineras, precis som vänstern har arbetat., så ser åtminstone jag på det hela.
Citat:
Är det bara att åka till fjärran länder och ta värvning i främmande arméer som är att "göra något"? Jag uppskattar alltid människor som ställer upp offentligt och försvarar ofta sådana personer från omotiverade påhopp här på flashback. Men är all "fysisk" aktion alltid bra och all "mental" aktion alltid dålig?
Nej, självklart inte. Intellektuell eller mental aktion är också viktigt, det beror helt på hur det bedrivs, vad målet och syftet är. Det behövs en blandning, det viktiga är att det råder någon form av disciplin och organisering och att det inte bara far åt alla tänkbara håll och riktningar.
Citat:
Är det per definition bättre att göra en dålig sak offentligt än att göra en bra sak anonymt?
Nej, givetvis inte.
Citat:
Många aktivister klagar på de anonyma tyckarna och många tyckare klagar på de offentliga aktivisterna
Problemet är väl att de känner sig attackerade och går i försvarsställning, ibland felaktigt, men ofta för att kritiken framförs på ett dåligt sätt och sällan till den berörda parten, fast man har alla möjligheter att göra så. Det framstår alltså som skitsnack och hetsande istället för kritik. Detta osunda sätt att föra fram kritik (inte riktat mot dig personligen på något sätt) riskerar att bidra till att färre blir offentliga och att de som är rakryggade nog att vara offentliga faktiskt tröttnar och trappar ner. Lite har det också att göra med att offentliga nationalister ständigt är utsatta för så kallade psy-ops av motståndare av olika slag som låtsas vara just nationalister för att anonymt attackera dem. Det finns flera sådana exempel bara här på Flashback.
Citat:
. Personligen tycker jag alltid att en offentlig person måste ha mer stöd och större handlingsutrymme än en anonym tyckare.
Enig.
Citat:
Men en värdelös offentlig person är inte mer värd än en utmärkt anonym tyckare. Tvärtom. Alla måste göra så mycket de kan på det de är bra på, men "offentlighet" bör aldrig bli ett frikort för att bete sig hur som helst som det är idag.
De två första meningarna är såklart helt korrekta. Den sista meningen saknar du tyvärr insyn nog att bedöma eftersom alla nationalistiska organisationer har som regel att ta kritik eller vidta eventuella åtgärder och straff internt, inte offentligt. Det är först när någon blir utesluten som det blir allmän kännedom. Vill du ha ett klimat där SvP och Svenska Motståndsrörelsen (lägg ingen vikt vid organisationsnamnen, det är bara exempel) attackerar sina medlemmar offentligt när de gjort bort sig eller berättar för omvärlden vilka "straff" man delat ut och varför? Jag hade inte velat vara med och lägga tid, pengar och energi i en sådan organisation.
Citat:
Den "nationella rörelsen" måste lära sig att ta kritik. Skitsnack kan pratas bort, men relevant kritik är relevant kritik oavsett var den kommer ifrån.
Och anonyma kritiker måste lära sig hur kritik på bästa sätt förs fram om man vill uppnå resultat och få till stånd förändring.
Citat:
Ursprungligen postat av
Europeisch
Jag har inget större förtroende för att Mikael "Putin är lika kontrollerad som Obama" Skillt skulle kunna analysera saken bättre än mig och en del andra.
Nej, det är tydligt att du inte har det.
Citat:
Vad är det för magiska analyser vi får från framstående intellektuella som tyder på att Kiev-nissarna inte strider för ett judiskt övertagande. Straybullet: du är en av mina favoriter här. Du måste förstå vad som sker. En judisk premiärminister har tillsatts, juden i fråga snackar med NATO, EU och IMF just nu, Svoboda och andra "nazister" har inte ifrågasatt ännu.
Allt det fetmarkerade känner jag till, jag följer också händelseutvecklingen i landet och det hela är ganska väntat på de flesta plan och mycket är negativt och dåligt. Det säger dock ingenting om de tusentals radikala nationalister som finns på plats, hur deras interna strategier, tankar och planer för Ukrainas framtid ser ut.
Om man har uppfattningen att det inte alls finns några skarpa hjärnor och intellekt bland dessa utan att de består utav idel korkskallar kan jag förstå att man blir modfälld, men det är inte en uppfattning som jag delar.
Citat:
Gå hem och lägga sig.
Och det är just den här sortens defaitism och apati som jag omöjligt kan stödja. Att göra ingenting och ge upp sin kamp för raslig överlevnad, frihet, självständighet och bevarande kan naturligtvis inte vara ett alternativ för ukrainska nationalister, lika lite som det är det för oss. Det går inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
M.Skillt
På en del sätt fungerar det här landet som en bananrepublik, så även när det kommer till armén. I det här fallet så finns möjligheten att sättas samman i plutoner, grupper, etc etc utifrån egna val, OM, man känner rätt människor. Jag känner givetvis inte de människorna, men mina vänner gör det och därför finns möjligheten att skapa en helt nationalistisk pluton som går direkt under en nationalistisk revolutionär befälhavare.
/Micke
Det lät åtminstone väldigt spännande och väldigt intressant. Liknande har ju använts med stor framgång i andra konflikthärdar. Jag hoppas att dylikt kommer till stånd och blir verklighet och att ni kan vara med och bidra till en positiv och pro-vit utveckling i landet.
Citat:
Ursprungligen postat av
M.Saxlind
Du har rätt, men kritiken skulle förmodligen tas emot bättre om den riktades till berörd part istället för att basuneras ut offentligt på Flashback.
Så är det ju oftast, men det beror ju givetvis också på hur kritiken är formulerad och mycket sådant.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ahrkantos
Om målet är att springa runt utklädd till militär med ett gevär i handen och stånd i byxan. Ja, då är det säkert jättebra. Men om målet nu är att förändra något på riktigt. Då är inte en nationalistisk pluton mycket att hänga i julgran. Utan endast en ursäkt för våra motståndare att avrätta ett stort antal nationalister.
Psy-ops, min bäste Ahrkantos, kom ihåg psy-ops för allt i världen!
I övrigt kan naturligtvis även ett fåtal nationalistiska plutoner göra mycket nytta om det hela orkestreras rätt och man har en klok och tydlig plan att följa. Det har vi sett förut.