2014-03-08, 09:33
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Man kan undra hur oddssättarna resonerar. Har de någon information utöver de opinionsundersökningar allmänheten får ta del av?
Ladbrokes har funnits sedan 1800-talet & har 14.000 anställda, samt en mångårig vana att räkna ut odds på politiska val.
2014-03-08, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Nja, de har inget mer än det vi har. Däremot har de en spelbok att sköta, så om många spelar på SD så kommer de sänka oddset där. Skulle bli förvånad om man fick satsa mer än 5000 kronor per person på riksdagsvalet på Ladbrokes. Det är främst en marknadsföringsgrej och deras varumärke har ju nämnts hundratals gånger i tråden redan, så rätt smart drag faktiskt.

Är det så det fungerar?
2014-03-08, 10:51
Medlem
Som gammal gamer vet jag självfallet att oddssättare normalt har koll på grejerna.
Dock måste alla förstå att oddssättning är en direkt spegling av spelmarknaden på objektet ifråga.
Med andra ord...oddsen reflekterar inte den enskilde oddssättarens uppfattning,utan balanseras strikt efter hur folk spelar på objektet ifråga.

Ladbrokes odds återspeglar således hur bolagets kunder ser på chanserna för respektive parti att uppnå tredje plats i riksdagsvalet.

Ladbrokes själva är enbart intresserat av att på säkrast möjliga sätt kunna inkassera sin vinstmarginal.Detta görs genom att balansera oddsen i så stor utsträckning som möjligt.

Summarum är det därmed bolagets kunder som anser att SD är klar favorit till att uppnå tredjeplats.
Oddssättaren har inte..och skall inte..ha någon uppfattning i frågan.
2014-03-08, 10:51
Medlem
Valar.Morghuliss avatar
Jag har nu funderat ett tag på SDs riksdagslista och spekulerat i hur det kan påverka opinionen. Det är väldigt svårt och säga hur väl insatta SDs väljare är i politikerna som representerar dem. Min gissning är att det är för få som är missnöjda med listan och tillräckligt många oinsatta för att status quo ska råda. Kanske tom att riksdagslistan kan komma att locka nya sympatisörer då de på listan är tämligen harmlösa (undantag Ekeroth) och SD kommer bli drabbade av mindre skandaler. I den bemärkelsen kan riksdagslistan vara ett genidrag. På kort sikt.

Däremot så är det något som oyto poängterade i en annan tråd, den bästa reklamen är den som går från mun till mun. Är de mest inbitna sympatisörerna missnöjda kommer reklamen bli sämre. På längre sikt kan det få en klar effekt i opinionen. SD behöver också starka karaktärer som Alfsson, Kasselstrand och Torssell. De kan inte heller komma med politiker som motståndarna (och vi själva) skrattar åt för att de är befängda, exempelvis Kronlid och Bieler (med sina toppplaceringar). Hade Kronlid och Bieler hamnat på ca plats 50 hade jag inte reagerat, men med topplaceringar, högre än Lång, Jomshof och Ekeroth så säger SD "Kronlid och Bieler är några av de bästa vi har", så är givetvis inte fallet. Speciellt med tanke på att Alfsson petades så faller all logik mellan stolarna. På lång sikt kan SDs riksdagslista vara förödande i opinonen och för partiets eventuella framgångar.

Det blir ett dött läge. Ska man som gräsrot straffa SD och vända de ryggen så de förstår att förändring behövs, eller ska man stanna kvar och slåss för förändringen likt Alfsson gör? Alfsson ska ha all heder åt hans reaktion på att bli petad. Stannar kvar och slåss för saken.

Jag ser personligen att SD hamnar runt 5 % i valet. En självrannsakan sker och de kommer tillbaka till valet 2018 med ett klart starkare lag. För kandidaterna finns där, de blir bara inte uppplockade pga nepotisma och rädsla för media. Ett klart demokratiproblem inom partiet. Ett parti ska våga utmana med de bästa de har. Inte ställa upp med nickedockor och ducka, i dagens läge är anfall bästa försvar.
2014-03-08, 10:56
Medlem
Dreamstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
Jag ser personligen att SD hamnar runt 5 % i valet.

höll med dig i resten av din text. men den siffran är ren galenskap. inte en chans att de hamnar så lågt såvidare Åkesson inte råkar äta ett spädbarn på livetv.
2014-03-08, 11:03
Medlem
Händer inget signifikant oförutsett så kommer SD att uppnå minimum 12 procent i valet.
Detta måste man anta om man ser på partiets långsiktiga utveckling samt tar i beaktande hur partiet levererat under tidigare valrörelser samt hur partiets kanaler att få ut sin politik ser ut i dagsläget.

Man kan inte bara kasta ut en siffra utan minsta faktaunderlag.
Sådant är bara trams.

SD i nuvarande sammantagna opinionsmätningar ligger helt i nivå för att uppnå mitt förmodade verkliga valresultat.
2014-03-08, 11:05
Medlem
Valar.Morghuliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamstate
höll med dig i resten av din text. men den siffran är ren galenskap. inte en chans att de hamnar så lågt såvidare Åkesson inte råkar äta ett spädbarn på livetv.

Ja jag tog i lite. Det finns ingen chans att de får så lågt, men på något sätt skulle det kännas skönt att deras naivitet straffas. Och ändå inte, för då blir det ett vakuum i fyra år. Sacka om dödläge för oss Sverigevänner.
2014-03-08, 11:15
Medlem
Qwertyzs avatar
Citat:
SD behöver också starka karaktärer som Alfsson, Kasselstrand och Torssell.

Just den här biten känner jag att jag måste kommentera. Runtom flashback låter argumentationen likadan, det vill säga att SD med sitt förslag till riksdagslistan innebär att det blir ett SD minus Alfsson, Kasselstrand och Torssell. Detta är direkt felaktigt. Jag hoppas innerligt att deras driv och engagemang inte hänger på huruvida de sitter i riksdagen eller inte. Alfsson kommer fortfarande att blogga (antar jag) och det är ju där hans "röst" gör sig bäst hörd, inte sant?

Kasselstrand däremot kommer ju vara väldigt aktiv under valrörelsen med SDU. SDU är oerhört viktigt för att locka till sig ungdomar och vem är bättre förbundsordförande än Kasselstrand? Han skriver själv det här på sin facebook:

Jag avslutar i morgon min heltidsanställning på bolaget och ser tillbaka på ett år som varit mycket lärorikt, roligt och stimulerande, även om det bitvis varit rejält stressigt att kombinera med mina övriga engagemang i livet.

Jag avslutar dock inte mitt engagemang för Agrokultura utan har ingått ett konsultavtal med bolaget där jag i praktiken kommer att fortsätta utföra några av mina nyckeluppgifter, dock med mindre arbetsbörda än tidigare.

Framöver kommer jag någon eller några dagar i veckan arbeta från det nya kontoret på Artillerigatan (ett stenkast från Dramaten) men på det stora hela frigörs mycket tid för mig att satsa på politiken nu under valåret, något jag verkligen ser fram emot! Jag känner att jag som förbundsordförande behöver denna tid för att kunna prestera på min yttersta nivå genom hela valåret.

Som sagt. Bara för att de personer som du nämnde inte står med på den föreslagna riksdagslistan lär inte deras engagemang och tro på Sverigevänlig politik förminskas. I sådana fall hade det varit karriärister istället för ideologiskt drivna personer, vilket är lika bra att bli av med.
Senast redigerad av Qwertyz 2014-03-08 kl. 11:18.
2014-03-08, 11:17
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
S + MP + V = 53,6 %
M + FP + C + KD = 34,6 %

Skillnad = 19 %
Jo att det är 19% är jag helt på det klara med, det jag undrade var vilka de 9% utöver SDs 10% är förnåt. Det kan ju inte vara övriga iaf...

Så kan någon förklara: Vad är de där nio procentenheterna för något. Övriga hade 1.7 har kag för mig så det är det ju inte, och knappast blankröstare heller....
2014-03-08, 11:25
Medlem
Studsbolls avatar
Kanske tråden borde byta namn till "SDs odds hos spelbolagen". Fast man borde nog inse att oddsen där bättre speglar verkligheten än de som är selektivt vinklade och beställda; spelbolagen räknar med att tjäna pengar, inte förlora dem på inbillade siffror. Alla som på fullt allvar tror att SD kommer få mindre än 10 % borde vara konsekventa och spela på detta resultat. Själv har jag tagit en semesterdag dagen efter valet så jag kan dricka precis så mycket champagne som segern kräver.
2014-03-08, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Som gammal gamer vet jag självfallet att oddssättare normalt har koll på grejerna.
Dock måste alla förstå att oddssättning är en direkt spegling av spelmarknaden på objektet ifråga.
Med andra ord...oddsen reflekterar inte den enskilde oddssättarens uppfattning,utan balanseras strikt efter hur folk spelar på objektet ifråga.

Ladbrokes odds återspeglar således hur bolagets kunder ser på chanserna för respektive parti att uppnå tredje plats i riksdagsvalet.

Ladbrokes själva är enbart intresserat av att på säkrast möjliga sätt kunna inkassera sin vinstmarginal.Detta görs genom att balansera oddsen i så stor utsträckning som möjligt.

Summarum är det därmed bolagets kunder som anser att SD är klar favorit till att uppnå tredjeplats.
Oddssättaren har inte..och skall inte..ha någon uppfattning i frågan.

Tack för intressant inlägg. Om SD-anhängare skulle börja spela på att JÅ blir statsminister med egen majoritet skulle oddset för det sjunka till 1,3 då också bara för att många SD-are "tror" det? Är det inte så att man bedömer sannolikheten för att det utfallet ska ske?

Citat:
Jag har nu funderat ett tag på SDs riksdagslista och spekulerat i hur det kan påverka opinionen. Det är väldigt svårt och säga hur väl insatta SDs väljare är i politikerna som representerar dem. Min gissning är att det är för få som är missnöjda med listan och tillräckligt många oinsatta för att status quo ska råda. Kanske tom att riksdagslistan kan komma att locka nya sympatisörer då de på listan är tämligen harmlösa (undantag Ekeroth) och SD kommer bli drabbade av mindre skandaler. I den bemärkelsen kan riksdagslistan vara ett genidrag. På kort sikt.

Däremot så är det något som oyto poängterade i en annan tråd, den bästa reklamen är den som går från mun till mun. Är de mest inbitna sympatisörerna missnöjda kommer reklamen bli sämre. På längre sikt kan det få en klar effekt i opinionen. SD behöver också starka karaktärer som Alfsson, Kasselstrand och Torssell. De kan inte heller komma med politiker som motståndarna (och vi själva) skrattar åt för att de är befängda, exempelvis Kronlid och Bieler (med sina toppplaceringar). Hade Kronlid och Bieler hamnat på ca plats 50 hade jag inte reagerat, men med topplaceringar, högre än Lång, Jomshof och Ekeroth så säger SD "Kronlid och Bieler är några av de bästa vi har", så är givetvis inte fallet. Speciellt med tanke på att Alfsson petades så faller all logik mellan stolarna. På lång sikt kan SDs riksdagslista vara förödande i opinonen och för partiets eventuella framgångar.

Det blir ett dött läge. Ska man som gräsrot straffa SD och vända de ryggen så de förstår att förändring behövs, eller ska man stanna kvar och slåss för förändringen likt Alfsson gör? Alfsson ska ha all heder åt hans reaktion på att bli petad. Stannar kvar och slåss för saken.

Jag ser personligen att SD hamnar runt 5 % i valet. En självrannsakan sker och de kommer tillbaka till valet 2018 med ett klart starkare lag. För kandidaterna finns där, de blir bara inte uppplockade pga nepotisma och rädsla för media. Ett klart demokratiproblem inom partiet. Ett parti ska våga utmana med de bästa de har. Inte ställa upp med nickedockor och ducka, i dagens läge är anfall bästa försvar.

Klokt inlägg och jag håller med dig, det måste väl ändå finnas skickligare och dugligare individer än några av de som presenterats. Jag kan förstå att det gäller att få ihop ett lag i riksdagen och att man inte har massa frifräsare som man inte har koll på. Jag har läst Stefan Torssells krönikor under lång tid och har känns som oerhört klok, saklig, förnuftig och sansad. Utan att veta eller känna någon av de 60 så är min gissning att han sannolikt påverkat fler att rösta SD än åtskilliga av de andra. Mitt inlägg är egentligen inte ett vurmande för ST utan snarare än oro för hur kloka personerna runt JÅ är.

Jag vill se mer tala i klartext än linda in och inte reta upp etablissemanget. Oavsett vad SD säger kommer övriga 7-klövern och MSM racka ner på dem.
2014-03-08, 11:32
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Tack för intressant inlägg. Om SD-anhängare skulle börja spela på att JÅ blir statsminister med egen majoritet skulle oddset för det sjunka till 1,3 då också bara för att många SD-are "tror" det? Är det inte så att man bedömer sannolikheten för att det utfallet ska ske?
Man startar ju med ett uträknat odds, som en egna experter räknat ut. Därefter justeras ju oddsen om väldigt många börjar satsa på ett visst utfall & färre på det andra utfallet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in