2014-03-08, 10:04
Medlem
Enligt wikipedia är det piloternas totala flygtimmar inom bolaget som framkommit inte för aktuell flygplanstyp. Andra piloten har drygt 2700h sedan 2007, det blir 1h/dagen i snitt Inte mycket om kaptenen låg och sov. Finns det samma starka hiarki inom malaysian air som asiana?

Citat:
Ursprungligen postat av zaaph1
Flyger från kuala lumpur till borneo med samma bolag om några dagar, finns det någon risk att detta blir inställt eller flyter allt på som vanligt?

Det flyter på.
Citera
2014-03-08, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Om det nu är samma person så är det onekligen anmärkningsvärda böcker han verkar ha som favoritläsning.
Varför? Han verkar vara muslim och har gillat böcker på ämnet, det är väl knappast anmärkningsvärt?
Citera
2014-03-08, 10:09
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Edit: Jag ska väl iof kanske inte avfärda Islamteorin helt men det vore minst sagt atypiskt för hur muslimerna i det området brukar operera. Det är dessutom långt ifrån klarlagt att EgyptAir Flight 990 faktiskt störtades av piloten och i sådana fall var det knappast ett terroristdåd
Rent generellt vore det väl atypiskt för islamister att sänka ett plan som tillhör ett muslimskt land?
Citera
2014-03-08, 10:13
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svammel
Jag gissar också på en medveten handling. Tydligen har planet förlorat kontakten efter start från Kuala Lumpur. Det är ju ändå en relativt lång flygning tills planet försvann söder om Vietnamesiska kusten.
Var har du läst det? Det där stämmer inte enligt allt annat som jag har läst.

Lite roligt när alla foliehattar här på Flashback snackar om nedskjutning, självmordsattentat, osv. osv.
Det är alltid en liten märklig fantasivärld här på Flashback där allt är felaktigt, förvrängt, hypat, och överdrivet.

Så om vi ska försöka hålla oss till verkligheten: det är givetvis med 99% sannolikhet en olycka.
Citera
2014-03-08, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GriZzm0
Jag kollar väldigt mycket på haverikommissionen på NatGeo. Oftast har piloterna väldigt dålig eller ingen kontakt med flygledare när något oväntat händer. Piloterna lägger all fokus på att rädda planet. Finns inget som flygledarna kan göra ändå. Bara onödigt att lägga ner tid på att kontakta dom.

Tror plan skickar massa automatiska meddelanden och signaler hela tiden, även om piloterna är fullt upptagna. Så var väl fallet med air france, tio - Paris.
Enligt CNNs Richard Quest hade de tydligen inte hittat några sådana signaler hittills, vilket tyder på ett dramatiskt snabbt slut, som en explosion.
Jag tror faktiskt det är en bomb iaf/ nedskjutet det är frågan om - möjligen flygkaptenen - som någon påpekade, hans litteratur på FB är lite suspekt.
Citera
2014-03-08, 10:45
Medlem
lite långsökt kanske

men det var ju medborgare från Ukraina på planet. Kanske var nån krigsstrategiskt vikgit person som ryssarna ville röja bort?
Citera
2014-03-08, 10:48
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Var har du läst det? Det där stämmer inte enligt allt annat som jag har läst.

Lite roligt när alla foliehattar här på Flashback snackar om nedskjutning, självmordsattentat, osv. osv.
Det är alltid en liten märklig fantasivärld här på Flashback där allt är felaktigt, förvrängt, hypat, och överdrivet.

Så om vi ska försöka hålla oss till verkligheten: det är givetvis med 99% sannolikhet en olycka.

Nu verkar det iofs som om du har lite bristande kunskaper om flygkatastrofer.

Om man tar hänsyn till omständigheterna i detta fall så är nog risken för att en avsiktlig handling ligger bakom långt högre än 1%. Vi talar trots allt om en modern Boeing 777, en modell som aldrig tidigare råkat ut för haverier pga tekniska fel som störtar från marschhöjd utan så mycket som ett nödrop. Naturligtvis kan detta bero på att nåt katastrofalt fel inträffat, men det är också fullt naturligt att man överväger bombdåd, att nån passagerare eller rentav nån i besättningen gjort nåt som fått planet att störta. Det är förövrigt bara några månader sen som en pilot flög ett passagerarplan i marken avsiktligt senast:

http://en.wikipedia.org/wiki/LAM_Mozambique_Airlines_Flight_470

I just detta fall så skulle jag nog mest oroa mig över att det bara är några dagar sen som muslimska uigurer begick ett tämligen spektakulärt terrordåd och att det kan vara som så att Kina börjar bli måltavla för islamistisk terrorism. Planet var trots allt på väg till Peking.
Senast redigerad av fernebo 2014-03-08 kl. 10:53.
Citera
2014-03-08, 10:59
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uchujin
Tror plan skickar massa automatiska meddelanden och signaler hela tiden, även om piloterna är fullt upptagna. Så var väl fallet med air france, tio - Paris.

ACARS är ett automatiskt system för att skicka olika typer av status- och underhållsmeddelanden, och om det abrupt upphörde (vilket det såvitt jag vet inte finns några bekräftade källor på än) så är ju tyvärr sannolikheten stor för någon form av katastrofal händelse i luften. Jag läser lite på pprune och där säger de som tydligen brukar flyga i området att man normalt har god kontakt med flygledningen, så det styker i så fall också att något hänt plötsligt.
En intressant sak är också att området tydligen brukar vara fullt med fiskebåtar nattetid, någon där måste i så fall säkert ha sett vad som hänt. Dessa har sällan radio ombord så det kan nog ta någon dag eller två innan deras rapporter når land.
Citera
2014-03-08, 11:00
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18502724.ab

Namnet på kaptenen på planet var Ahmad Shah så det går inte att utesluta om det var islamitiska motiv bakom.

Eller så är han bara en malaysian anställd av MALAYSIA AIRLINES.
Citera
2014-03-08, 11:00
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idkfa
Förstår fortfarande inte varför planet slutat sända signaler? Inget nödrop, ingeting? Vad hände från 30,000 ft ända ner till dom träffade vattnet?

Exploderat av någon orsak. Bomb ombord eller missil.
Citera
2014-03-08, 11:04
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
I just detta fall så skulle jag nog mest oroa mig över att det bara är några dagar sen som muslimska uigurer begick ett tämligen spektakulärt terrordåd och att det kan vara som så att Kina börjar bli måltavla för islamistisk terrorism. Planet var trots allt på väg till Peking.
Malaysia Airlines är Malaysias flag carrier och ägs av malaysiska staten. Nog kan det vara uiguriska terrorister, men att det främst skulle ha skett med islamistiska förtecken betvivlar jag.
Citera
2014-03-08, 11:05
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Exploderat av någon orsak. Bomb ombord eller missil.
Finns hur många såna här liknande krascher som helst där det inte har varit något attentat.
Än så länge verkar detta vara en helt vanlig olycka i mängden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in