2014-03-07, 20:25
Medlem
PeterNosters avatar
Att bli dragen vid näsan bara för att man blivit lurad är ologiskt.
Citera
2014-03-07, 20:27
Medlem
Bexs avatar
Upp och ned!
Hur kan något vara upp och ned?
Engelskan har fått det rätt med upside down. Samma med norskan där man säger uppned.

Varför säger vi upp och ned?
Citera
2014-03-07, 22:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Att bli dragen vid näsan bara för att man blivit lurad är ologiskt.

På vilket sätt är vad ologiskt?

SAOB:

Citat:
[jfr motsv. uttr. i t., eng., fr., lat. o. gr.; urspr. åsyftande bruket att leda en tjur l. en björn o. d. vid en i nosen fäst lina; jfr 3]
i uttr. dra(ga) ngn vid (i Finl. äv. från, förr äv. för l. om) näsan, äv. leda ngn vid (i Finl. äv. från, förr äv. ur) näsan l. taga ngn vid (l. i) näsan, förr äv. föra ngn vid näsan l. få ngn vid näsan och leda honom omkring o. d., lura l. narra ngn, föra ngn bakom ljuset; äv. (o. urspr.): styra ngn (helt) efter sin vilja l. leda ngn efter sina avsikter (ofta med bibegrepp av att detta medför skada l. nackdel för den som styres osv.); i sistnämnda bet. numera nästan bl., mera tillf., i uttr. leda ngn vid näsan
Citera
2014-03-07, 23:07
Avslutad
Fitta, som ett ord och uttryck för något dåligt. Tycker väl inte fitta är så spektakulärt, men vidare dåligt anser jag det ej vara.
Citera
2014-03-07, 23:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Fitta, som ett ord och uttryck för något dåligt. Tycker väl inte fitta är så spektakulärt, men vidare dåligt anser jag det ej vara.

Du missar då att ordet använts som en vulgärare form för kvinnlig oförmåga: NN kör som en fitta (NN kör uruselt).
Citera
2014-03-08, 00:07
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Gå till hemsidan http://......

Hur då?

Klicka dig fram till http://......

Va?
Ja, och hur logiskt är det att gå in på http://.? Det sa man i Public Service innan de började med hacketaggar.

Klickar sig fram till, det gör man väl huvudsakligen från startläge på någons hemsida. Visserligen, nu när många hemsidor har sökhjälp och tangentbordet är glashalt så tapplar man in ett sökbegrepp. Man kan visst prata sig fram till http://. också.

Våra metaforer hinner inte med teknikutvecklingen. När kommer SAOB med kärnsvenska HASHTAG?
Citera
2014-03-08, 15:15
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
På vilket sätt är vad ologiskt?

SAOB:

Ingen har iallafall dragit i min näsa. Nosring har jag inte heller men jag har sett folk med ring i näsan på zuluvis.

"Föra någon bakom ljuset". Vad är bak och fram på ett ljus?
Senast redigerad av PeterNoster 2014-03-08 kl. 15:19.
Citera
2014-03-08, 15:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ingen har iallafall dragit i min näsa. Nosring har jag inte heller men jag har sett folk med ring i näsan på zuluvis.

"Föra någon bakom ljuset". Vad är bak och fram på ett ljus?

Om du läser i trådstarten har den tillägget:

Citat:
Och vad finns det för förklaring till detta...

Jag gav dig förklaringen. Du kan välja att inte vilja förstå eller att försöka förstå.
Citera
2014-03-08, 15:53
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Du missar då att ordet använts som en vulgärare form för kvinnlig oförmåga: NN kör som en fitta (NN kör uruselt).
Om vi ska vara noga inte bara kvinnlig oförmåga, utan oförmågor och egenskaper som inte stämmer med med den manliga idealsjälvbilden. Nilsson är en jävla fitta kan t ex betyda Nilsson är en gnällspik, Nilsson lämnar kompisar/arbetskamrater i sticket, Nilsson fuskar eller Nilsson springer med skvaller. En Riktig Svensk Karl™ uthärdar nämligen stoiskt lidanden och motgångar, är solidarisk med kompisar och arbetskamrater, håller sig till överenskomna regler, och snackar inte skit bakom ryggen på andra, medan motsvarande krav inte i samma utsträckning finns på Riktiga Svenska Fruntimmer.
Citera
2014-03-08, 15:54
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Jag har på senare tid börjat störa mig på ordet varmluftsugn.

Finns det ugnar där det faktum att de innehåller varm luft inte är en integral del av deras funktionalitet? Eller kallluftsugnar?
Citera
2014-03-08, 15:59
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Om du läser i trådstarten har den tillägget:

Jag gav dig förklaringen. Du kan välja att inte vilja förstå eller att försöka förstå.

Får jag välja? Då väljer jag att inte förstå.
Om jag lurar av dig 10:- så behöver jag väl inte dra i din näsa. Finns ju trollkarlar som gör det men jag har inte gått på det tricket heller.
Citera
2014-03-08, 16:19
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Du missar då att ordet använts som en vulgärare form för kvinnlig oförmåga: ...
Uttrycket »kvinnlig oförmåga« är vulgärt nog och mest en myt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in