2014-03-01, 08:32
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y2c
Jag anser att jag redan har svarat på det du skriver.
Tiopental har kramphämmande inverkan. Men det låter förvånande om man har tiopental som förstahandsalternativ för krampbehandling.
Att det inte skulle finnas läkarsekreterare på det aktuella sjukhuset låter också förvånande.
Skulle det, vid extremt ovanliga tillfällen, komma in två fall samtidigt och man inte hinner ringa in ytterligare en läkare väntar man naturligtvis med att skriva journal tills båda är åtgärdade. Men journal skall skrivas och det gör man på sjukhusen, även på akutmottagningar och intensivvårdsavdelningar.
Det måste ju finnas en korrekt journal t.ex. för att patienten skall kunna gå vidare från akuten eller IVA till annan avdelning.
(I det här fallet hade väl dessutom den åtalade läkaren bara hand om den aktuella patienten och inga andra.)
Fast nu var det ju inte den åtalade läkaren som slarvade med journalföringen, utan det skedde i ett tidigare skede. Om thiopenthal var det bästa läkemedlet kan jag inte uttala mig om, men tydligen ingick det i behandlingsstrategin - det visar ju thiopenthalsprutorna på rummet om inte annat.

Att det förkommer brister i journalföring i Sverige är det nog inget tvivel om; det är omvittnat.
Citera
2014-03-01, 10:14
Medlem
De som påstår att journalföringen inte fungerat på denna IVA måste ju kunna påvisa det. Dessutom skulle ju misstagen tydligen ske ofta vid högre arbetsbelastning. Varken journal eller sköterskornas noteringar skulle innehålla uppgifter om given behandling. Förefaller mycket osannolikt anser jag.
Läkare även på IVA och akuten fullgör ju sina skyldigheter att skriva journal, liksom sköterskorna gör sina noteringar.

postat av y2c
Dessutom, som sagt, i de doser som givit en dödlig koncentration av barbiturater i patienten.
Slut citat ----
mace2442 skrev
återigen samma påstående utan fakta, var har det mätts upp något sådant på flickans blod
----
Flera debattörer verkar godta mätvärdet när de påstår att värdet är så högt att det krävs mer än en 5 ml injektion för att åstadkomma den koncentrationen.

Jag är inte säker. Men jag har för mig du också har fört fram den åsikten, mace2442. I så fall förefaller det ju som du argumenterar ologisk. Godtar mätvärdet i ett läge och förkastar det i ett annat.
Ursäkta om jag kommer ihåg diskussionen fel. Jag hinner inte kolla nu.
Senast redigerad av y2c 2014-03-01 kl. 10:17.
Citera
2014-03-01, 10:24
Medlem
Citat:
Jag anser att jag redan har svarat på det du skriver.

Ja att du anser det är itne så konstigt.
Du kommer med påstående baserade på din egen fantasi och när du ombeds stödja dessa påståenden med fakta så komner det enbart svammel.

Citat:
Tiopental har kramphämmande inverkan. Men det låter förvånande om man har tiopental som förstahandsalternativ för krampbehandling.

Och vilka verifierbara fakta baserar du det på? Eller är det återigen bara en personlig tro som du har hittat på?

Citat:
Att det inte skulle finnas läkarsekreterare på det aktuella sjukhuset låter också förvånande.
Skulle det, vid extremt ovanliga tillfällen, komma in två fall samtidigt och man inte hinner ringa in ytterligare en läkare väntar man naturligtvis med att skriva journal tills båda är åtgärdade. Men journal skall skrivas och det gör man på sjukhusen, även på akutmottagningar och intensivvårdsavdelningar.

Vad kosntigt då att både rätt och socialstyrelse konstaterar att det är normalt att det inte görs.

Citat:
Det måste ju finnas en korrekt journal t.ex. för att patienten skall kunna gå vidare från akuten eller IVA till annan avdelning.
(I det här fallet hade väl dessutom den åtalade läkaren bara hand om den aktuella patienten och inga andra.)

Nä, Det krävs att ett beslut tas om att patienten ska flyttas.
Citera
2014-03-01, 10:54
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
De som påstår att journalföringen inte fungerat på denna IVA måste ju kunna påvisa det. Dessutom skulle ju misstagen tydligen ske ofta vid högre arbetsbelastning. Varken journal eller sköterskornas noteringar skulle innehålla uppgifter om given behandling. Förefaller mycket osannolikt anser jag.
Läkare även på IVA och akuten fullgör ju sina skyldigheter att skriva journal, liksom sköterskorna gör sina noteringar.

postat av y2c
Dessutom, som sagt, i de doser som givit en dödlig koncentration av barbiturater i patienten.
Slut citat ----
mace2442 skrev
återigen samma påstående utan fakta, var har det mätts upp något sådant på flickans blod
----
Flera debattörer verkar godta mätvärdet när de påstår att värdet är så högt att det krävs mer än en 5 ml injektion för att åstadkomma den koncentrationen.

Jag är inte säker. Men jag har för mig du också har fört fram den åsikten, mace2442. I så fall förefaller det ju som du argumenterar ologisk. Godtar mätvärdet i ett läge och förkastar det i ett annat.
Vart vill du komma egentligen? Det finns ju vittnesmål om att thiopenthal användes, och det lär ju vara så att detta inte finns antecknat i journalen, så då är väl den rimligaste förklaringen att det var brister i journalföringen? Har också hört att det tidagare var sådanna problem på ALBS. Har du någon annan förklaring?
Har inte arbetat i sjukvården på årtionden, men känner ganska många läkare, och tog upp frågan med ett par av dem - och de utesluter inte att man kan ha missat att journalföra ett läkemedel - låt vara att inga av dessa är IVA-läkare.
Citera
2014-03-01, 10:59
Medlem
Citat:

Ja det står ju då som sagt på sidan 23 i domen så du skulle kanske läsa den?
Du kan sen fortsätta med sid 24 så ska vi se om du sen förstår att det itne rör sig om misstag alls utan om just prioritering, man tar hand om patienter istället för att ägna sig åt pappersjobb.

Citat:

Nu Blandar du ihop begreppen rätt ordentligt vilket gör att du har både rätt och väldigt fel samtidigt.

För det första så finns det bara ett mätvärde från flickans blod.
Det visar mer än 10 mikrogram tiopental per gram blod.
Det är inte minsta lilla problem att uppnå det (det var förväntat upp till 15 mikrogram baserat på tidigare injektioner).

Sen finns det värden på RMV:s blodpudding men den är inte relevant för vad som fanns i flickans blod pga RMV:s brister. (rätten underkänner detta som bevis på sid 19-20 i domen). Även åklagaren gör bort sig i sammanhanget (sid 17-18)

Det i flickans blod uppmätta värdet är som sagt både rimligt och lättförklarat med tidigare tiopentalinjektioner (Shirley Szpilman vitnessmål tex)

Sen har du RMV:s påståda värde på 2000 mikrogram per gram blod. Detta är då aldrig framtaget på blod från flickan utan enbart på RMV:s blodpudding. Iom att blandningen är underkänd så spelar det ingen roll om man mäter den 1, 100 eller 1 miljon gånger. Fler fel blir aldrig ett rätt.

Eftersom flickan var i livet i upp till en timme efter injektion så vet vi att innehållet i den injektionen har hunnit pumpas runt ordentligt och var väl utblandat. (domen sid 31).

I domen har vi utlåtanden från expertvitnen som fastslår att det hade krävts minst 20 ml tiopental för att uppnå detta (Krister Nilsson och Rune Dahlqvist - Per Arne Lönnqvist anger väsentligt mer).

I själva verket hade man behövt ge mer än en 20 ml spruta för att kompensera för det som blir kvar i kanylen osv.

Sammanfattar man det hela så får vi då följande.

Minst 20 ml tiopental måste ha getts för att få till blodpuddingsvärdet
Inget vittne har sett det ges mer än en spruta.
Inget vittne har sagt att det var en 10 ml spruta eller större. Två säger mindre. (domen sid 52-53)
Inget vittne har sett en tiopentalfärgad spruta. (domen sid 31)

Därmed blir den juridiska slutsatsen rätt solklar. Det finns ingen möjlighet att flickan kan ha fått det påstådda värdet från en spruta i behandlingsrummet.

Därmed är en friande dom självklar
Citera
2014-03-01, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Vart vill du komma egentligen? Det finns ju vittnesmål om att thiopenthal användes, och det lär ju vara så att detta inte finns antecknat i journalen, så då är väl den rimligaste förklaringen att det var brister i journalföringen? Har också hört att det tidagare var sådanna problem på ALBS. Har du någon annan förklaring?
Har inte arbetat i sjukvården på årtionden, men känner ganska många läkare, och tog upp frågan med ett par av dem - och de utesluter inte att man kan ha missat att journalföra ett läkemedel - låt vara att inga av dessa är IVA-läkare.

Sid 23-24 i domen fastställer att det fanns brister och att de ansågs normala
Citera
2014-03-01, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Återigen så väljer PCuri att ljuga istället för att förhålla sig till sanningen.

Det är inte en möjlig förklaring utan en helt omöjlig förklaring eftersom flickan levde efteråt.
"Hur lång tid det tog från det att sprutan gavs till dess att Linnéa dog
har det dock lämnats skilda uppgifter om, allt från någon eller några minuter till upp
till en timme." (domen sid 31).

Därmed vet vi fortfarande att den minsta tänkbara mängd tiopental som hade räckt är 500 mg.
Det kräver en 20 ml spruta och den enda sprutan flickan fick var en spruta mindre än tio ml (dvs fem ml) (domen sid 52-53) som dessutom inte var av rätt färg för att innehålla tiopental (domen sid 31).

Därmed så krävs det fortfarande att PCuri kan presentera vetenskapligt baserade fakta på hur han ska få in 500 mg tiopental i en 5 ml spruta utan att den tar färg av tiopentalet för att scenariot ska vara möjligt. (Det är fysiskt omöjligt)

14 timmar är ju inte 24 dagar så det råder ju en vässentlig skillnad redan där.
Det stora problemet är dock att även om vi utgår från att det var 60% kvar så behöver flickan nu alltså ha haft över 3000 mikrogram/gram blod vid dödstillfället. Dvs en bra bit över 600 milligram tiopental så inte ens en full 20 ml spruta hade nu räckt.

Då vitnessmålen fortfarande säger en spruta under 10 ml så är detta scenario motbevisat.

Utgår vi från de mer vanliga fallen och säger att 20% var kvar så blir det alltså 10 000 mikrogram/gram blod vid dödstillfället. Det skulle väl då kräva runt en deciliter tiopentallösning. En mängd som med största sannolikhet hade sprängt flickans kärlsystem, för att inte tala om vad den hade gjort med de övriga blodvärdena.

Dessutom finns det inga vitnessmål som säger sig ha sett någon som gav 5 20 ml sprutor så det kan vi glömma helt och hållet.

Några kommentarer även om mace2442 kör repris på samma grejer som vanligt med sprutstorlekar hit och dit trots att läkaren sagt att hon haft en 10 ml-spruta på sjuksalen:

1. Det är alltså riktigt att de vittnesuppgifter i polisförhören som talade om en injektion i samband med döden blev bra mycket luddigare i tingsrätten. Jag har också nyligen, som mace2442 mycket väl vet, presenterat en sannolik förklaring till detta. Föräldrarna hade när anmälan gjordes inte någon tanke på att det var något lurt med dödsfallet. Det som de var sura över var att deras baby fått en hjärnblödning som slagit ut 80 % av hjärnan. När de insåg att det poliserna var intresserade av i stället var hur babyn dog så blev de spontant oroliga för att anklagas för någon slags anstiftan eftersom de flera gånger bett att deras baby skulle få mer medikamenter och att babyn dött när denna önskan beviljats. Att läkaren skall ha sagt att babyn eventuellt skulle kunna dö av injektionen gör det rimligt att anta att de såg denna risk. Även om de kanske inte insåg att det var fråga om en hundraprocentigt säker avsikt att döda barnet så kan man ju tänka sig att behandlingsmetoder som innebar en alltför påtaglig risk att patienten skulle dö skulle kunna vara olagliga och att den som inte protesterat mot detta, och tidigare begärt att man skulle ösa på med mer medikamenter, skulle kunna ses som någon slags anstiftare. Eller att någon åtminstone skulle kunna vrida till saken på det viset.

2. Om man inte justerar för att väldigt mycket av tiopentalet kan ha blivit kvar i det venösa systemet i underkroppen, p g a att tiopentalet inte hann sprida sig i kärlsystemet om babyn dog under pågående injektion, så behövdes 500 mg tiopental även enligt Mörland för att uppnå den uppmätta koncentrationen 2000 mikrogram/gram. Men enligt Mörland kan det ha räckt med så pass litet som 125 mg med maximal, teoretisk koncentration till det venösa systemet i underkroppen. Läkaren uppger att det i den 10 ml-spruta spruta hon hade på sjuksalen (men destruerade "oanvänd" efter att babyn dött) skulle ha funnits en tiopentalkoncentration som ger en tiopentalmängd på 250 mg i sprutan. Så tiopentalmängden i sprutan bör inte ha varit något problem. Tingsrätten använder inte heller detta som argument. Det argument man i stället använder sig av är fräckisen där man låtsas som om det provmaterial finska RMV fick inte var spätt 10 ggr och att det liksom var oväntat att fenobarbitalhalten skulle hamna under utskriftsgränsen hos finska RMV. Man låtsas inte om att man även med maximalt spädningsfel hos svenska RMV (att man inte spätt något alls) ändå landar på en tiopentalhalt om 210 alt 380 mikrogram/gram samtidigt som maximalt ca 15 mikrogram/gram kan förklaras av eventuella, tidigare ej journalförda tiopentalinjektioner (som dessutom skall ha varit 3 ggr så stora som normalt).

3. Läkaren har sagt att hon hade en 10 ml-spruta med tiopental på sjuksalen. Ett vittne som hade sett en injektion i samband med döden gissade att det var en 5 ml-spruta.

4. Ingen har i domen påstått att tiopental skulle försvinna påtagligt snabbare eller saktare ur blodkärlen än andra ämnen. Det har inte varit något skäl för att fria. Men det är ju klart att om det hade varit så att tiopental i kylrumstemperatur "läckte" ut påtagligt saktare än andra ämnen ur blodkärlen så skulle tiopentalhalten på så vis kunna överdrivas. Men man har alltså inte använt sig av något sådant argument i domen.

5. Drygt 60 % av tiopentalet har alltså funnits kvar i ett av de fall där man även använt sig av 2-3 g tiopental i kombination med hjärtstoppande medel vid avrättningar av fångar i USA. Hur det ser ut i de fall där man använt 5 g vet vi inte. Sätter man 60 % av injektionen kvar som "tak" så blir minimi-injektionen 208 g i stället för 125 mg. I vilket fall som helst verkar ändå en storleksordning på sprutan i klassen 250 mg vara ungefärligen tillräcklig. (Intressant i det här sammanhanget är också den studie som Lena Hellström-Westas refererar i domens bilagor där en baby fick en tiopentalöverdos på 10 ggr. Hon uppger här att tiopentalhalten var "närmast oförändrad" efter 72 timmar. Frågan är om detta var efter det normala initiala fallet för tiopentalhalten i blodet eller om det inte var fråga om något normalt, initialt fall när det gällde den här babyn. Har någon studien får vederbörande gärna lägga upp den.)
Citera
2014-03-01, 21:09
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Sid 23-24 i domen fastställer att det fanns brister och att de ansågs normala
OK, hursomhelst kan ju knappast den åtalade läkaren lastas för dessa brister, så det spåret leder ju knappast vidare, men på något sätt skull man vilja komma innanför pannbenet på åklagarna som drev detta mål vidare till åtal - det visade sig ju att man hade ingenting - ingen hållbar teknisk bevisning, ingen koppling av den åtalade till en dödande injektion, och vittnesmål som direkt talade mot gärningsbeskrivningen. Det var alltså inte konsigt att åklagaren inte överklagade, men varför i hela vägen driva det till rättegång?
Citera
2014-03-02, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Några kommentarer även om mace2442 kör repris på samma grejer som vanligt med sprutstorlekar hit och dit trots att läkaren sagt att hon haft en 10 ml-spruta på sjuksalen:

Ja så länge PCuri fortsätter att ljuga so får vi visa att det är lögner.
Att det fanns en 10 ml spruta på salen har inte med saken att göra överhuvudtaget och det vet PCuri. Det som är relevant vad flickan fick och det var en fem ml spruta som dessutom inte var frägad av tiopental (domen sid 52-53 samt 31).

Minsta möjliga tiopentalmängd för att åstakomma den påstada kondentrationen är minst 20 ml.

Citat:
1. Det är alltså riktigt att de vittnesuppgifter i polisförhören som talade om en injektion i samband med döden blev bra mycket luddigare i tingsrätten. Jag har också nyligen, som mace2442 mycket väl vet, presenterat en sannolik förklaring till detta.

Nä, Pcuri har presenterat en personlig fantasi. Ingenting baserat på varken Vitnessmål , källor eller fakta (det har Pcuri aldrig någonsin gjort). Det är när man baserar en förklaring på det senare det blir sanolikt.

Citat:
2. Om man inte justerar för att väldigt mycket av tiopentalet kan ha blivit kvar i det venösa systemet i underkroppen, p g a att tiopentalet inte hann sprida sig i kärlsystemet om babyn dog under pågående injektion, så behövdes 500 mg tiopental även enligt Mörland för att uppnå den uppmätta koncentrationen 2000 mikrogram/gram. Men enligt Mörland kan det ha räckt med så pass litet som 125 mg med maximal, teoretisk koncentration till det venösa systemet i underkroppen.

Och återigen så ljuger Pcuri istället för att diskutera utifrån fakta.

För det första råder det ingen som helst osäkerhet om att flickan levde efter den injektion som gavs.
"Hur lång tid det tog från det att sprutan gavs till dess att Linnéa dog
har det dock lämnats skilda uppgifter om, allt från någon eller några minuter till upp
till en timme." (domen sid 31).

För det andra så sa Mörland
"Han tror att en tillförsel av en relativt liten mängd, 5 ml, av en 2,5-procentig lösning, dvs. 125 mg tiopental, hade kunnat räcka om dosen hade getts efter döden."

EXAKT ALLT ska ha givits efter att flickan blodomlopp har stannat. inget "typ hela sprutan skulle ha getts efter döden", eller de andra försöken till förvrängningar av Mörlands uttalande PCuri har ägnat sig åt den senaste tilden.

Detta visar återigen att PCuri hellre försöker förfalska vitnens uttalanden än att erkänna hur fel han som vanligt har.

Citat:
Läkaren uppger att det i den 10 ml-spruta spruta hon hade på sjuksalen (men destruerade "oanvänd" efter att babyn dött) skulle ha funnits en tiopentalkoncentration som ger en tiopentalmängd på 250 mg i sprutan. Så tiopentalmängden i sprutan bör inte ha varit något problem. Tingsrätten använder inte heller detta som argument. Det argument man i stället använder sig av är fräckisen där man låtsas som om det provmaterial finska RMV fick inte var spätt 10 ggr och att det liksom var oväntat att fenobarbitalhalten skulle hamna under utskriftsgränsen hos finska RMV. Man låtsas inte om att man även med maximalt spädningsfel hos svenska RMV (att man inte spätt något alls) ändå landar på en tiopentalhalt om 210 alt 380 mikrogram/gram samtidigt som maximalt ca 15 mikrogram/gram kan förklaras av eventuella, tidigare ej journalförda tiopentalinjektioner (som dessutom skall ha varit 3 ggr så stora som normalt).

Och så var det ett par gamla överbevisade lögner igen. Det står ingenstans i domen att hon explecit har destruerat sprutan utan även detta är påhitt från PCuri.

Sen ägnar sig Pcuri åt en ful förfalskning när han försöker få det att framstå som att rätten accepterar att 250 mg skulle ha varit en dödande dos. Det gör den inte.

Rätten fastslår att flickan levde efter injektion och därmed blir miniminivån 500 mg då inget vittne överhuvudtaget har påstått att något mindre skulle ha räkt för en levande flicka.
Det är enbart PCuri som påstår att man kan döda med mindre mängd.

Man fastslår dock att den enda spruta flickan fick inte innehöll tiopental (domen sid 31) så man har fasktiskt krossat Pcuris påstående ändå.

Pcuri själv säger att minst 500 mg dvs 20 ml krävs för levande flicka och domen säger att flickan levde så egentligen så överbevisar han återigen sig själv.
Att han sen inte klarar att säga som det har mer med hans personliga Psykiska sjukdomsbild att göra.

Sen Ljuger Pcuri även om den finska analysen (igen). Trots att det står klart och tydligt i domen och det har förklarats mer än en gång så fortsätter PCuri med sitt felaktiga och överbevisade påstående.

I verkligheten var det åklagaren som hävdade att fenobarbitalhalten i de båda proven kunde jämföras för att bevisa att analysen är rätt. Och eftersom inget värde (vilket är vad man får från finland) aldrig någonsin kan vara det samma som ett uppmätt värde så underkänner rätten det påståendet (inte analysen). (sid 17-18)

Analysen underkänns pga att den är baserad på RMV:s blodpudding. Hanteringen av denna uppfyller inte beviskrav och därmed underkänns den helt korrekt. (19-20 i domen)

Citat:
3. Läkaren har sagt att hon hade en 10 ml-spruta med tiopental på sjuksalen. Ett vittne som hade sett en injektion i samband med döden gissade att det var en 5 ml-spruta.

Återigen försöker PCuri förfalska och vinkla om givna vitnessmål. Ett vittne säger mindre än 10 ml. Det andra vittnet säger 5 ml.
Inget vittne har någonsin sett något ges från en 10 ml spruta och inget vittne har sett en tiopentalfärgad spruta (domen sid 52-53 samt 31).

Citat:
5. Drygt 60 % av tiopentalet har alltså funnits kvar i ett av de fall där man även använt sig av 2-3 g tiopental i kombination med hjärtstoppande medel vid avrättningar av fångar i USA. Hur det ser ut i de fall där man använt 5 g vet vi inte. Sätter man 60 % av injektionen kvar som "tak" så blir minimi-injektionen 208 g i stället för 125 mg.

Och återigen så väljer alltså Pcuri att förfalska Mörlands uttalande och totalt ignorera det faktum att flickan levde efter injektionen (mörlands utalande har jag citerat ovan och faktumet att flickan levde står på sid 31 i domen).

Utgår vi från fakta och verklighet så är alltså minimimängden 500 mg. Om det är 60% av vad flickan fick så ska hon alltså ha fått över 800 mg tiopental. Nu handlar det alltså om över 30 ml injektionslösning och det hade alltså nu krävts 4st 10 ml sprutor.

Eftersom Pcuri själv har fastslagit att läkaren bara hade en spruta så har han återigen bevisat att hans egen teori är felaktig.
Senast redigerad av mace2442 2014-03-02 kl. 12:36.
Citera
2014-03-02, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
OK, hursomhelst kan ju knappast den åtalade läkaren lastas för dessa brister, så det spåret leder ju knappast vidare, men på något sätt skull man vilja komma innanför pannbenet på åklagarna som drev detta mål vidare till åtal - det visade sig ju att man hade ingenting - ingen hållbar teknisk bevisning, ingen koppling av den åtalade till en dödande injektion, och vittnesmål som direkt talade mot gärningsbeskrivningen. Det var alltså inte konsigt att åklagaren inte överklagade, men varför i hela vägen driva det till rättegång?

Jag kan se två skäl.
1. tänk hur många nötter i Pcuri klass det hade blivit om åklagaren hade lagt ned med hemligstämplar på en hel del matrial.

2. Brist på ryggrad hos åklagaren. En åklagare ska ta båda parters parti och det var det ju lite bristfälligt med i det här fallet.
Citera
2014-03-07, 16:23
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Jag vill bara gå tillbaka till utgångspunkten till varför jag var säker på friande dom från början - en för mig självklarhet som även idag gör mig upprörd med avseende på RMV, en punkt som PCuri fortfarande inte förstått den intellektuella slutsatsen av och som i min mening borde ha varit utgångspunkten i Mörlands och expertvittnenas utlåtanden (det var där men bakom en mur av resonemang).

Mätvärdet är omöjligt som ett blodvärde.

I samma ögonblick som slutsatsen ovan dragits öppnar sig en ocean av möjligheter kring vad provet då är (från mer sannolika till rent spekulativa). RMV borde naturligtvis omedelbart ha dragit samma slutsats och tagit vävnadsprover, blodprover från flera källor et cetera. Det gjordes aldrig och det är också orsaken till att vi aldrig kommer att få veta vad det där provet egentligen är.

Min egen hypotes? Värdet är så pass extremt att det antingen torde vara en thiopentalkristall som fallit ut i flickan och som kom med provet, eller att RMV kontaminerat provet i samband med upparbetningen av provet plus standard (som kräver laborativt arbete med thiopental hos RMV). Observera att det krävs ett sandkorn thiopental för att uppnå värdet i den provvolym som togs.

Ps. Jag är förvånad över att tråden fortfarande är i livet!

Exakt denna slutsats har jag också kommit fram till. I motsats till Bustopher "vet" jag därför att det rör sig om någon form av kontamination (dvs att det inte är rent blod i preparatet) eftersom värdet omöjligen kan representera tiopentalnivån i flickans blod.

Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Jag är jurist och inte läkare. Som jurist lär man sig att betrakta alla människor som oskyldiga till dess motsatsen bevisats i domstol. Är det så att sjukvårdspersonal (läkare och sjuksköterskor) på något motsvarande sätt får lära sig att alla människor är friska till dess motsatsen fastslagits i en klinisk diagnos? Det verkar i så fall vara en något bakvänd ordning, åtminstone i de mest uppenbara fallen.

Hur som helst framstår det för en lekman som helt uppenbart att PCuri är helt sinnessjuk från topp till tå. Men eftersom alla inom det uppenbart välutbildade "läkargänget" väljer att bemöta PCuris bisarra alster i sak såväl legitimeras dessa som etableras bilden av att PCuri är en jämbördig debattör. Det är svårt att se något slut på den här diskussionen. Är det verkligen hela världen om dåren skulle få det sista inlägget i tråden?

Edit: Frågan är inte specifikt riktad till NR.

Din lekmannadiagnos är väl grundad i observation. Jag har sagt samma för flera år sedan. Jag slutade diskutera med PCuri i samband med den insikten.

@ Hamilkar: spellflames är det att man skjuter med eldkastare på felstavare?
Citera
2014-03-07, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datja
Exakt denna slutsats har jag också kommit fram till. I motsats till Bustopher "vet" jag därför att det rör sig om någon form av kontamination (dvs att det inte är rent blod i preparatet) eftersom värdet omöjligen kan representera tiopentalnivån i flickans blod.

[- - -]

Jaha, och varför använde sig inte tingsrätten då av det fantastiska argumentet? [Utan valde i stället att låtsas som om det var oväntat att halten fenobarbital (som skulle fastställa att inget spädningsfel skett) hamnade under "utskriftsgränsen" 10 mikrogram/gram hos finska RMV, trots att detta borde ha varit det väntade resultatet eftersom det provmaterial finska RMV fick var spätt 10 ggr. Att provmaterialet finska RMV fick var spätt 10 ggr framgår t o m av domen.]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in