2014-03-06, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker

D.v.s. Jonas kan vara tvungen att hitta snabba cash av många anledningar nu...

Det är så mycket skit i den där påsen så pengarna ser ut att vara det minsta bekymret - sen är det folket runt omkring honom. V*kt*r R, exempelvis.....det är några år som han "levt" utomlands...*harkel*

De riskerar att falla som käglor under en våt firmafest på Svea Bowling...
Citera
2014-03-06, 20:39
Medlem
LadyTeas avatar
Citat:
Vi ska inte heller glömma bort att Jonas Häger har/kan få en annan drivkraft till att snabbt dra in pengar. Om det inte redan har landat så lär det landa upptaxering för ett par års undanhållna inkomster. Det betyder undanhållen skatt, arbetsgivaravgifter och 40% skattetillägg. Med utgångspunkt från Jonas "falska" lönespecar kommer de troligen att fastställa hans årsinkomst till 250.000 - 300.000 kr. Lek med tanken att han blir upptaxerad för 3 år. Det är avdragen skatt och arbetsgivaravgift för 750.000 - 900.000 SEK * 1.4 (skattetillägg). Han kommer således då att behöva betala in nästan lika mycket pengar (750.000+) i skatter etc. annars blir det Kronofogden.

Sedan måste ju ovanstående rubriceras som grovt skattebrott.

Till detta kommer ju att han sedan underlåtit att hantera bokföring etc. som det ska så de borde anmäla honom för bokföringsbrott. Där är ju frågan om t.ex. hur de hanterat momser etc. för allt det lurat folk på.

D.v.s. Jonas kan vara tvungen att hitta snabba cash av många anledningar nu...

Är det någon som bekymrat sig om att lämna in någon bevisning till åklagare och påtalat att det här skett, för annars lär det inte hända någonting. Ett näringsförbud för Lexbase och Vivalto för skattebrott skulle inte vara helt fel.
Citera
2014-03-06, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rationalisterna
Kan påpeka här att jag hört av mig till Jonas genom Facebook och fått svar (på lexbase facebook-sida under namnet "Rolf Hedendgahl"), dock så togs mina inlägg borts efter Jonas insåg att jag inte var 14 och inkapabel att föra min talan.

Jonas stoltserade i ett inlägg rörande att "vi gör det för demokratins skull" att även kreditupplysningen tar pengar för sin tjänst, så varför skall inte dom få det (som svar på min kommentar att dom inte gjorde det för demokratin utan för pengarna)..

Mitt svar var ju då helt enkelt att kreditupplysningen inte påstår sig göra det för demokratinskull + att 2 wrongs doesn't make a right.

Har kommenterat lite mer nu..

Han svarar även på den sidan nu om man e seriös, så om någon vill ha kontakt..
Lika seriöst som att en 16-åring hängs ut 2 år efter dom...
Senast redigerad av getontop 2014-03-06 kl. 22:36.
Citera
2014-03-06, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTea
Är det någon som bekymrat sig om att lämna in någon bevisning till åklagare och påtalat att det här skett, för annars lär det inte hända någonting. Ett näringsförbud för Lexbase och Vivalto för skattebrott skulle inte vara helt fel.

Problemet är ju att bevismaterialet VI har tillgång till finns ute p.g.a nånting som klart kan klassas som dataintrång. Anledningen till att myndigheterna INTE kollat hans mail hittills är ju på grund av deras fullständiga inkompetens när det gäller bluffbolag.
Citera
2014-03-06, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Problemet är ju att bevismaterialet VI har tillgång till finns ute p.g.a nånting som klart kan klassas som dataintrång. Anledningen till att myndigheterna INTE kollat hans mail hittills är ju på grund av deras fullständiga inkompetens när det gäller bluffbolag.

De kan få originalinnehåll från Microsoft om de frågar...

Tipsa skatteverket om skattefusk:
https://www.skatteverket.se/omoss/kontaktaoss/mejla/tipsomskattefusk.4.7afdf8a313d3421e9a9561.html
Citera
2014-03-06, 23:35
Medlem
Citat:

https://www.skatteverket.se/omoss/kontaktaoss/mejla/tipsomskattefusk.4.7afdf8a313d3421e9a9561.html

....och första träffen kan de få på internetswedens hemsida....och börja nysta från det hållet.
Citera
2014-03-06, 23:35
Medlem
Citat:

Dra ut det som finns och skicka! Som myndighet har du svårt att kolla en hackad mail....men skicka in allt av vikt i en papperskopia..tro mig...skicka det ni vill myndigheten ska kolla...i papper. Finns det misstanke om brott etc går de in och kollar...ett tips.
Senast redigerad av getontop 2014-03-06 kl. 23:37.
Citera
2014-03-07, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getontop
Dra ut det som finns och skicka! Som myndighet har du svårt att kolla en hackad mail....men skicka in allt av vikt i en papperskopia..tro mig...skicka det ni vill myndigheten ska kolla...i papper. Finns det misstanke om brott etc går de in och kollar...ett tips.

Det jag ville komma till var att de uppgifter VI nu har inte kan användas rakt av. De måste således göra det jobb de borde gjort för flera år sedan. Förhoppningsvis har de lyckats få upp kompetensen en aning så att utredarna förstår vad det är de kollar på och hur de går till väga för att koppla samman saker så det håller i rätten. Ett tips till myndigheterna baserat på en hackad mailbox är förvisso ett BRA tips, eftersom sanningshalten går att styrka. Dock måste de ha tillräckligt stor misstanke att brott begåtts för att kunna kräva ut samma mailbox som vi redan har tillgång till. (dvs lite moment 22)

Att Häger & Co lyckats gå fria så här pass länge beror enbart på att de och alla andra i bluff-branchen haft ett kompetensförsprång på sisådär 15 år. När de första nätbluffarna dök upp satt fortfarande vanliga poliser och knackade blanketter på skrivmaskin, och skulle de använda internet fick de, om de hade sån tur, använda den dedikerade "internetdatorn" på stationen. För ett antal år sedan pratade jag med en närpolis som tröttnat och skaffade en dator med ett separat adsl-abbonemang för privata pengar till stationen. Han hade insett att han var tvungen att kunna ha koll på vad som hände på nätet, eftersom det var där ungdomarna i området fanns..
Citera
2014-03-07, 12:32
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Det jag ville komma till var att de uppgifter VI nu har inte kan användas rakt av. De måste således göra det jobb de borde gjort för flera år sedan. Förhoppningsvis har de lyckats få upp kompetensen en aning så att utredarna förstår vad det är de kollar på och hur de går till väga för att koppla samman saker så det håller i rätten. Ett tips till myndigheterna baserat på en hackad mailbox är förvisso ett BRA tips, eftersom sanningshalten går att styrka. Dock måste de ha tillräckligt stor misstanke att brott begåtts för att kunna kräva ut samma mailbox som vi redan har tillgång till. (dvs lite moment 22)

Att Häger & Co lyckats gå fria så här pass länge beror enbart på att de och alla andra i bluff-branchen haft ett kompetensförsprång på sisådär 15 år. När de första nätbluffarna dök upp satt fortfarande vanliga poliser och knackade blanketter på skrivmaskin, och skulle de använda internet fick de, om de hade sån tur, använda den dedikerade "internetdatorn" på stationen. För ett antal år sedan pratade jag med en närpolis som tröttnat och skaffade en dator med ett separat adsl-abbonemang för privata pengar till stationen. Han hade insett att han var tvungen att kunna ha koll på vad som hände på nätet, eftersom det var där ungdomarna i området fanns..

Tror du gör för stor sak av detta. Myndigheter får spana på nätet. Jonas mejlbox ligger ut för vem som helst att ta del av, liksom andra spår på nätet. Det spelar ingen roll att det är någon som hackat den, den ligger ute till allmän beskådan. Allt som kan komma en utredning till gagn tar de emot, bara att tipsa på, den som vill. Bäst är att skriva ut hela klabbet och lämna in, det går att göra anonymt i receptionen exempelvis. Skriv vad anmälan gäller, det handlar om misstänkt skattebrott, penningtvätt med mera.
Citera
2014-03-07, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Myndigheter får spana på nätet. Jonas mejlbox ligger ut för vem som helst att ta del av, liksom andra spår på nätet. Det spelar ingen roll att det är någon som hackat den, den ligger ute till allmän beskådan.

Självklart har du rätt. Dock måste de få ändan ur vagnen och fatta att det ÄR hägers mailbox och inte bara nånting som påstås vara det
Citera
2014-03-07, 17:20
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Självklart har du rätt. Dock måste de få ändan ur vagnen och fatta att det ÄR hägers mailbox och inte bara nånting som påstås vara det

Brevlådan är för omfattande för att någon ska kunna fejka ihop alla hans kontakter, det som kommit fram hittills har gått att dubbelbekräfta genom att myndigheterna redan är dem på spåren. I mejlboxen finns exempelvis brevväxling med myndigheter...
Citera
2014-03-07, 19:56
Medlem
nmc80s avatar
Han lever onekligen, eller olyckligtvis, allt är ju relativt som Einstein sa.

Hemsidan är iaf uppdaterad idag och undertecknad Mr Gaylord himself.

http://www.lexbase.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in