Citat:
Ursprungligen postat av
getontop
Dra ut det som finns och skicka! Som myndighet har du svårt att kolla en hackad mail....men skicka in allt av vikt i en papperskopia..tro mig...skicka det ni vill myndigheten ska kolla...i papper. Finns det misstanke om brott etc går de in och kollar...ett tips.
Det jag ville komma till var att de uppgifter VI nu har inte kan användas rakt av. De måste således göra det jobb de borde gjort för flera år sedan. Förhoppningsvis har de lyckats få upp kompetensen en aning så att utredarna förstår vad det är de kollar på och hur de går till väga för att koppla samman saker så det håller i rätten. Ett tips till myndigheterna baserat på en hackad mailbox är förvisso ett BRA tips, eftersom sanningshalten går att styrka. Dock måste de ha tillräckligt stor misstanke att brott begåtts för att kunna kräva ut samma mailbox som vi redan har tillgång till. (dvs lite moment 22)
Att Häger & Co lyckats gå fria så här pass länge beror enbart på att de och alla andra i bluff-branchen haft ett kompetensförsprång på sisådär 15 år. När de första nätbluffarna dök upp satt fortfarande vanliga poliser och knackade blanketter på skrivmaskin, och skulle de använda internet fick de, om de hade sån tur, använda den dedikerade "internetdatorn" på stationen. För ett antal år sedan pratade jag med en närpolis som tröttnat och skaffade en dator med ett separat adsl-abbonemang för privata pengar till stationen. Han hade insett att han var tvungen att kunna ha koll på vad som hände på nätet, eftersom det var där ungdomarna i området fanns..