Citat:
Ursprungligen postat av
v50
Demoskop / Expressens senaste mätning gjord mellan 25/2 - 5/3, 1251 personer deltog i telefonintervjuerna, andelen osäkra väljare var 14,3%.
S 32,7% (-1,8)
V 8,4% (+1,1)
MP 12,5% (+2,9)
SD 10.0% (+1,2)
M 22,6% (-2,3)
FP 5,1% (+0,1)
C 3,6% (-0,7)
KD 3,3% (-0,7)
Övriga 1,8% (+0,1)
S+V+MP 53,7% (+2,4)
M+FP+C+KD 34,6% (-3,5) exkluderar man C + KD får alliansen 27,7%
http://www.expressen.se/nyheter/samsta-resultatet-for-alliansen-sedan-1998/
Alliansens kräftgång fortsätter således och stödet för dem är det lägsta sedan 1998
Är det någon som begriper psykologin bakom det fortsatt raset för alliansen? Framgång föder framgång heter det och att ingen vill tillhöra den förlorande sidan. Visst men någon mått av integritet måste väljarna ha. Om de en gång tyckte att alliansen var värd att rösta på kan ju inte alla överge den tanken och varför sker det inte på en gång när man insett att man tänkte fel.
Nu sippra det ut hela tiden som ur ett litet hål som bara växer.
Att MP plötsligt har 12,5% vad har hänt inom miljöområdet som motiverar det? Eller är det protester mot att försvaret ska stärkas eller är det för att vi haft en varm vinter och elöverskottet gör att vi kan stänga kärnkraftsverk?
Det gör mig ännu mer frågande inför hur folk tänker.
Men så har vi mätfelet de som är alliansens sympatisörer vågar inte yppa det utan tiger och den stora massan av osäkra väljare är egentligen vindflöjlar som flaxar med dit vinden blåser.
Jag ser en stor fara med att låt de rödgröna bli för stora. Alla deras våta drömmar om skattehöjningar på fastigheter, förmögenheter, bensin, el kan infrias om de anser sig ha ett gigantisk stöd för det.
Deras grundläggande förbudsmentalitet vaknar till liv, manifesterat genom förbud att var anonym på nätet, förbud mot misshagliga webbsidor. Förbud mot icke demokratiska partier (vilka bestämmer de rödgröna trojkan). Givetvis en massa förbud på miljöområdet kanske förbud mot vad vi får äta och läsa mm.
Har folk glömt alla skäl till att de valde bort de rödgröna två val i rad. Ska de nu ge dessa för friheten så farliga partier en förödande stor majoritet?
Min förhoppning är att det är ett mätfel. Vi behöver en tredje kraft tillräckligt stor för att balanser de dårskaperna som uppkommer om den ena sidan tror sig fått ett allsmäktigt mandat.