2014-06-15, 23:37
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Löfven har en alltmer besvärande elefant i rummet. Vänsteralliansen ska ju ta över i september, men det stora bärande partiet fortsätter att krympa stadigt. Ska han bli statsminister med Juholtsiffror?

Det måste ju vara ett skräckscenario för partiledningen. De oansvariga stollepartierna till vänster ökar - och OK det är väl så folket vill ha det, men hur ska Sveavägen 68 tackla detta? Och hur kommer högersossarna göra? Troligen borgarna än att hunsas av stollar.

Det undrar jag också. Det är en mycket oroväckande utveckling, att de extrema partierna på vänsterkanten nu har över 22%. Man baxnar. Om S hade lite starkare siffror hade ett samarbete med SD varit ett intressant alternativ i den bästa av världar, men i verkligheten förstås en omöjlighet pga tjurskalligheten hos S när det gäller SD. Trots att SD har vuxit kraftigt under många år har man vägrat att befatta sig med invandringsproblematiken (man hade ju lätt kunnat placera den i en kritik mot borgarnas två regeringsperioder, om man velat), men så fort Feministiskt tidsfördriv fick en liten mediaskjuts så blev det en väldig mobilisering på jämställdhetsfronten. Sådana väljare är tydligen fint nog att plocka... Sanningen är väl helt enkelt den gamla vanliga, man diskriminerar mansfrågor och prioriterar kvinnofrågor.
2014-06-16, 09:33
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nortexius
Ny Sifo för Juni månad

S: 29,4 (-1.5)
MP : 13,0 (+2,7)
V: 6,4 (-0,9)
FI: 3,2 (+0,5)

Rödgröna: 48,8 (+0,3)
Rödgrönrosa: 52 (+0,8)

M: 21,2 (-2,0)
FP: 6,8 (-0,2)
C: 5,5 (+0,5)
KD: 3,5 (±0,0)

Alliansen: 37,0 (-1,7)

SD: 9,0 (+0,2)

Övriga: 1,9

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2401099-gp-sifo-fortsatt-svagt-stod-for-m-och-s

En mot MP och mitten triangulerande alliansregering som dessutom är helt överens med vänstern om massinvandringsprojektet och den värdegrund som genomsyrar skolsystemet, utbildningsväsendet och förringandet av betydelsen av en samlande nationalstat har bara legitimiserat ytterlighetsvänstern än tydligare och mer handfast.

Nu skall man då sadla om lyfta fram inbillade konfliktytor och utmana vänstern?

Samtidigt blöder borgerligheten till SD och ett tvåfrontskrig kan ingen vinna.
Det som skall vinna tillbaka vänsterflyende väljare - kvoteringar, miljöskatter, mer invandring, könsglasögon, får socialkonservativa borgare att gå till SD.

Hur kan man hylla Borg, Reinfeldt och M efter deras ideologiska bankrutt - där ingen, inte minst deras egna väljare, vet var de står för.

Tecknen har ju funnits i åratal att Sd äter upp M och Mp växer när Alliansen söker deras samarbete eller accepterar vänsterns världsbild.

Vad är alliansen - ett något mer fiskalt och kameralt bättre fungerande vänsterparti?
Senast redigerad av medelklassman 2014-06-16 kl. 09:41.
2014-06-16, 10:00
Medlem
Om S fortsätter att sjunka och MP ökar blir det fan jobbigt för den gode Stefan. Då måste han försöka göra MP nöjd i en regering som ska försöka korta arbetstiden och avveckla kärnkraften. Undrar hur det ska gå.
2014-06-16, 11:41
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Sant! och sakpolitiskt skulle kanske en sådan regering kunna föra en rätt bra politik för Sverige, förutsatt att socialdemokraterna får det dominerande inflytandet på invandrings-, försvars- och näringspolitik, vilket jag tror kan vara frågor som de prioriterar. Vidare är - kanske lite märkligt - förmodligen moderaterna det parti i alliansen som har minst beröringsskräck med socialdemokraterna (men det säger naturligtvis inte att de inte har någon beröringsskräck!).

Intedestomindre, skulle en sådan koalition vara de stora förlorarnas koalition, och det ställer också andra frågor - vem skulle vara oppositionsledare - alternativ statsministerkandidat? Miljöpartiets språkrör? Amiral Björklund?? Eller rent av Åkesson?!?!?!?!

Nej jag vidhåller att det bästa som kan ske nu är att socialdemokraterna stärks, men väljarna verkar inte hålla med mig.

Det verkar vara ett paradigmskifte på gång. Småpartier ökar, stora tappar. Har säkert att göra med att auktoritetstron minskar och missnöjet ökar.

S kommer att vara största parti även om de minskat mycket, det beror mycket på invandrarrösterna. S är synonymt med generösa bidrag i deras föreställningsvärld.

Lövden får ett mycket besvärligt jobb i höst, men om han går men på Mp och V och Fi;s krav så går det säkert fint att leda regeringen. Däremot kommer han i så fall att köra landets ekonomi i botten och han får ta ansvaret, ytterlighetsvänstern och miljöextremisterna slipper ju det.

Därmed har S allt att förlora på lite längre sikt när Sverige bli ett nytt Grekland. Svårt att se hur det skulle kunna bli på något annat sätt för S, en given roll de tvingas ta.

Det skulle vara bäst för Lövden om S, Mp, V inte får absolut majoritet. Då får han något att skylla på, Sd och han kan kohandla med restpartier från alliansen utan att behöva göra allt som Mp säger åt honom.
2014-06-16, 13:37
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenSistaGustaf
Men som sagt, F!s och Allahiansens politik är väldigt lik inom de pragmatiska områdena idag, så väljarrörelsen borde inte förvåna någon; nerlagt försvar, tomma fängelser, bidragsmassinvandring, HTBQ, svenskfientlig bidragspolitik, islamisering (speciellt Ullenhag på senare tid), öppna gränser (Malmström), ect.
Här framhävs särskilt hur F! har kopierat Folkpartiets sexualbrottslag och Centern när det gäller månggifte. F! definierar sig som ett halvborgerligt mittenparti i dagens politiska landskap:
http://www.svd.se/nyheter/valet2014/goran-eriksson-fis-valmanifest-minskar-schymans-chanser_3659330.svd
2014-06-16, 16:26
Medlem
Powergirls avatar
För min del så avvaktar jag fortsatta opinionsmätningar men vissa här tycks ha fått "syntax error" av FI och Miljöpartiets framgångar. Det är fortfarande långt till valdagen och det är då det gäller. En frågepartier kommer att få det betydligt svårare då liksom både Centern och Kris(t)demokraterna.
Obs räknar inte miljöpartiet som enfrågeparti men är inte särskilt rädd för att deras värsta stolligheter får respons i en möjlig regeringsställning.
2014-06-16, 17:19
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
För min del så avvaktar jag fortsatta opinionsmätningar men vissa här tycks ha fått "syntax error" av FI och Miljöpartiets framgångar. Det är fortfarande långt till valdagen och det är då det gäller. En frågepartier kommer att få det betydligt svårare då liksom både Centern och Kris(t)demokraterna.
Obs räknar inte miljöpartiet som enfrågeparti men är inte särskilt rädd för att deras värsta stolligheter får respons i en möjlig regeringsställning.

Den vars politik råkar ut för syntax error det är Lövdens. Stora miljömuppar och ansvarslösa F! samt kravmaskiner från vänster är inte att leka med.

Ingen annan har med saken att göra som det ser ut nu. Men ett visst enfrågeparti kan hjälpa Lövden avsevärt om de får en vågmästarroll då det inte hjälper hur mycket de vänsterextrema har ökat. Någon majoritet får de inte och det hjälper inte att sätta Lövden i skruvstädet.
2014-06-16, 17:38
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Jag hoppas att FI,V och MP ökar ännu mer på bekostnad av M och S så att de två inte kan samarbeta, eftersom 4 år av styre med S, MP, FI och V kommer att krossa den svenska vänstern totalt och förmodligen tvinga de vidriga rödingarna i M att bli ett riktigt konservativt parti som finns i resten av Europa. Jag kommer nog t.om. rösta på FI bara för att öka chanserna för att det händer.
2014-06-16, 19:12
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Jag hoppas att FI,V och MP ökar ännu mer på bekostnad av M och S så att de två inte kan samarbeta, eftersom 4 år av styre med S, MP, FI och V kommer att krossa den svenska vänstern totalt och förmodligen tvinga de vidriga rödingarna i M att bli ett riktigt konservativt parti som finns i resten av Europa. Jag kommer nog t.om. rösta på FI bara för att öka chanserna för att det händer.

Pojkhögerns default standard framtidsprognos evaluerad i all sin prakt.

Teori: Låt De Rödgröna vinna valet 2014 och låt dom därmed köra landets ekonomi i botten. Således vinner Allahiansen valet 2018 och Sossarna kommer aldrig mer att komma till makten någonsin; Allahiansen kommer att regera för evig framtid och Sveriges ekonomi kommer att blomstra i evighet.

Teorin bygger även på postulatet att bidrag inte kostar pengar under borgerliga regeringar.

---------------------------------------------------------

Jag minns även denna standardteori evaluerad av Carl Bildt då Sossarna tillsammans med MP tog över och städade upp efter honom 1994. Rätt kul faktiskt att det var just Carl Bildt som uppfann uttrycket "rödgrön röra"; snacka om att kasta sten i glashus med den röran han själv ställde till med
2014-06-17, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl

Håller med. Den smutsiga delen av valet har än inte börjat. Ja, F! och andra vänsterflummisar har fått frikort än så länge, men nu när Löven pissar på sig och Alliansen känner sig hotade från alla håll så kan läget förändras väldigt snabbt. Jag tror och hoppas att SD är den som kommer segrande ur den här "alla för alla"-kalabaliken med ett valresultat på 15%...
2014-06-17, 16:36
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske

Tänk på att priset för 4 år med ett svagt S och massor av galningar i F!, Mp och V, det blir 4 år av extrema budgetunderskott för att uppfylla alla löften och i slutänden fördubblad statsskuld.

Då får vi tillbaks Reinfeldt vilket gud förbjude, ja den kristna så klart. Allah däremot blir överlycklig.

Sd måste få minst 15% i kommande val annars blir jag snapphane!
2014-06-17, 17:57
Medlem
longbow4ys avatar
Tycker att V har gjort klokt att rensa ut våldsbejakarna i ung vänster
Nu senast idag :

Citat:
Hans Jansson menar att Ung vänster Västmanland har haft en dysfunktionell organisation och att man från moderpartiet inte kan samarbeta med några som öppet går ut och stödjer våld.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=5891697

Det innebär att F! som är fylld av AFA/RF löss men också SSU nu kan få en bredsida från vänsterpartiet i frågan om politiskt våld.
En något oväntad men smart angreppsmöjlighet.
Är mycket förvånad att Löfven inte tagit SSU i örat efter exempelvis detta:

SSU molotov, militant antifacism. Jo det är sant...
http://motkraft.net/2014/01/13/ssu-molotov-en-reaktion-pa-nazistvaldet/

Citat:
Som ett svar på det nynazistiska våldet och socialdemokraternas svek startar vi SSU Molotov, vår antifascistiska motoffensiv. SSU kommer inte verka genom medlemsregister, utan varje person som agerar antifascistiskt kan kalla sig för en av oss. SSU Molotov är en aktivistgrupp som kommer synas på gatorna, bekämpandes alla som försöker splittra vår klass och hotar vår möjlighet till organisering.

SSU Molotov – snart i en förort nära dig!

Fi har till exempel Foujan Rouzbeh som grattar AFA. När kommer avbönen? Eller kommer den inte. Är FI ett våldsbejakande parti?

Romson tycker om FI. Inbegriper det synen på politiskt våld, eller kommer Åsa kräva att Fi tar avstånd från politiskt våld?

Åsa:
Citat:
Jag och Miljöpartiet driver på för mer jämställdhet i riksdagen och i EU-parlamentet. I detta är Feministiskt initiativ inte ett hot utan en välkommen och bra sparringpartner
Ingen reservation där inte.

http://nyheter24.se/debatt/768383-romson-mp-fi-ar-en-valkommen-och-bra-sparringpartner

Den riktiga politiska bomben kommer om inte Löfven rensar ut detta patrask när nu V gör det.
Är Löfven för sen med detta kan det bli valets sänke.

"SSU-Slå ett slag för socialdemokrati-SSU" är nog ingen bra slogan om det myntas av motståndarna.

Jonas Sjöstedt har gjort ett mycket smart drag som han säkerligen kommer använda vid rätt tidpunkt både mot FI och Socialdemokraterna. Kanske också biter det på en del MP röstare.

För Alliansen är det ett öppet mål att angripa framförallt F! och S. Men frågan kommer att solka hela det rödgröna "blocket" om den inte desarmeras snabbt. Följ Sjöstedts exempel!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in