2014-03-06, 00:53
Medlem
Är det ingen här som ska göra GMU i Härnösand nu den 17 mars ?
2014-03-06, 01:09
Medlem
Ballfros avatar
Kan man kolla upp på vilka regementen GMU genomförs? Just nu och kommande?
Vore intressant och se!
2014-03-06, 03:02
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejsanHoppsan007
Har själv gjort GMU och är anställd nu och kan nästan säga direkt att när man marchar, så kommer det bli problem. Speciellt på Aldrig ge upp veckan. Vi hade flera som rykte bort pga skador som fanns sedan tidigare. Sen så vet jag inte vad läkaren skulle säga på mönstringen om din fot.

Finns för övrigt inget värre än någon som inte har fungerande fötter när man inte marchar. Vi hade en kille som kände att han inte behövde byta strumpor på hela AGU:n pga att han var lat. Ingen märkte detta, då det är ens egens ansvar. Detta resulterade till att han grät de 2 sista dagarna pga att han hade fått skyttegravsfot och vi var tvugna att ta hans packning på gruppen och låta honom stödja sig på oss hela tiden. Tänk det i 2 dagar när du ätit 100calorier och sovit 1h med 3 avbrott

Är inte lat, och smärtan gör inget. Tänkte mer få svar på frågan om någon gjort det med ledskada i foten tidigare. Har sprungit lite smått, gått en del både i terräng och på löpspår utomhus och det funkar bra...
2014-03-06, 06:33
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballfro
Kan man kolla upp på vilka regementen GMU genomförs? Just nu och kommande?
Vore intressant och se!

http://rekrytering.forsvarsmakten.se/sv/borja-har/ansokningsperioder/

Klicka till höger på "Soldat/Sjöman..."-länkarna.

För omgång 3-4-5 kommer de upp 31 mars i samband med att ansökan öppnar.
2014-03-06, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacheteRampage
Är inte lat, och smärtan gör inget. Tänkte mer få svar på frågan om någon gjort det med ledskada i foten tidigare. Har sprungit lite smått, gått en del både i terräng och på löpspår utomhus och det funkar bra...
Den kommer att påverka dig, vi hade två killar i min pluton som hade problem med fötterna sedan tidigare. Dock så sa dom inget på mönstringen vilket resulterade i att ena fick avbryta efter andra fältveckan med en ny spricka i benet. Den andra fick ett helvete på aldrig ge upp vilket resulterade i att hans grupp, som jag ingick i fick bära all hans utrustning.

Var ärlig när du mönstrar så får läkarna göra sitt jobb och avgöra om du klarar det.
2014-03-06, 09:21
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:

Du kanske bör prata med en ortoped? Du kanske är någorlunda återställd. Men fötterna tar mycket stryck när man arbetar FM, speciellt under GMU när man inte är van, man måste ta hand om dom, vapen och fötter prio n1. Det gör väl ingenting om du gör GMU och måste avbryta, iaf inte för FM eller resten av GMU-kompaniet, förutom lite slösade pengar och eventuellt en försvunnen kamrat. Men det är väl synd om du fuckar up din fot så du aldrig mer kan springa eller för den delen gå normalt.
Senast redigerad av skogspromenad 2014-03-06 kl. 09:23.
2014-03-06, 09:40
Medlem
MacheteRampages avatar
Sprickan fick jag efter mönstring... Har varit i kontakt med läkare och så om foten, men jag får helt enkelt prova och se hur det går. Kan som sagt gå längre sträckor samt springa på foten och har tränat den så gott det går, ska prova att gå med lite packning idag och se hur det känns..
2014-03-06, 15:27
Medlem
Citat:
Sprickan fick jag efter mönstring... Har varit i kontakt med läkare och så om foten, men jag får helt enkelt prova och se hur det går. Kan som sagt gå längre sträckor samt springa på foten och har tränat den så gott det går, ska prova att gå med lite packning idag och se hur det känns..

Precis, jag hade testat att gå en mil med packning på ryggen. Men försök att inte överbelasta dig nu precis innan. Är det så att du får problem under GMU så kan du alltid avbryta utbildningen.
2014-03-06, 15:35
Medlem
Citat:
Vad går du i? Testa träskor så får du ungefär en uppfattning om hur bra Känga 90 är
2014-03-06, 15:52
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exeptionel
Vad går du i? Testa träskor så får du ungefär en uppfattning om hur bra Känga 90 är

Har traskat i 90 kängan innan, ett helvete tills man gått in dem...
Går just nu i låga skor som är helt platta för att vänja mig lite vid det, men ska som sagt testa gå en 5km idag med 10kg packning cirka i terräng och på spår.
2014-03-06, 15:55
Medlem
Citat:
Går just nu i låga skor som är helt platta för att vänja mig lite vid det, men ska som sagt testa gå en 5km idag med 10kg packning cirka i terräng och på spår.
Gå på landsväg också. Blir mycket knatande längs asfalterade vägar.
2014-03-06, 16:13
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:

Ska ge dig ett tips, fast det gäller för alla som är i FM eller som kan tänka sig det.

http://www.sportskadekliniken.com/

De gör sjukt bra inlägg som är specialdesignade för kängor. Han som har det har mycket kontakt med flygbasjägarna som han fick när de var aktiva på Såtenäs, han kollar skadar, är med på fystester osv. Flygbasjägarna får inlägg betalda av landstinget, men i princip alla verkar välja att skaffa detta inlägg istället.
Senast redigerad av skogspromenad 2014-03-06 kl. 16:15.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in