Citat:
Ursprungligen postat av
ozjoj
[...]
Det jag funderar mer på är att dessa stora plan väl behöver större (längre) landningsbana? Vad händer då om man av någon anledning måste nödlanda/styra om till annan flygplats? Borde bli färre att välja på och alltså måste man antingen "chansa mer" (typ landa i sämre väder för man har färre flygplatser att välja på) eller vara farligare att landa pga utrymmet? Hoppas jag är ute och cyklar!
[...]
Tänker också att det drar mer soppa pga storlek (eller är det bränslesnålare pga modernare och bättre teknik etc) så därför kan man inte cirkulera så länge i tex väntan på bättre väder, eller flyga lika långt till alternativ flygplats utan måste välja en närmre trots att en längre bort hade haft kanske bättre väder.
[...]
Dom har stenkoll på var dom har lämpliga banor att landa på, och det finns färre för A380 men det är ju samma sak för andra större plan (B748 t.ex.) men det är inget problem. Dessutom kan man alltid landa på en flygplats som egentligen inte normalt hanterar planet om det verkligen är kris. Dom stora restriktionerna för A380 är normalt inte landingsbanan i sig utan det handlar om taxivägar (framförallt bredd på dessa och dimensionering av svängar) och parkeringsplatser. Men behöver man komma ner fort så löser man det.
Dom har också bra koll på hur mycket bränsle som behövs, och faktum är att många flyg diverterar långa sträckor av olika anledningar. T.e.x kan du ha ett flyg från Amsterdam till Stockholm som flyger upp till Stockholm, inte kan landa av någon anledning och då väljer att flyga till Köpenhamn. Det handlar ofta om att man vill ha en stor flygplats där man redan flyger, då vet man att det finns markpersonal och liknande tillgängligt. Därför tankar bolagen ofta mycket extra bränsle när det blir kasst väder, det ger dom flexibilitet. Jag har sett flyg på jobbet som flugit nästan två timmar, sedan legat där jag jobbar i uppemot en halvtimma innan dom valt att gå tillbaka till ursprunget. Dom har då alltså tankat så att dom har över 5 timmars bränsle för en flygning på 2 timmar. Det är just därför piloter alltid kollar väder och alternativa flygplatser innan man startar, förväntar man sig en ökad risk för diversion så tar man mera bränsle med sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
ozjoj
Ja, tusen tack, det var perfekta svar för mig!
Intressant, det där med parkeringen. Sen hörde jag nånstans att det är så tungt och sliter mer på flygplatserna och också därför endast vissa tar emot dessa plan.
Återkommer med vädret, det är en del dagar kvar. Typ ett kvartal.
Grejen med A380 och stora flyg är som sagt ovan främst att taxivägar och sånt inte är dimensionerade för dom. Där jag jobbar behöver vi begränsa trafiken ordentligt så fort vi har en A380 ute, vi har bara två gater som klarar av dom. Vi har många taxivägar som inte är breda nog, vi har taxivägar där vi får plats med A380n, men då får vi begränsningar för trafik på vägsystemen, gaterna längs med taxivägen, etc.
Är det dimma är det ännu värre då området som ska skyddas för en A380 är mycket större än för mindre flygplan, ska vi ha en A380 på flygplatsen i dimma och lågsiktsprocedurer måste vi i princip låta alla andra vänta för vi kan inte använda landningsbanan medan A380n använder den, eller taxar in till gaten, eller taxar ut för start. Lyckligtvis har det problemet aldrig uppstått, åtminstone inte än så länge!