2014-03-06, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IvanPavlov
Allmän hygien?

Det är klart att snygga killar får ligga oftare än mindre snygga. Skulle nog vilja hävda att detta är den enskilt största anledningen till att man får ligga överhuvudtaget.

Detta är iofs något OT.

Inkorrekt. En mans status är något så ofantligt mycket viktigare när det kommer till att ligga, än en mans "utseende".

Ta vilken random ful spinkig rockstjärna du vill och jag kan GARANTERA att han får fler möjligheter än random snygg okänd kille.

Män och kvinnor har helt olika attraktionstriggers och det är enbart det feministiska samhället som fått dig att tro att kvinnor lockas till utseende lika mycket som män.

Studier har till och med visat att egenskaper som aggressivitet och benägenhet till konfrontation är viktigare egenskaper än fysiskt utseende.

Om du vill ha ett bra exempel på detta rekommenderar jag big brother 2011 där patrik som var överlägset snyggast av dom alla inte fick ett skit av uppmärksamhet från tjejerna pga sin feminina och undergivna natur. Medans Rodney som var allt annat än klassiskt "fager" totalt dominerade allt och alla och satte på i stort sett alla snygga tjejer som var i huset, inklusive förlovade sig med modellen som var inne där.
Citera
2014-03-06, 22:34
Medlem
Uran233s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Skicklighet, mod och heder är ju egenskaper som är bra i alla affärssituationer. Muskelstyrka är inte lika uppenbart nyttigt där, men muskler bättrar på dina testosteronnivåer, vilket är allmänt hälsosamt.

Om man ser på utvecklingen hos moderna arbetsplatser finns det ju en tendens till att göra allt till procedurer, allt eftersom företagen konsolideras, vilket ersätter initiativtagandet hos individen.

Jag skulle dock vilja lägga till Kreativitet, Ärlighet och Självständighet som moderna manliga attribut. Tror inga exempel behövs.
Citera
2014-03-06, 22:52
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvanPavlov
Just det, man "bör anpassa och filtrera instinkterna genom dagens samhälle". Annars har man svårt att leva i dagens samhälle. Därför kan man ifrågasätta lämpligheten i att låta testosterondrivna instinkter vara normerande för något slags mansroll.
Testosterondrivna instinkter är viktiga för upprätthållandet av sociala regler, vilket i sin tur behövs för att hålla samman ett samhälle. Om man däremot försöker motverka dessa instinkter kommer de komma ut genom kriminalitet och liknande.

Vi vill ha "alfahannen" på topp. Är han någon annan stans är samhället ett hinder för honom, och han kommer definitivt att charma dina döttrar i vilket fall som helst.
Senast redigerad av Roi 2014-03-06 kl. 22:56.
Citera
2014-03-06, 22:54
Medlem
skotittares avatar
Jag är helt slut i huvudet efter att ha jobbat ett 12-timmarspass idag så orkar inte riktigt formulera mig. Detta är dock ett av mina favoritämnen så vill ändå skriva något.

Tycker att IvanPavlov skrivit ett flertal mycket vettiga och bra inlägg i tråden och jag håller med om nästintill allt hen säger.

Jag tror inte att man bör eftersträva en endaste normativ mansroll utan mer att, som R.W Connell skriver i sin bok Masculinities se att det finns flera olika maskuliniteter och erkänna behovet av alla dessa maskuliniteter.
Citera
2014-03-06, 22:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skotittare
Jag är helt slut i huvudet efter att ha jobbat ett 12-timmarspass idag så orkar inte riktigt formulera mig. Detta är dock ett av mina favoritämnen så vill ändå skriva något.

Tycker att IvanPavlov skrivit ett flertal mycket vettiga och bra inlägg i tråden och jag håller med om nästintill allt hen säger.

Jag tror inte att man bör eftersträva en endaste normativ mansroll utan mer att, som R.W Connell skriver i sin bok Masculinities se att det finns flera olika maskuliniteter och erkänna behovet av alla dessa maskuliniteter.

Och med detta menar du rent konkret?
Citera
2014-03-06, 22:56
Medlem
Rois avatar
Citat:

Om maskulinitet kan vara vad som helst är det ett värdelöst begrepp.
Citera
2014-03-06, 23:01
Medlem
skotittares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenkuken
Och med detta menar du rent konkret?

Att alla olika maskuliniteter ska värderas lika högt. För att alla behövs.

Den stillsamma poeten (som i vissa tider har setts som väldigt manlig) behövs lika mycket som grovjobbaren. Ingen av de är mer man än den andre.

Citat:
Om maskulinitet kan vara vad som helst är det ett värdelöst begrepp.

Nja, jag vet inte. Vad vinner vi på att exkludera män (som absolut känner sig som män) på grund av alltför snäva normer?
Citera
2014-03-06, 23:10
Medlem
Rois avatar
Citat:
Nja, jag vet inte. Vad vinner vi på att exkludera män (som absolut känner sig som män) på grund av alltför snäva normer?
Vi vinner på att vi ger den överväldigande majoriteten av män vägledning i livet. Om du inte ställer i på premisserna i trådstarten behöver du inte delta i tråden.
Citera
2014-03-06, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Oj Roi!

Eloge till seriös trådstart.

Väldigt kort och förenklat svar från mig. (måste fixa middag så kan återkomma)

Eftersom dagens moderna samhälle prioriterar flexibla, socialt kompetenta och empatiska människor
framför stridsduglighet, fysisk styrka eller själviskhet.
Så bör nog män jobba på dessa sidor hos sig själva.

Fina sidor hos den "gamla mansrollen" är också trygghet, stabilitet och självsäkerhet. Men detta ser jag som den manliga motsvarigheten för den kvinnliga rollens empati. Jag anser alltså inte att empati är något specifikt kvinnligt utan ser mer olika uttryck för det.

Kan också tycka att ni killar borde släppa lite av kontrollbehovet mellan män. Loosen up lite helt enkelt. Lite mer visad snällhet samt brotherhood hade gjort er gott.

Flexibla, socialt kompetenta och empatiska människor är de första som kommer att offras när samhället förändras. Tryggheten och förhållningssättet kommer från en bekväm tillvaro med oändlig tillväxt och utan krig eller större motsättningar. Jag skulle nog säga att en mans förmåga till flexibilitet är hans största styrka eftersom varken empati eller ödmjukhet vinner några krig. Egenskaperna i sig är inte dåliga men långt ifrån bra att visa upp i alla situationer.

Du har missförstått att män skulle ha kontrollbehov eftersom det är en kvinnlig egenskap som du projicerar på män. Eftersom du praktiserar genusflum och dogmer såsom "könet är en social konstruktion" så har du svårt för att förstå detta. Män etablerar hierarkier och kvinnor tillämpar kontrollbehov.
Citera
2014-03-06, 23:15
Bannlyst
Citat:
Att alla olika maskuliniteter ska värderas lika högt. För att alla behövs.

Den stillsamma poeten (som i vissa tider har setts som väldigt manlig) behövs lika mycket som grovjobbaren. Ingen av de är mer man än den andre.

Haha Poeter har ALDRIG setts som MANLIGA, vart FAN får ni feminister eran skit ifrån egentligen?
Citera
2014-03-06, 23:15
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuneiforme
Flexibla, socialt kompetenta och empatiska människor är de första som kommer att offras när samhället förändras. Tryggheten och förhållningssättet kommer från en bekväm tillvaro med oändlig tillväxt och utan krig eller större motsättningar. Jag skulle nog säga att en mans förmåga till flexibilitet är hans största styrka eftersom varken empati eller ödmjukhet vinner några krig. Egenskaperna i sig är inte dåliga men långt ifrån bra att visa upp i alla situationer.

Du har missförstått att män skulle ha kontrollbehov eftersom det är en kvinnlig egenskap som du projicerar på män. Eftersom du praktiserar genusflum och dogmer såsom "könet är en social konstruktion" så har du svårt för att förstå detta. Män etablerar hierarkier och kvinnor tillämpar kontrollbehov.
Nja, det är fördelaktigt med en viss typ av "kontrollbehov" som man, men det handlar snarare om förmågan att ta beslut.
Citera
2014-03-06, 23:17
Medlem
Citat:
Nja, det är fördelaktigt med en viss typ av "kontrollbehov" som man, men det handlar snarare om förmågan att ta beslut.

Kontrollbehov handlar om dåligt självförtroende och svartsjuka så nej, det är inte rätt begrepp. Dominans eller auktoritet/pondus är en mer rätt beskrivning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in