2014-03-05, 09:32
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Expropriera varvet, ska vi tvångsförstatliga fler industrier tycker ni? Jag älskar ubåtar och svensk försvarsindustri men ni måste väl ändå begripa att staten inte kan bara ta ett varv som har sålts till någon annan?

Utan kunder (kund) = Svenska staten, så går Thyssen Kockums i konkurs och Saab sopar ihop resterna - gratis.

Antagligen det som FMV och regeringen nu låter tyskarna förstå.

Det nya bolaget rivstartar förstås med renoveringsuppdrag för Gotlands-klassen och färdigskruvande av de impotenta stealth korvetterna.

Tyskarna förlorar allt och tack för att ni byggde korvetterna till fast pris.
Senast redigerad av medelklassman 2014-03-05 kl. 09:54.
Citera
2014-03-05, 16:15
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Expropriera varvet, ska vi tvångsförstatliga fler industrier tycker ni? Jag älskar ubåtar och svensk försvarsindustri men ni måste väl ändå begripa att staten inte kan bara ta ett varv som har sålts till någon annan?
Man måste givetvis betala ut en ersättning för exproprierad egendom. Det är inte konstigare än att staten ibland måste expropriera hus när man ska bygga nya järnvägar eller motorvägar.
Citera
2014-03-05, 16:18
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
Utan kunder (kund) = Svenska staten, så går Thyssen Kockums i konkurs och Saab sopar ihop resterna - gratis.

Antagligen det som FMV och regeringen nu låter tyskarna förstå.
Nej, ubåtar är bara en liten marginell del av ThyssenKruppkoncernens samlade verksamhet. Huvudprodukterna är stål, hissar och så vidare. Men den verksamheten går heller inte bra. En intressant detalj är att Christer Gardells Cevian köpt en dryg tiondel av aktierna.
Citera
2014-03-06, 00:28
Medlem
Starvids avatar
http://www.defensenews.com/apps/pbcs.dll/article?AID=2014303020012
Citera
2014-03-06, 12:46
Medlem
Skulle man inte bara kunna hyra in sig på Götaverkens båtvarv tex. De ägs ju av ett Holländskt bolag idag men de tar säkert på sig uppdrag.
Citera
2014-03-06, 18:43
Medlem
BuprenOrvars avatar
Jag hoppas verkligen att Saab köper loss "kockums" från tyskjävlarna. Vems briljanta ide var det att sälja till dom avskummen från början?

Det må kosta mer än "off the shelf" men jag anser att forskning samt tillverkning av stridsflyg och ubåtar är vitalt för Sveriges säkerhet. Vi har tydligt bevisat gång på gång att vi är lysande på att ta fram system som är perfekt anpassade till våra behov och ändå världsledande.
Citera
2014-03-06, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riverman83
Skulle man inte bara kunna hyra in sig på Götaverkens båtvarv tex. De ägs ju av ett Holländskt bolag idag men de tar säkert på sig uppdrag.
De utför ingen nybyggnation, och har fullt upp med att genomföra översyn på fartyg, samt reparationer och ombyggnation mm.
Citera
2014-03-06, 20:20
Medlem
Starvids avatar

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/saabchefen-oppen-for-att-borja-med-ubatar_3333392.svd
Citera
2014-03-06, 22:35
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Jag hoppas verkligen att Saab köper loss "kockums" från tyskjävlarna. Vems briljanta ide var det att sälja till dom avskummen från början?
Jag hoppas att Saab sätter upp en ny verksamhet och lockar över alla ingenjörer och andra nyckelpersoner utan att betala Thyssen Krupp ett rött öre.

Citat:
Ursprungligen postat av BuprenOrvar
Det må kosta mer än "off the shelf" men jag anser att forskning samt tillverkning av stridsflyg och ubåtar är vitalt för Sveriges säkerhet. Vi har tydligt bevisat gång på gång att vi är lysande på att ta fram system som är perfekt anpassade till våra behov och ändå världsledande.
Här är jag inte lika säker som du. A26 skulle ju till exempel sakna möjlighet att avfyra robotar, det hade väl varit en trevlig finess även för svenska försvaret?
Citera
2014-03-07, 07:36
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Nej, ubåtar är bara en liten marginell del av ThyssenKruppkoncernens samlade verksamhet. Huvudprodukterna är stål, hissar och så vidare. Men den verksamheten går heller inte bra. En intressant detalj är att Christer Gardells Cevian köpt en dryg tiondel av aktierna.

Nja - den svenska verksamheten bedrivs i ett separat bolag som ThyssenKrupp äger.
Och den svenska verksamheten är på konkursens rand samtidigt som ägaren har enorma problem för fler bolag i koncernen och knappast har någon större uthållighet att vänta ut situationen eller fortsätta stödja sin förlustbringande verksamhet i Sverige.

Dessutom är det väl så att tyskarna hotar med nedläggning om inte FMV och svenska staten accepterar de kontraktsvillkor som de presenterat och de beska beskeden att A26 skall inte få säljas till ytterligare intressenter.

Regeringen tycks bemöta detta genom att undersöka möjligheten att låta SAAB ta över som leverantör av bygget och helt enkelt flytta kompetensen från ThyssenKockums till SAAB.

Givet den dystra bakgrunden så är det förstås bra att denna möjlighet undersöks och att tyskarna förstår att de inte kan nå sina mål.

Sen kan man ju fundera på bakgrunden och hur regeringen målat in sig i ett sådant hörn att de tvingas till sådana panikåtgärder.

Det är inte många varv som kan bygga en modern ubåt och kompetensen på Karlskronavarvet och utvecklingsavdelningen i Malmö är nu hotad.

Förlorarna är förstås svenska skattebetalare som får dyrare och försenade ubåtar om det ens är möjligt att finna annan leverantör för bygget.

Alternativet är förstås ThyssenKockums överlåtes till SAAB och kompetensen stannar i Sverige, bolaget har inget värde för Tyskarna, de har inga order, de har inga produkter som de vill bygga i Sverige och ingen andra kunder än Svenska staten - så konkurs eller en symbolisk överlåtelse för någon miljon till ny operatör - SAAB? - verkar helt rimligt.
Citera
2014-03-07, 08:46
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
Alternativet är förstås ThyssenKockums överlåtes till SAAB och kompetensen stannar i Sverige, bolaget har inget värde för Tyskarna, de har inga order, de har inga produkter som de vill bygga i Sverige och ingen andra kunder än Svenska staten - så konkurs eller en symbolisk överlåtelse för någon miljon till ny operatör - SAAB? - verkar helt rimligt.
Glöm inte bort att de bygger ubåtar i egen regi i Tyskland, säljer de Kockums ger de sig själva en konkurent. Jag tvivlar på att de frivilligt kommer sälja något till Saab, de får snarare plocka upp bitarna efteråt.
Citera
2014-03-07, 08:56
Moderator
Unitys avatar
Carl Bildt säger i en intervju med Expressen att han vill ha en "mångmiljardsatsning" på nya ubåtar. Nu är han utrikesminister och inte försvars/stats/finans-minister så det är väl mer tyckande än något konkret förslag.

Jag hoppas ordval såsom "mångmiljardsatsning" är Expressens tolkning, att bibehålla dagens antal ubåtar genom att byta ut dem när de har nått sin livslängd är inte att betrakta som en särskilt imponerande satsning även om en ny ubåt så klart är mer kompetent än en gammal.

http://www.expressen.se/nyheter/bildt-vill-miljardsatsa-pa-forsvar-i-ostersjon/
Citat:
- Behärskar vi Östersjön med ubåtar så behärskar vi också Gotland. Det är nödvändiga pengar. Vi behöver ett trovärdigt försvar.

Bildt vill köpa fem nya ubåtar - en investering på närmare tio miljarder kronor.

[...]

- Vi har väl i dag fem och vi skulle enligt min mening behöva upprätthålla ett sånt antal. Om vi klarar av det vet jag inte. Men det här är ett område där jag tycker att vi kan säga att vi är världsbäst. Vi gör världens bästa konventionella ubåtar.

Men det kostar väldigt mycket pengar?

- Ja. Modern försvarsteknologi är mycket dyr, men kvantiteten är lägre.

Det är väl investerade pengar?

- Det är nödvändiga pengar. Vi behöver ett trovärdigt försvar, faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in