2014-03-06, 19:16
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Om du frågar mig som är troende, så anser jag att sjukdomar och allt elände som finns på jorden är människan som ansvarig för och inte Gud. Följer man Guds riktlinjer, dvs att tänka på medmänniskan före sig själv, så upphör ondskan. Att Gud inte bryr sig om sin skapelse stämmer inte. Han bryr sig och vi troende tror på en fredligare värld när Messias återvänder.

Men är det inte Gud isåfall som har satt tanken i huvudet på sina små människor att INTE tänka på medmänniskan från första början?

Försök svara på detta och tänk lite logiskt. Jag antar att du tackar gud om det händer något bra för dig. Men om det händer något dåligt tänker du även där att det måste vara Guds fel? ( Det borde du göra) Och om du nu tror så, varför skulle han vilja dig något ont när du är en minoritet som verkligen tror på honom? Då borde han istället rikta sig in på sånna som mig och ge all skit till oss och inte folk ur hans fanclub, det känns ganska ologiskt i mina ögon.

Trodde inte det fortfarande fanns folk som seriöst tror på att Messias ska återvända, finns det några idéer på när det ska ske och hur länge ska man egentligen vänta innan man ger upp? Sen när/om han återvänder, hur ska han lösa det rent praktiskt för att t.ex ena ett helt folk då det flesta människor bara kommer skratta åt det och inte många tro på det om det verkligen händer.
Citera
2014-03-06, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Big-Bang-teorin förklarar hur universum utvecklats. Du måste ha hört talas om den?
Och vem har satt igång Big Bang? Har den hänt av sig själv, utan att någon utlöste den? Svara!
Citera
2014-03-06, 20:31
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Och vem har satt igång Big Bang? Har den hänt av sig själv, utan att någon utlöste den? Svara!

taget från wikipedia, inte så insatt i big bang men tycker det ger en ganska enkel förklaring så ja hört att det ska ha gått till. "universums utveckling startade för cirka 13,8 miljarder år sedan, då rymden började expandera. Universum var då extremt tätt och varmt, och hela det observerbara universum var koncentrerat i en punkt. Den snabba expansionen har resulterat i vårt nuvarande kalla och glesa universum. Rum, tid, och materia uppkom alla vid Big Bang."

Sen är det klart att det aldrig går veta till 100% eftersom det var så länge sedan men det är ju den teorin som är i särklass mest trolig och i brist på andra teorier är det ju det folk tror på. Så svar på din fråga så ja det sattes nog igång av sig själv.
Citera
2014-03-06, 20:34
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Och vem har satt igång Big Bang?

Ingen.

Citat:
Har den hänt av sig själv,

Troligtvis enligt de naturlagar som gällde då. Om de fortfarande gäller vet ingen.

Citat:
utan att någon utlöste den?

Tror du det satt en liten gud nånstans och tryckte på en detonator?

Citat:
Svara!

Pajas.
Citera
2014-03-06, 20:37
Medlem
Olegskis avatar
Har ingen av er varit kliniskt döda? Kan säga att det är en helt under känsla när man ser ljuset. Hörde älskade pappa prata. Är idag en helt ny människa.
Citera
2014-03-06, 20:39
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olegski
Har ingen av er varit kliniskt döda? Kan säga att det är en helt under känsla när man ser ljuset. Hörde älskade pappa prata. Är idag en helt ny människa.

Beklagar din sorg, men ämnet var "bevisa att Gud existerar".
Citera
2014-03-06, 20:47
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olegski

Jag brukar drömma när jag sover. Det gör alla. Ibland minns jag vad jag drömt, och det kan vara riktigt konstiga saker som händer i drömmarna. Det betyder inte att det jag drömt har hänt på riktigt. Är det så osannolikt att det du upplevde när du befann dig i det tillståndet du beskriver var en dröm/hallucination?
Citera
2014-03-06, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Vem säger att det är en Vem och inte Vad. Sen om det nu är Gud så kan man ju undra isåfall varför han inte sköter sin skapelse utan väljer att låta den förfalla och skapa massa oreda ?
HAN skänkte oss livet och allt vi behöver för att ha det bra. Naturen, växter, vatten, djur... allt! Det finns inte mycket här som "vetenskapen" försörjer oss med. Men samtidigt har HAN givit oss lagar och regler att iakta och följa. Den översta "regeln" är: "Älska din nästa som dig själv". Följer du reglerna? Nej, du skyller bara all misär på Gud! Hur ser det ut med ditt tiondet? Jag är övertygad om att det inte finns många här som ens vet om den här föreskriften. Inte förvånande att det finns hungersnöd på vår planet, som egentligen har tillräckligt att alla skall ha mat för dagen.
Så är det med alla system: följer du reglerna - fungerar det, följer inte reglerna - blir det kaos.

http://www.youtube.com/watch?v=ExzJWutQpuY
Senast redigerad av irit 2014-03-06 kl. 20:52.
Citera
2014-03-06, 20:53
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isolerstege
Vem skulle det annars vara herr expert ?

Mbombo?
Citera
2014-03-06, 20:55
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Men är det inte Gud isåfall som har satt tanken i huvudet på sina små människor att INTE tänka på medmänniskan från första början?
Det stämmer inte. Gud har utrustat människan med empati där hon tänker på sin medmänniska redan från början. Detta sker automatiskt utan att vi tänker på det. Ser vi något ont hända så säger vårt samvete ifrån. Men en liten minoritet följer inte sitt samvete och förstör för andra. Det är så ondskan uppstår.
Citat:
Försök svara på detta och tänk lite logiskt. Jag antar att du tackar gud om det händer något bra för dig. Men om det händer något dåligt tänker du även där att det måste vara Guds fel? ( Det borde du göra) Och om du nu tror så, varför skulle han vilja dig något ont när du är en minoritet som verkligen tror på honom? Då borde han istället rikta sig in på sånna som mig och ge all skit till oss och inte folk ur hans fanclub, det känns ganska ologiskt i mina ögon.
Jag ska försöka tänka lite logiskt. I och med att jag tror att allt gott är från Gud och allt ont är från människan, så är det ologiskt att jag skulle skylla på Gud om något dåligt skulle hända mig. Man ska inte skylla på någon annan när man själv är orsaken till problemet. Detta säger logiken, eller hur?

Citat:
Trodde inte det fortfarande fanns folk som seriöst tror på att Messias ska återvända, finns det några idéer på när det ska ske och hur länge ska man egentligen vänta innan man ger upp? Sen när/om han återvänder, hur ska han lösa det rent praktiskt för att t.ex ena ett helt folk då det flesta människor bara kommer skratta åt det och inte många tro på det om det verkligen händer.
Det är så här nämligen att 2/3 av jordens befolkning väntar på Messias återkomst. Lite konstigt att du inte visste det? Majoriteten väntar fortfarande och har inte gett upp hoppet än, förutom kanske bara en liten minoritet. När han väl återvänder tas han emot med öppna armar. Hur han förenar alla och hur det ser ut rent praktiskt, det får vi se när han återvänder. Förmodligen kommer han bevisa att han är den riktiga Messias, folk vill ju ha bevis för att tro, eller hur? Vill du ha övertygande bevis för Guds existens får du nog vänta tills han återvänder. Och länge behöver du nog inte vänta.
Citera
2014-03-06, 21:01
Medlem
Citat:
........
Sen är det klart att det aldrig går veta till 100% eftersom det var så länge sedan men det är ju den teorin som är i särklass mest trolig och i brist på andra teorier är det ju det folk tror på. Så svar på din fråga så ja det sattes nog igång av sig själv.
Kan den här härliga planeten med allt som finns här ha uppstått av en slump, tror du?

An answer to existential question:
https://www.facebook.com/photo.php?v=463874363657511

Och om den videon inte räcker, så har jag flera andra.
Senast redigerad av irit 2014-03-06 kl. 21:23.
Citera
2014-03-06, 21:01
Medlem
Hela poängen med religion är ju att man ska ha en tro utan några "konkreta" bevis (förutom vår värld som faktiskt är ett bevis på att Han finns).

Således skulle poängen försvinna om det var jätte lätt att bevisa Hans existens. Inte ens den mest extrema ateisten hade kuggat Hans test då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in