2014-03-04, 22:30
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julduk
Hur uppfattar ni maten under GMUn? Är den tillräcklig för den fysiska biten man ska gå igenom? Jag funderar på att slita med mig mitt proteinpulver eller är det onödigt för man får allt vad man behöver under utbildningen? Vill ju helst inte gå bakåt i min träning när jag ligger inne.

Maten är oftast bra, vi har iaf mycket att välja på. Men de är ju inte mycket protein om du tänker på de. När jag gjorde GMU så använde jag proteinpulver i brist på plats. Nu kör jag ju som vanligt med allt möjligt jag har.
2014-03-04, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogspromenad
Maten är oftast bra, vi har iaf mycket att välja på. Men de är ju inte mycket protein om du tänker på de. När jag gjorde GMU så använde jag proteinpulver i brist på plats. Nu kör jag ju som vanligt med allt möjligt jag har.

Aha ok! Mest kolhydrater i kosten då . Tror jag tar med mig proteinet. Är ju ett måste till musklerna . Tack för svaret!
2014-03-04, 22:34
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Aha ok! Mest kolhydrater i kosten då . Tror jag tar med mig proteinet. Är ju ett måste till musklerna . Tack för svaret!

Ja du lär behöva alla kolhydrater du kan hitta.. Lite beroende på regemente. Men självklart är de bra med protein så musklerna kan återhämta sig. Har du inte ett bra fett-lager på kroppen så kommer du behöva äta väldigt mycket och försöka styrketräna lite om du inte vill förlora för mycket gains.
2014-03-04, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogspromenad
Ja du lär behöva alla kolhydrater du kan hitta.. Lite beroende på regemente. Men självklart är de bra med protein så musklerna kan återhämta sig. Har du inte ett bra fett-lager på kroppen så kommer du behöva äta väldigt mycket och försöka styrketräna lite om du inte vill förlora för mycket gains.

Har faktiskt legat på ett lite överdrivet kaloriöverskott dom senaste månaderna just för detta. Så det finns ju lite att ta av där med. Får se hur det går vägen.
2014-03-05, 06:11
Medlem
Citat:
Hur uppfattar ni maten under GMUn? Är den tillräcklig för den fysiska biten man ska gå igenom? Jag funderar på att slita med mig mitt proteinpulver eller är det onödigt för man får allt vad man behöver under utbildningen? Vill ju helst inte gå bakåt i min träning när jag ligger inne.

Sålänge du är på kasern brukar maten vara bra dock om du är vältränad nu borde du nog ställa in dig på att tappa lite under gmu.
2014-03-05, 10:12
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Jag gick ner fem-sex kilo under GMU (hemma sa alla att jag smalnat i ansiktet, så jag antar att mest fett försvann). När jag började gymma efter GMU återfick jag full styrka efter ca två veckors träning. Särskilt under AGU går man ner i vikt, eftersom man svälter under några dagar och utsätts för hård fysisk ansträngning.

Maten är som vanlig skolmat under kasernveckorna. Man äter i en vanlig matsal och får ta så mycket mat man vill. I fält är det antingen portionsförpackat eller serverat i ISO-kärl. Under AGU är det rations, grönpåse även kallad. I den finns det frukost, lunch, middag och lite mellanmål i form av nötter, choklad, energidryck m.m. Maten kokas i vatten som hälls i, och maten ätes i påsen. Ta inte för mycket vatten för då får man diarré, det fick jag under AGU, lagom kul
2014-03-05, 17:41
Medlem
a-ntoonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skejte
Ja,såklart

Vet inte hur det fungerade på andra regement men där jag var (Kvarn F7) så fick du lägga dig när du ville, sålänge man stod påklädd och redo på uppställningen 08:15. Och då ska du ha käkat frulle, städat ditt städområde,rakat sig samt gjort iordning sin utrustning.

08:15, vilken lyx! Vi på Livgardet hade 07:30 och då skulle allt vara klart...
2014-03-05, 21:15
Medlem
Riktar en fråga till anställda är insatta i Amf1. Hur är boendemöjligheterna efter avslutad GMU om man stannar på Berga? Var bor största delen av de anställda? Försökt leta mig till detta men inte hittat någon info.
2014-03-05, 22:45
Medlem
Erkan22s avatar
Tjena! Läste att man kunde börja den 9 eller 16e juni. Jag är på studentresa tills den 15e och det är väl inte den ultimata uppladdningen inför GMU-veckan, när börjar den starten i augusti?

Är inte den som börjar i juni mycket "trevligare" angående väder och dylikt mot den som börjar i augusti då det börjar bli kallt i oktober?
2014-03-05, 23:13
Medlem
MacheteRampages avatar
Någon som har erfarenhet kring att genomföra GMU med sprucken fot?
Fick en 2mm djup spricka i en ledkapsel 25 december - 13 och det börjar kännas bättre nu, men inte 100 riktigt än. Vad jag har förstått så kan man inte ha av leden men slita upp det gamla om det inte läkt tillräckligt...

Åter till frågan, någon som varit med om något liknande?
2014-03-05, 23:14
Medlem
tuppruskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erkan22
Tjena! Läste att man kunde börja den 9 eller 16e juni. Jag är på studentresa tills den 15e och det är väl inte den ultimata uppladdningen inför GMU-veckan, när börjar den starten i augusti?

Är inte den som börjar i juni mycket "trevligare" angående väder och dylikt mot den som börjar i augusti då det börjar bli kallt i oktober?
Klarar man inte att vara ute i alla väder vet jag inte om FM är det mest optimala att söka sig till. Min erfarenhet är att fältveckor under vintern är bra mycket mer givande än dem på sommaren.
2014-03-06, 00:05
Medlem
HejsanHoppsan007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacheteRampage
Någon som har erfarenhet kring att genomföra GMU med sprucken fot?
Fick en 2mm djup spricka i en ledkapsel 25 december - 13 och det börjar kännas bättre nu, men inte 100 riktigt än. Vad jag har förstått så kan man inte ha av leden men slita upp det gamla om det inte läkt tillräckligt...

Åter till frågan, någon som varit med om något liknande?

Har själv gjort GMU och är anställd nu och kan nästan säga direkt att när man marchar, så kommer det bli problem. Speciellt på Aldrig ge upp veckan. Vi hade flera som rykte bort pga skador som fanns sedan tidigare. Sen så vet jag inte vad läkaren skulle säga på mönstringen om din fot.

Finns för övrigt inget värre än någon som inte har fungerande fötter när man inte marchar. Vi hade en kille som kände att han inte behövde byta strumpor på hela AGU:n pga att han var lat. Ingen märkte detta, då det är ens egens ansvar. Detta resulterade till att han grät de 2 sista dagarna pga att han hade fått skyttegravsfot och vi var tvugna att ta hans packning på gruppen och låta honom stödja sig på oss hela tiden. Tänk det i 2 dagar när du ätit 100calorier och sovit 1h med 3 avbrott

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in