Citat:
Ursprungligen postat av
Windchester
Om Hagberg nu vill vinna poäng på att han endast var där som privatperson så blir det beklämmande om ett karaktärsvittne som Öberg resonerar om att Hagberg visst kunnat vara på plats som Nästeschef utan att vara ansvarig. Det säger inget som sådant men det är ju lite dumt att ta upp detta när Hagbergs försvar verkar handla om att han inte var där som Nästeschef. Nu var jag inte på plats så det korrekta kanske var att Öberg sa "-Även om Hagberg varit på plats som Nästeschef så hade han inte behövt vara ansvarig." Jag tror de tjänar på att vara konsekventa i historien om hans närvaro om de nu vill bevisa att han inte är anstiftare.
Då förstår jag hur du missförstår det hela.
Hagberg är ju alltid nästeschef vart han än är, titeln försvinner ju inte bara för att han befinner sig på en viss plats. Men han är inte alltid på en viss plats
i egenskap av nästeschef, det finns också
privata sammanhang som när han går och handlar mat eller deltar i aktioner som inte sker i Motståndsrörelsens regi.
Det handlar om två olika frågor som inte har med varandra att göra:
Motståndsrörelsen arrangerade inte motdemonstrationen / Motståndsrörelsen arrangerade motdemonstrationen.
Emil Hagberg var inte operativt ansvarig för aktionen / Emil Hagberg var operativt ansvarig för aktionen.
Säpo har resonerat så här (och åklagaren har använt det som bevismaterial):
1) Aktionen genomfördes av Motståndsrörelsen. 2) När Motståndsrörelsen genomför en aktion är personen med högst titel alltid operativt ansvarig. 3) Alltså var Emil Hagberg - som är nästeschef - ansvarig för aktionen i Kärrtorp.
De åtalade förnekar att punkt 1 stämmer, Öberg har motbevisat punkt 2 och Hagberg har förnekat att var operativt ansvarig för aktionen (punkt 3).
---
Angående det sista du skriver om att bevisa att Hagberg inte var
anstiftare så verkar inte anstiftare vara ett problem. Det var inte Hagberg som gjorde massutskick av SMS inför aktionen, så vad jag vet/förstår så är inte anstiftare något åklagaren kommer kunna få honom fälld som. Åklagaren försöker däremot få honom till
anförare och där menar Hagberg att han inte var anförare eller operativt ansvarig för aktionen, utan att han var på plats som vanlig deltagare - men att hans närvaro och ställning inom Motståndsrörelsen indirekt kan ha inspirerat folk som var på plats. Det är i alla fall så jag förstår det hela.