Citat:
Ursprungligen postat av
Windchester
Saxlind: på vilket sätt lyckades Öberg överbevisa SÄPO idag under rättegången? Vore intressant att veta när dom ändå bifogat sin analys i FUPen.
Idag är det ingen rättegång. Igår ska Säpo-tanten ha erkänt att Öberg hade bättre koll på Motståndsrörelsen än vad hon har. Säpo har ju påstått att alla aktioner ska vara godkända av ledningen och att personen med högst position i organisationen alltid ansvarar för aktioner de närvarar vid, vilket Öberg förklarade inte stämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Windchester
Förövrigt så tror jag Öberg gjorde Hagberg en björntjänst. Hagberg har hela tiden hävdat att han var där som privatperson och inte nästeschef. Öberg säger att Hagberg inte alls behöver vara ansvarig på plats bara för att han har högst rang, och hänvisar till en annan demo. Han säger det inte rakt ut men det antyder till att Hagberg var där som nästeschef och inte privatperson. Hans rang spelar åtminstone roll i Öbergs resonemang.
Det känns som att du anstränger dig för att hitta negativa saker så mycket att du tänker helt bakvänt här. Vi tar det bit för bit:
Hagberg har hela tiden hävdat att han var där som privatperson och inte nästeschef.
Hagberg har hela tiden sagt "Det vill jag inte svara på", det var först igår - någon timme innan Öbergs vittnesmål - som han gav sin version av vad som hände i Kärrtorp.
Öberg säger att Hagberg inte alls behöver vara ansvarig på plats bara för att han har högst rang, och hänvisar till en annan demo.
Ja, Öberg drar en generell slutsats utifrån ett konkret exempel: Högst rang bestämmer inte alltid på plats, vilket exemplet med Gyllene gryning-demonstrationen som Öberg närvarade på visar.
Han säger det inte rakt ut men det antyder till att Hagberg var där som nästeschef och inte privatperson.
Nej, han varken säger eller antyder det. Eller vad menar du att Öberg ska ha sagt som antyder det? Vad jag kan se så stöder Öbergs generella konstaterande Hagbergs specifika påstående att han ej var i Kärrtorp som nästeschef. Vad jag vet fick inte ens Öberg frågan om Hagberg var på plats just i Kärrtorp som nästeschef eller privatperson, men om han fick den frågan är det såklart svaret på den frågan som avgör om Öberg gjorde Hagberg en björntjänst eller ej.
Hans rang spelar åtminstone roll i Öbergs resonemang.
I vilket resonemang då? Enligt Öbergs resonemang behöver ju inte personen med högst rang vara operativt ansvarig för en aktion, alltså spelar det ingen roll att Hagberg var nästeschef - han kan ändå ha varit på plats i Kärrtorp som privatperson, vilket han påstår.