2014-03-05, 19:56
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Så länge det bär sig någorlunda kan man väl tänka? Butikerna kommer väl sälja så länge någon köper.

Butikerna kommer sälja tidningar bara så länge tidningshantering är lönsamt för dom och inte så länge någon alls köper tidningar.
Citera
2014-03-05, 20:06
Medlem
Evropas avatar
Området runt butikskassorna är extremt attraktiva för många varumärken på grund av de spontanköp köandet medför.
Typ tuggummi, etc.

Så första steget blir nog att placera kvällstidningarna någon annanstans i butiken.
Citera
2014-03-05, 20:09
Medlem
Blå Rutas avatar
Ett fångat ögonblick i svensk media.

Efter avslöjandena om att journalister som jobbat i 40 år sparkas med ursäkten att de saknar kompetens för jobbet så börjar vi med DN.

I den här artikeln argumenterar DN för att tidningarna ska få ännu mer pengar av staten. En halv miljard om året i presstöd är tydligen inte nog. Det skulle smaka bra att även få pengar för att vara public service.

Vad mer har DN att erbjuda idag? Trots sparkade journalister har DN inte mer än 16 porträtt av medarbetare på sin framsida. Alla är krönikor, kåserier, länktips eller bara skvaller. Det är alltså ett drygt dussin av helt vanliga bloggar som DN hävdar ska ha miljoner för folkbildning.

Vi får inte heller glömma artikeln om att södermalm utses till trendigaste stadsdelen i stockholm! Nej, jag skojar inte. Det är en riktig artikel.

Av granskningsarbetet syns inte ett spår. Nej, det var en lögn. Det är en liten notis, precis ovanför uppmaningen att like-a DN på facebook. Där är en länk till hur man kan tipsa DN. Ni vet, så journalisterna slipper göra nåt jobb...
Citera
2014-03-05, 23:29
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta

Efter avslöjandena om att journalister som jobbat i 40 år sparkas med ursäkten att de saknar kompetens för jobbet så börjar vi med DN.

I den här artikeln argumenterar DN för att tidningarna ska få ännu mer pengar av staten. En halv miljard om året i presstöd är tydligen inte nog. Det skulle smaka bra att även få pengar för att vara public service.

Vad mer har DN att erbjuda idag? Trots sparkade journalister har DN inte mer än 16 porträtt av medarbetare på sin framsida. Alla är krönikor, kåserier, länktips eller bara skvaller. Det är alltså ett drygt dussin av helt vanliga bloggar som DN hävdar ska ha miljoner för folkbildning.

Vi får inte heller glömma artikeln om att södermalm utses till trendigaste stadsdelen i stockholm! Nej, jag skojar inte. Det är en riktig artikel.

Av granskningsarbetet syns inte ett spår. Nej, det var en lögn. Det är en liten notis, precis ovanför uppmaningen att like-a DN på facebook. Där är en länk till hur man kan tipsa DN. Ni vet, så journalisterna slipper göra nåt jobb...

Ja det är pinsamt helt enkelt. Jag förstår uppriktigt talat inte hur någon kan betala för skiten. Det här med "stockholmsartiklar" har jag sett mer av de senaste åren - särskilt SvD har ju snöat in på det - om än i en historisk kontext. Påfallande ofta är det just Södermalm som på något sätt hyllas. Det här är alltså journalisten som går ett par steg utanför den egna dörren och gör ett "reportage".
Citera
2014-03-06, 13:39
Medlem
Dokumentär om tidningsdöden:

https://www.youtube.com/watch?v=5RNAbviV2i4#t=20
Citera
2014-03-06, 14:30
Medlem
RupertSheldrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Ja det är pinsamt helt enkelt. Jag förstår uppriktigt talat inte hur någon kan betala för skiten. Det här med "stockholmsartiklar" har jag sett mer av de senaste åren - särskilt SvD har ju snöat in på det - om än i en historisk kontext. Påfallande ofta är det just Södermalm som på något sätt hyllas. Det här är alltså journalisten som går ett par steg utanför den egna dörren och gör ett "reportage".

Jag tror att de har insett att de inte står sig i konkurrensen och lägger ut fiskekrokarna i den lokala sjön för att slippa konkurrera med världshavens högteknologiska fiskeflottor. Det finns en anledning att de har tjatat om i 20 år att den framtida journalistiken är lokal. En framtid som (bantad) lokaltidning kan rädda SvD undan en totalkollaps.
Citera
2014-03-06, 15:04
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaUpsala
Dokumentär om tidningsdöden:

https://www.youtube.com/watch?v=5RNAbviV2i4#t=20
Nja, snarare om förutsättningarna för lokaljournalistiken på kort och litet längre sikt. Inget nytt direkt men ändå sevärt. Intressant att samtliga fyra proffstyckare anser att gammelmedia är död men att tre av dem ser ganska positivt på framtiden. Helena Giertta kan sägas representera gruppen som förbannar utvecklingen men hennes argument känns så slitna att man inte fäster något avseende vid hennes uppfattningar.
Citera
2014-03-06, 15:14
Medlem
Citat:

Vad skiljer krönikor och kåserier från bloggande egentligen?
Förutom lön då förstås.
Citera
2014-03-06, 15:17
Medlem
RupertSheldrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Nja, snarare om förutsättningarna för lokaljournalistiken på kort och litet längre sikt. Inget nytt direkt men ändå sevärt. Intressant att samtliga fyra proffstyckare anser att gammelmedia är död men att tre av dem ser ganska positivt på framtiden. Helena Giertta kan sägas representera gruppen som förbannar utvecklingen men hennes argument känns så slitna att man inte fäster något avseende vid hennes uppfattningar.

Rent ut sagt komiskt när hon började tala om medborgarjournalistik i termer som: "inget pressetiskt ansvar", "vet inte om det är en sanning som serveras" etc etc. Jag minns inte senast jag läste en tidningsartikel där jag inte frågade mig om HELA sanningen verkligen presenterats för mig.

Känns som flashback, wikileaks, anonymous och andra organisationer/sammanslutningar har avslöjat mer både nationellt och internationellt än den internationella presskåren gjort den senaste femårs-perioden. Jag hade blivit överlycklig om pressen satte igång med klassisk sjutjärnsjournalistik igen och började lyfta obehagliga frågor, men den är ett minne blott och kommer troligen aldrig tillbaka...
Citera
2014-03-06, 17:44
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RupertSheldrake
Rent ut sagt komiskt när hon började tala om medborgarjournalistik i termer som: "inget pressetiskt ansvar", "vet inte om det är en sanning som serveras" etc etc. Jag minns inte senast jag läste en tidningsartikel där jag inte frågade mig om HELA sanningen verkligen presenterats för mig.

Känns som flashback, wikileaks, anonymous och andra organisationer/sammanslutningar har avslöjat mer både nationellt och internationellt än den internationella presskåren gjort den senaste femårs-perioden. Jag hade blivit överlycklig om pressen satte igång med klassisk sjutjärnsjournalistik igen och började lyfta obehagliga frågor, men den är ett minne blott och kommer troligen aldrig tillbaka...
Pressetiskt ansvar är ingenting som jag tror att vi kommer att känna saknad över i framtiden. När man idag betraktar alternativmedia kontra gammelmedia så upplever jag snarast att det är den senare som har problem med etiken. Och som du nämner är det knappast så att man tror att man får sanningen serverad av MSM.
Senast redigerad av Jumalauta 2014-03-06 kl. 17:46.
Citera
2014-03-06, 20:13
Medlem
Blå Rutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egenintresset
Vad skiljer krönikor och kåserier från bloggande egentligen?
Förutom lön då förstås.

Guuuu va dum du är som inte vet det! Skillnaden är ju jättestor! Bloggar är hemska, tidningarna är gudomligt demokratiska, underbara och trovärdiga! Det är ju... grejer... som skiljer. Och så typ pressetiska regler som pressen själv får bestämma och kontrollera om dom själva efterlever. Fast det är ju inte regler egentligen, utan mer en sorts rutiner som kan vara bra att följa om man vill. Och källor! Bloggar kan ha vilka källor som helst. Tidningar har mycket högre krav på källor. Det vet vi för att det är förbjudet i lag att försöka luska ut vilka källor dom har.
Citera
2014-03-06, 22:42
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
Citat:
det är förbjudet i lag att försöka luska ut vilka källor dom har.

Det är ju en inte helt oväsentlig skillnad mellan tidning och blogg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in