2014-03-05, 00:21
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprakpolisen
köra upp samma vecka och var duktig, men han får i 4an istället för 2an. jag ställer mig på bromsen direkt

Vilken grad av dubbelkommandon finns på fordonen? Färdbroms/gas/koppling/ratt?
Citera
2014-03-05, 09:55
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Vilken grad av dubbelkommandon finns på fordonen? Färdbroms/gas/koppling/ratt?

Det är koppling, broms, och gas.

om eleven bromsar eller håller nere kopplingen finns det inget vi kan göra för att ta oss från platsen i nödfall

Jag stod i en backe med en elev som inte kom iväg, det kom en bil bakom och hon blev stressad. Jag sa att jag skulle ta oss därifrån så jag bad henne kliva av alla pedaler. Men så fort jag skulle köra iväg så rullade bilen nån cm bakåt innan jag hann fånga upp bilen, och då fick hon panik och trampade ner kopplingen. detta hände nog 2-3 gånger och vi kom ju bara längre bak... jag fick ryta rätt rejält på henne för att hon INTE skulle trampa ner kopplingen. Till slut kom vi iväg.
Citera
2014-03-05, 10:16
Medlem
Hur många gånger har dina elever krockat under lektion?

Vad är rekordet i antal lektioner som någon har tagit?

Senast redigerad av tlttt 2014-03-05 kl. 10:21.
Citera
2014-03-05, 11:43
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlttt
Hur många gånger har dina elever krockat under lektion?

Vad är rekordet i antal lektioner som någon har tagit?

2 gånger har det blivit olyckor. Den första gången var det en lastbil som backade in i oss efter att vi hade parkerat, den andra gången var det en norrman i en alfa romeo som ställde sig 2 cm bakom oss i en korsning som lutade -_-

Oj rekord... vet faktiskt inte men jag har ju hittat utbildningskort med över 150 lektioner.

Körde med en invandrartjej som ville växla till 2an men fick inte i den och sa "jag vill ha den i 2an".
Citera
2014-03-05, 13:13
Medlem
anonymouslys avatar
Jag ska köra upp om någon timme. Har du några tips på vad jag ska tänka på extra mycket. Riktigt nervös.

Detta är min andra uppkörning. Kuggade första pga Ecodrive för mycket koppling
Citera
2014-03-05, 13:30
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymously
Jag ska köra upp om någon timme. Har du några tips på vad jag ska tänka på extra mycket. Riktigt nervös.

Detta är min andra uppkörning. Kuggade första pga Ecodrive för mycket koppling

Broms före koppling. Koppling upp efter växling. Använd bara koppling vid stooo, växling och krypkörning (1an)
Citera
2014-03-05, 13:32
Medlem
anonymouslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprakpolisen
Broms före koppling. Koppling upp efter växling. Använd bara koppling vid stooo, växling och krypkörning (1an)
Okej tack Liten till fråga: Skymd sikt i t-korsning, är det rätt att lägga i 1 och krypa fram?
Citera
2014-03-05, 13:36
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Okej tack Liten till fråga: Skymd sikt i t-korsning, är det rätt att lägga i 1 och krypa fram?

Det kan jag inte svara på. alla korsningar är olika beroende på sikten väljer man växel. Du ska känna att du har kontroll på bilen och om det kommer bilar/cyklar ska du hinna stanna på ett mjukt sätt. hård inbromsning = för hög fart för sikten = kuggad. lycka till!
Citera
2014-03-05, 17:54
Medlem
anonymouslys avatar
Då har man körkort! Tänkte mycket på ditt råd om kopplingen och det gick hem, tusen tack
Citera
2014-03-05, 17:57
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Då har man körkort! Tänkte mycket på ditt råd om kopplingen och det gick hem, tusen tack

Grattis! Ta det lugnt nu i trafiken! Som jag brukar säga, körkort betyder inte att man kan allt, bara att man får tillstånd att träna på egen hand.
Citera
2014-03-05, 17:59
Medlem
ganglere2s avatar
Är trafikskolorna dåliga på att lära ut att använda blinkers eller struntar alla elever i det efter uppkörningen?
Citera
2014-03-05, 18:12
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Är trafikskolorna dåliga på att lära ut att använda blinkers eller struntar alla elever i det efter uppkörningen?

Kolla inlägg #58
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in