2014-02-28, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprakpolisen
Vad man får göra och vad sunt förnuft säger är helt olika saker. Nej du får enligt lagen inte köra på en trottoar för den är till för gående. Gtänsen mellan att stanna och parkera är hårfin. Det finns ingen tidsgräns för stannande, det beror på vad du gör.

Okej. Vilken typ av förseelse skulle man göra sig skyldig till om man körde upp på en trottoar och stannade där? Anses det vara väldigt allvarligt?
Citera
2014-02-28, 20:04
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Anser du att folk som blinkar vänster i en rondell är efterblivna?

Beror på rondellen. Är den liten kan det underlätta, är den stor fyller det ingen funktion. Men jag tycker att folk som inte blinkar ur är efterblivna.

Citat:
Ursprungligen postat av Hydrargyrum
Okej. Vilken typ av förseelse skulle man göra sig skyldig till om man körde upp på en trottoar och stannade där? Anses det vara väldigt allvarligt?

Jadu samma som om du kör på cykelbanor, torg eller gågata antar jag. nja så allvarligt tycker inte jag det är men det får du nog ta med den som ger böter isåfall.
Citera
2014-02-28, 20:08
Medlem
Citat:
Jadu samma som om du kör på cykelbanor, torg eller gågata antar jag. nja så allvarligt tycker inte jag det är men det får du nog ta med den som ger böter isåfall.
Okej, tack för svaret!
Citera
2014-02-28, 21:40
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Får man stanna på en trottoar för att släppa av/ta upp en rörelsehindrad individ? Vilken tidsgräns är då rimlig för att skilja stannande från parkerande? Kan man få stå och vänta i t.ex. 1 min.?

Nej, även förbud mot att stanna.

Undantaget är polis/vägtransportledare om de eskorterar vägtransport. (Samt tvåhjulig cykel, moped klass II).
Citera
2014-02-28, 21:58
Medlem
miikoss avatar
Citat:

Förseelse mot trafikförordningen sk. "fört fordon på otillåten vägbana". 800 kr, för samtliga motordrivna fordon. 500 kr, för cykel.

Dels även felparkeringsavgift, många kommuner tar ca 600-800 kr, 1 000 kr om det är räddningsväg.

allvarligast är förstås räddningsvägen, brandkåren kan förlora värdefulla sekunder innan man hinner flytta bilen.
Senast redigerad av miikos 2014-02-28 kl. 22:01.
Citera
2014-02-28, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Nej, även förbud mot att stanna.

Undantaget är polis/vägtransportledare om de eskorterar vägtransport. (Samt tvåhjulig cykel, moped klass II).

Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Förseelse mot trafikförordningen sk. "fört fordon på otillåten vägbana". 800 kr, för samtliga motordrivna fordon. 500 kr, för cykel.

Dels även felparkeringsavgift, många kommuner tar ca 600-800 kr, 1 000 kr om det är räddningsväg.

allvarligast är förstås räddningsvägen, brandkåren kan förlora värdefulla sekunder innan man hinner flytta bilen.

Okej, tack för informationen!
Citera
2014-03-04, 09:23
Medlem
Larseverts avatar
Citat:
Hmm... att riskera livet varje dag för pisslön, tjata på dryga ungar om att läsa teori och att vara med en del rövhål i en bil är ett bra yrke så visst.

Upplever du att arbetsmiljön är ett problem i form av stress? Skulle du vilja dra någon anekdot om en jobbig situation i körskolebilen?
Citera
2014-03-04, 10:19
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsevert
Upplever du att arbetsmiljön är ett problem i form av stress? Skulle du vilja dra någon anekdot om en jobbig situation i körskolebilen?

ja från och till är det stressigt. men framförallt är det ju vissa situationer.
lite stressande är det ju när man precis nästan blivit påkörd, eller inser hur nära döden man varit. haft rätt många elever som tänkt dundra ut i en rondell framför en lastbil och sagt "jag skulle hunnit" när man tvärnitar. dom skulle INTE hunnit.

Eller när man ska ta vänster ut på en 90-väg, vi kommer från en liten väg med jättebra sikt, jag ser att det kommer en lastbil från vänster som är långt bort, eleven ska bara lägga i 2an och köra, inga problem. han skulle köra upp samma vecka och var duktig, men han får i 4an istället för 2an. jag ställer mig på bromsen direkt och vi stannar vid den vita kantlinjen och schooosch kom lastbilen. Hade jag missat det hade bilen fått motorstopp mitt på körbanan och lastbilen hade inte haft en chans att stanna. då känner man sig inte riktigt nöjd...

finns exempel på elever som i en rondell, ska blinka höger och köra ut, stoppar in högerarmen genom ratten för att blinka höger, samt vrider ratten åt höger och låser armen inne i ratten...
Citera
2014-03-04, 18:34
Medlem
Hur mycket betonar ni vikten av att blinka?
Jag har den uppfattningen i alla fall att detta måste betonas, även varför man blinkar så folk verkligen förstår, vilken fler och fler inte verkar göra.

Någon som irriterar mig ännu mer än folk som inte alls blinkar är folk som börjar blinka samtidigt som de svänger! Av någon anledning irriterar jag mig mer på dumhet än lättja.
Dessa personer måste ju alltså tro att syftet med att blinka är att berätta för övriga att "just nu svänger jag!"
Men snälla. Alla kan ju se att fordonet svänger, utan att blinkersen visar det. Sen tror folk också att bara för att ingen annan bil är i närheten så behöver de inte blinka.
Men när jag som gångtrafikant stått och väntat på andra sidan korsningen på en bil som annalkas och uppenbarligen ska rakt fram så hade jag varit betjänt av att vederbörande meddelat, genom att använda körriktningsvisare att hen tänke svänga. Då hade jag inte behövt stå där och vänta i onödan och fått högt blodtryck av irritation?

Hår svårt kan det vara att lära ut detta? Även till det dummaste skåpet borde kunna lära sig detta på fem minuter. Man behöver inte direkt ha en T-shirt på sig där det står "Fråga mig om kvantfysik" för att kunna ta till sig denna enkla information.
Citera
2014-03-04, 21:19
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sverigeskonsul
Hur mycket betonar ni vikten av att blinka?
Jag har den uppfattningen i alla fall att detta måste betonas, även varför man blinkar så folk verkligen förstår, vilken fler och fler inte verkar göra.

Någon som irriterar mig ännu mer än folk som inte alls blinkar är folk som börjar blinka samtidigt som de svänger! Av någon anledning irriterar jag mig mer på dumhet än lättja.
Dessa personer måste ju alltså tro att syftet med att blinka är att berätta för övriga att "just nu svänger jag!"
Men snälla. Alla kan ju se att fordonet svänger, utan att blinkersen visar det. Sen tror folk också att bara för att ingen annan bil är i närheten så behöver de inte blinka.
Men när jag som gångtrafikant stått och väntat på andra sidan korsningen på en bil som annalkas och uppenbarligen ska rakt fram så hade jag varit betjänt av att vederbörande meddelat, genom att använda körriktningsvisare att hen tänke svänga. Då hade jag inte behövt stå där och vänta i onödan och fått högt blodtryck av irritation?

Hår svårt kan det vara att lära ut detta? Även till det dummaste skåpet borde kunna lära sig detta på fem minuter. Man behöver inte direkt ha en T-shirt på sig där det står "Fråga mig om kvantfysik" för att kunna ta till sig denna enkla information.

Du kan vara lugn att alla trafiklärare lär sina elever blinka. missar du att blinka på uppkörning är du kuggad. Jag säger alltid att det är bättre att blinka för mycket än för lite. Det är som du säger, man blinkar för att berätta vad man ska göra, att man svänger, det ser redan alla.
Många elever som glömmer blinka, och jag påpekar detta, börjar då blinka efteråt som en kompensation, bara det att då tror ju folk att dom ska svänga nån annanstans varför göra fler fel...

Jag säger alltid att om man svänger så blinkar man, även om det för dig är uppenbart att man måste svänga pga skyltar eller dylikt. Får ofta frågan varför, och berättar då att inte alla kan eller bryr sig om dennes vägskyltar och förstår att man måste svänga just där. För hur vet lilla lisa på cykel att du måste svänga just där?
Citera
2014-03-04, 21:23
Medlem
Jafan89s avatar
Låter du elever ta fler lektioner änn de faktiskt behöver, eller är du ärlig när du vet att de kör bra nog för att klara av uppkörningen?

Sedan hur agerar dina kollegor på denna frågaställning?
Citera
2014-03-04, 21:37
Medlem
Sprakpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jafan89
Låter du elever ta fler lektioner änn de faktiskt behöver, eller är du ärlig när du vet att de kör bra nog för att klara av uppkörningen?

Sedan hur agerar dina kollegor på denna frågaställning?

Självklart är jag ärlig och försöker inte mjölka elever på lektioner/pengar.
1. så finns ju det ryktet, och det vill jag inte spå på.
2. det är skittråkigt att åka med nån som kan allt, det finns inget att säga och det blir konstigt och man hamnar i punkt 1.
3. jag tjänar ingenting på att köra onödigt mycket med elever. jag är anställd med månadslön och får lika mycket oavsett hur många jag kör med. har jag ingen elev har jag betald håltimme.

jag vet inte hur andra lärare gör, men om nån vill mjölka på pengar så är det cheferna så kör inte med dom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in