2014-03-05, 00:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
starta företag och bli framgångsrik. då kan du spara millar på banken, dricka fin rom, ha en rolex, äga din bostad, resa och slippa eldoradotandkräm.

dvs det bästa av två världar, unna sig gott hela tiden och SAMTIDIGT spara mer än majoriteten.

jag är evigt tacksam att folk är så jävla lata och oförståndiga, för skulle alla starta företag så skulle det vara tufft som fan för mig. men nu är det inte så.

dessutom, tänk om ni snåljudar omsatte er privatekonomi i ett företag, vad pengar ni skulle tjäna, för är det något som verkligen gäller i ett företag så är det de små utgifterna, då blir det shitloads med stålar övar. tro mig.
En 17-åring kan starta ett företag så ingen idé att du springer runt och skryter om det
Citera
2014-03-05, 01:22
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Bland annat antagandet om att en tjugoårig tjänar knappt 40 000/mån utan utbildning?
Det är ett rätt meningslöst exempel eftersom det är så få som lyckas med det.
Det färgar resten av din räkneövning och gör att jämförelsen haltar fullständigt.
Och detta baserar du på vad? Jag kan berätta att jag baserar det på egen erfarenhet från min arbetsplats. Hur är din erfarenhet från olika arbetsplatser?
Citera
2014-03-05, 01:26
Medlem
nins avatar
Citat:
starta företag och bli framgångsrik. då kan du spara millar på banken, dricka fin rom, ha en rolex, äga din bostad, resa och slippa eldoradotandkräm.

dvs det bästa av två världar, unna sig gott hela tiden och SAMTIDIGT spara mer än majoriteten.

jag är evigt tacksam att folk är så jävla lata och oförståndiga, för skulle alla starta företag så skulle det vara tufft som fan för mig. men nu är det inte så.
De flesta som startar eget företag tjänar inte speciellt mycket och de jobbar oftast mer än 40 timmars vecka. Det betyder inte att man bör satsa på eget företag, men att säga att det räcker att starta eget så är man snart miljonär är lika smart som att säga till någon att han kan börja söka filmroller, så blir han miljonär och lika känd som Johnny Depp.
Citera
2014-03-05, 01:31
Medlem
messiasibids avatar
Antingen blir man bra inom sitt område eller så håller man nere utgifterna och förräntar effektivt slantarna. Eller så gör man bägge.

Min taktik är att utbilda mig akademiskt inom mitt område och sedan lyckas få anställning inom ett företag där man kan klättra. Sedan får man se var lönen hamnar på och samtidigt hålla nere utgifterna och på ett effektivt sätt förvalta pengarna med bra avkastning. Öka inkomsterna och minska utgifterna och förvalta det, är väl receptet.
Senast redigerad av messiasibid 2014-03-05 kl. 01:52.
Citera
2014-03-05, 02:18
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Öka inkomsterna och minska utgifterna och förvalta det, är väl receptet.
Absolut. Och förmågan att se saker på sikt. När många ser 350 kr i månaden för något "onödigt" som småsummor som inte är värda att spara in på, så ska man själv se det på lång sikt. 350 kr i månaden i fonder (5% avkastning) ger 54 575 kr efter 10 år och 144 461 kr efter 20 år! Många små bäckar kan tillsammans ge rejält med pengar på lång sikt.
Citera
2014-03-05, 03:10
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Absolut. Och förmågan att se saker på sikt. När många ser 350 kr i månaden för något "onödigt" som småsummor som inte är värda att spara in på, så ska man själv se det på lång sikt. 350 kr i månaden i fonder (5% avkastning) ger 54 575 kr efter 10 år och 144 461 kr efter 20 år! Många små bäckar kan tillsammans ge rejält med pengar på lång sikt.

Exakt. Ännu en anledning att inte betala tv-avgiften. Tar hellre en överdådig kryssning i Karibien om 20 år. Skämt åsido men aa ränta på ränta effekten ska inte underskattas.
Citera
2014-03-05, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Är det verkligen värt att ha billån om du sitter med 2 miljoner på ett sparkonto? Borde inte räntan på ett sådant lån vara ganska hög?

Jag lever som om jag inte hade de sparade pengarna, enda gången jag gjort ett uttag på 10 år var för att hjälpa en vän som satt sig rejält i skiten. Jag hade säkert tjänat pengar om jag lånat av mig själv till bil istället för billån, men det är något tvångsmässigt över att inte peta på sparkontot, jag skulle sova oroligt om det sjönk en massa för ett bilköp...knasigt?
Citera
2014-03-05, 07:51
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoreThanU
Investera i vad? Får ändå runt 45.000:- i ränta/år som går till familjens nöjen. Om nästan 20 år är jag 55 år, räknar med att ha 5.000.000:- på banken då vilket ger ca 10.000:- i månaden i ränta plus tjänstepension som lagts undan i ca 30 år ger då ca 12.500:- i månaden plus vanlig pension. Jag kommer kunna pensionera mig runt 55 med ca 30.000:- ut varje månad 5 Milj kr på banken, lite fastigheter mm. Känns som ett ganska bekvämt liv, då har man även levt gott fram till 55, samt att man lämnar efter sig lite pengar när man dör.
Poängen var att du kan sluta jobba vid 45 om du bara låter pengarna växa, just nu gör du det klassiska misstaget med sparkonto-sparande som är värdelöst ur ett privatekonomiskt perspektiv.
Citera
2014-03-05, 08:02
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cramor
En 17-åring kan starta ett företag så ingen idé att du springer runt och skryter om det
visst kan dom. problemet är fortfarande att det finns extremt mycket potential där ute, men folk är fega, lata och bekväma, helst alla tre.
Citat:
Ursprungligen postat av nin
De flesta som startar eget företag tjänar inte speciellt mycket och de jobbar oftast mer än 40 timmars vecka. Det betyder inte att man bör satsa på eget företag, men att säga att det räcker att starta eget så är man snart miljonär är lika smart som att säga till någon att han kan börja söka filmroller, så blir han miljonär och lika känd som Johnny Depp.
nah. det är betydligt lättare än att bli lika känd som DJ. att bli hollywoodkändis är extremt få förunnat, företagare finns det gott om.

men det ÄR relativt "enkelt", kan man ge sig fan på att judegneta och lägga ner den tid som folk gör i tråden så hade jag tyckt att det varit bättre de lagt den tiden och energin på företagande.
men som sagt. jag är tacksam för att majoriteten är så passa rädda för idén, mer till mig.
Senast redigerad av brutefish 2014-03-05 kl. 08:06.
Citera
2014-03-05, 08:14
Medlem
Citat:

dessutom, tänk om ni snåljudar omsatte er privatekonomi i ett företag, vad pengar ni skulle tjäna, för är det något som verkligen gäller i ett företag så är det de små utgifterna, då blir det shitloads med stålar övar. tro mig.

Vem fan köper en rolex för att han har 1-2 miljoner på kontot? Att lägga 5-10% av sina pengar på en jävla klocka fullkomligt skriker nyrik svensson med bekräftelsebehov.
Senast redigerad av Sotashi 2014-03-05 kl. 08:17.
Citera
2014-03-05, 09:30
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotashi
Vem fan köper en rolex för att han har 1-2 miljoner på kontot? Att lägga 5-10% av sina pengar på en jävla klocka fullkomligt skriker nyrik svensson med bekräftelsebehov.
ja det är just det som är grejen, det behöver ju inte vara som så att det är svart eller vitt, dvs ALLT på kontot och "noll" i verkligheten.

personen kanske har 2 mille på banken, en bostadsrätt på 3 mille som betald och klar och bmw, kläder och fan och hans moster. en klocka för 50-100k känns inte så besvärande då, inte sant?

dessutom är det knappast nyrikt att köpa en rolex, du kan ju tom köpa en vintage om nyproduktion är så illa. dessutom finns det faktiskt människor som köper klockor för att de är genuint intresserade av horologi.

nyrikt hade varit att köpa en blankpolerad breitling.

åter igen, det som genomsyrar tråden är att man ska avsätta varenda jävla spänn till sparkontot och äta bark alt. smslåna sig genom livet, man kan som sagt ta det bästa från båda världar, OM man har råd naturligtvis.

jag ser till min morfar som har x mille på banken och ett hus som är betalt och klart, han är över 90 år och har inte många år kvar, dock så sparar han på ALLT. hans barn kommer ärva hans slit. bättre han hade levt upp det och haft det gott, med vad allt det innebär på ens eget vis.

sen finns det ju faktiskt människor som lever sitt liv genom att självförverkliga sig. som jobbar, utvecklar och ser detta som sitt mål/bedrift/passion i livet, som inte har som plan att spara ihop pengar så man kan lägga jobbet på hyllan och leva på 6000kr i månaden (och kanske på resande fot) resten av livet.
jag tror drömmen om "ekonomiskt oberoende" mer är rotat i människor som står och slavar i fabrik och dylikt, som bara har en önskan och det är att komma ur ekorrhjulet och löneslaveriet.
känner man inte så inför sitt arbete så frodas inte dom tankarna på samma sätt.
Citera
2014-03-05, 11:50
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoreThanU
Investera i vad? Får ändå runt 45.000:- i ränta/år som går till familjens nöjen. Om nästan 20 år är jag 55 år, räknar med att ha 5.000.000:- på banken då vilket ger ca 10.000:- i månaden i ränta plus tjänstepension som lagts undan i ca 30 år ger då ca 12.500:- i månaden plus vanlig pension. Jag kommer kunna pensionera mig runt 55 med ca 30.000:- ut varje månad 5 Milj kr på banken, lite fastigheter mm. Känns som ett ganska bekvämt liv, då har man även levt gott fram till 55, samt att man lämnar efter sig lite pengar när man dör.
Inflationen äter upp de pengarna, det hade varit jävla mycket smartare att investera i fonder som växer 4-5 % om året så att du faktiskt tjänar pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in