Citat:
Ursprungligen postat av
Sotashi
Vem fan köper en rolex för att han har 1-2 miljoner på kontot? Att lägga 5-10% av sina pengar på en jävla klocka fullkomligt skriker nyrik svensson med bekräftelsebehov.
ja det är just det som är grejen, det behöver ju inte vara som så att det är svart eller vitt, dvs ALLT på kontot och "noll" i verkligheten.
personen kanske har 2 mille på banken, en bostadsrätt på 3 mille som betald och klar och bmw, kläder och fan och hans moster. en klocka för 50-100k känns inte så besvärande då, inte sant?
dessutom är det knappast nyrikt att köpa en rolex, du kan ju tom köpa en vintage om nyproduktion är så illa. dessutom finns det faktiskt människor som köper klockor för att de är genuint intresserade av horologi.
nyrikt hade varit att köpa en blankpolerad breitling.
åter igen, det som genomsyrar tråden är att man ska avsätta varenda jävla spänn till sparkontot och äta bark alt. smslåna sig genom livet, man kan som sagt ta det bästa från båda världar, OM man har råd naturligtvis.
jag ser till min morfar som har x mille på banken och ett hus som är betalt och klart, han är över 90 år och har inte många år kvar, dock så sparar han på ALLT. hans barn kommer ärva hans slit. bättre han hade levt upp det och haft det gott, med vad allt det innebär på ens eget vis.
sen finns det ju faktiskt människor som lever sitt liv genom att självförverkliga sig. som jobbar, utvecklar och ser detta som sitt mål/bedrift/passion i livet, som inte har som plan att spara ihop pengar så man kan lägga jobbet på hyllan och leva på 6000kr i månaden (och kanske på resande fot) resten av livet.
jag tror drömmen om "ekonomiskt oberoende" mer är rotat i människor som står och slavar i fabrik och dylikt, som bara har en önskan och det är att komma ur ekorrhjulet och löneslaveriet.
känner man inte så inför sitt arbete så frodas inte dom tankarna på samma sätt.