2014-03-04, 15:16
  #32245
Medlem
Dreamfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yalouque
Ok. Men vet du om jag får rita upp ett djävla koordinatsystem innan provet börjar, eller bara att jag inte behöver rita upp ett djävla koordinatsystem?

Hur räknar man snabbast ut arean av en triangel med hörnen i 1,1, 5,2 och 3,5? Med koordinatsystem blir det översiktligt och går att räkna ut snabbt. Denna uppgift finns på HP-guiden och deras enda föreslagna lösningsmetod är att just rita in den i ett koordinatsystem.

Hur löser man snabbast en sådan uppgift om man inte har tillgång till rutat papper/koordinatsystem?
  1. Jag tror inte att man får göra det. Men för att vara på det säkra sidan är det bäst att mejla provansvariga.
  2. Om jag minns rätt så finns det inte på provet uppgifter där man ska behöva rita ett koordinatsystem. Däremot ska man kunna räkna ut arean på en rätvinklig triangel och kunna hitta avstånd mellan två punkter med givna koordinat.

Citat:
Ursprungligen postat av Allonan
En månad kvar och lika sent ute som vanligt..
Fick 0,8 på verbala och 1,3 på kvantitativa senast, tror jag har störst chans att öva på matten.
Är det värt att köpa HP-guiden nu eller ska jag sitta och läsa igenom denna tråd och nöta gamla prov?
Pluggar idag så har inte överdrivet mycket tid att lägga tyvärr
Det bästa enligt mig är att köra ett par gamla prov för att reda ut vilka matteområden man är svagast. Sedan skaffa/låna en mattebok och plugga det du är svagast på. Har du bra disciplin kommer du att höja dig avsevärt.
Citat:
Ursprungligen postat av Attributt
Du och de flesta andra verkar tro att detta är ett superprov. Du behöver inga jävla koordinatsystem.

Detta prov borde de flesta som gått skola någongång i sitt liv faktiskt få ganska höga poäng på, tragiskt att veta att det inte är så.
Kanske för att provet är normerad
__________________
Senast redigerad av Dreamfall 2014-03-04 kl. 15:19.
Citera
2014-03-04, 21:28
  #32246
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamfall
[list=1]

Det bästa enligt mig är att köra ett par gamla prov för att reda ut vilka matteområden man är svagast. Sedan skaffa/låna en mattebok och plugga det du är svagast på. Har du bra disciplin kommer du att höja dig avsevärt.

Kanske för att provet är normerad

Nu menade jag inte det normerade resultatet man får, utan antal rätt i de olika blocken.

OBS att det inte är enskilda personer som kämpar för att få bra resultat jag tycker är skurkarna utan det är systemet i stort, provet idag BORDE folk som gått i skolan få höga "antal rätt" på.

Lycka till.
__________________
Senast redigerad av Attributt 2014-03-04 kl. 21:31.
Citera
2014-03-04, 21:41
  #32247
Medlem
Köp HP-Guiden!

Köpte själv ett års VIP, lätt värt! Höjde mig från 1,00 till 1,55 tack vare det och kommer komma in på min drömutbildning! (Maskiningengör )

Ända sega är att jag skaffa ett halvår för mycket, menmen, ska inte klaga
Citera
2014-03-04, 22:32
  #32248
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FluffyNotFat
Köp HP-Guiden!

Köpte själv ett års VIP, lätt värt! Höjde mig från 1,00 till 1,55 tack vare det och kommer komma in på min drömutbildning! (Maskiningengör )

Ända sega är att jag skaffa ett halvår för mycket, menmen, ska inte klaga
Tjena, sponsrad av HPG eller? Det är säkert värt pengarna om man börjar i tid, dvs inte nu en månad innan provet.
Citera
2014-03-05, 10:40
  #32249
Medlem
U-166s avatar
x är ett heltal skilt från -1, 0, och 1.

Att x är skilt från -1, 0, och 1 betyder att x inte är -1,0 eller 1. Det är skilt från detta. Vi får också veta att x är ett heltal.

Hur vet jag att x är ett heltal utifrån denna information?
Citera
2014-03-05, 11:03
  #32250
Medlem
intelones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
x är ett heltal skilt från -1, 0, och 1.

Att x är skilt från -1, 0, och 1 betyder att x inte är -1,0 eller 1. Det är skilt från detta. Vi får också veta att x är ett heltal.

Hur vet jag att x är ett heltal utifrån denna information?

Vet inte om du formulerade din fråga rätt, men det är ju givet att x är ett heltal, därav vet du att x är ett heltal.
Citera
2014-03-05, 11:03
  #32251
Medlem
Dreamfalls avatar
Detta anges i den första meningen
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
x är ett heltal skilt från -1, 0, och 1.

Att x är skilt från -1, 0, och 1 betyder att x inte är -1,0 eller 1. Det är skilt från detta. Vi får också veta att x är ett heltal.
Hur vet jag att x är ett heltal utifrån denna information?
Citera
2014-03-05, 15:18
  #32252
Medlem
Är det typ New York times som man bör läsa kontinuerligt för att förbättra ELF på provet?
Citera
2014-03-05, 15:56
  #32253
Medlem
Dreamfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Är det typ New York times som man bör läsa kontinuerligt för att förbättra ELF på provet?
Japp. Det och The Economist är bra exempel. Men i stort sett spelar det inte större roll vad man läser så länge man läser. Även Harry Potter fungerar bra
Citera
2014-03-05, 16:26
  #32254
Medlem
Pastmasters avatar
Läs vad som gynnar dig. Men det allra viktigaste är att knäcka koden genom att öva på gamla prov. Annars är det menlöst.

Läs inte texterna, analysera dem. HP vill att du ska hamna i fällan och läsa hela texten vilket du inte hinner. Kan du inte läsa fort rekommenderas analysering.

Det gäller även DTK-delen. När du har bemästrat hindret så är faktiskt LÄS, ELF och DTK lättast på hela provet.
__________________
Senast redigerad av Pastmaster 2014-03-05 kl. 16:28.
Citera
2014-03-05, 17:06
  #32255
Medlem
Okej tack för svar.

Jag har tittat på hur matematiken gick, och den försämrades mot förra våren. Katastrofala poäng...

XYZ: 5/24
KVA: 6/20
NOG: 6/12
DTK: 9/24

Vad bör jag göra i det här läget? Visst ska jag gå igenom gamla prov men jag får typ brainfreeze med så tight om tid på provet. Jag måste hitta lösningar snabbare.
Hjälper det verkligen att gå igenom matematik 1a-c, som provet motsvarar?

Både XYZ och KVA är svåra för mig men gillar upplägget på KVA bättre.

Jag måste förstås upp i högre poäng på alla delarna, men värst är ju de första två.
Vad tycker ni jag ska göra, med en månad kvar?...
Citera
2014-03-05, 17:10
  #32256
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Okej tack för svar.

Jag har tittat på hur matematiken gick, och den försämrades mot förra våren. Katastrofala poäng...

XYZ: 5/24
KVA: 6/20
NOG: 6/12
DTK: 9/24

Vad bör jag göra i det här läget? Visst ska jag gå igenom gamla prov men jag får typ brainfreeze med så tight om tid på provet. Jag måste hitta lösningar snabbare.
Hjälper det verkligen att gå igenom matematik 1a-c, som provet motsvarar?

Både XYZ och KVA är svåra för mig men gillar upplägget på KVA bättre.

Jag måste förstås upp i högre poäng på alla delarna, men värst är ju de första två.
Vad tycker ni jag ska göra, med en månad kvar?...

Jag skulle säga att det hjälper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in