2014-03-03, 22:36
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Agreed. Min reservation rör sig om att inte utesluta bredare filosofiska argument, vilket det finns en benägenhet för i en polariserat materialist vs. idealist opposition.

Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Det ena behöver väl inte utesluta det andra?

Nej, och jag förespråkar inte heller detta. Tvärtom rekommenderar jag en tandem-relation vetenskap/filosofi när detta är möjligt.
Citera
2014-03-03, 22:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isolerstege
Skall besvara dina frågor, så din hunger på det okända kan mättas.

När jag pratade om ljuset så menar jag att jag faktiskt har sett gud och pratat med han.

Jag är så mänsklig jag kan bli, men jag tror faktiskt att jag är utvald.

Det är BEVIS som efterlysas på denna tråd.
Citera
2014-03-04, 08:20
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasgott
-
Känner du att det här kan beskriva dig? Om så är fallet så har du ju åtminstone en behandlingsbar diagnos.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cotard_delusion

Jag försöker inte förklara bort någonting eller förminska din förklaring, men jag vill erbjuda en rationell sådan. Ta den som du vill.
Citera
2014-03-04, 19:55
Medlem
Hela grejen är att "gud" inte existerar?
Vad är gud? Finns ingen fast definition. Gud är en idé. Man förstår en idé. Men en idé existerar inte.
Citera
2014-03-04, 23:50
Medlem
nightbeasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leinad91
Ren bullshit. Vet du varför den kallas för "Big Bang-teorin"? Jo, för att det är en teori som än idag förblir höljd i dunkel. Var inte så snabb med att öppna käften om du inte kan leverera

Du svamlar en massa. För det första är det en missuppfattning om hur begreppet ”teori” används inom vetenskapen. I dagligt tal betyder ”teori” ungefär detsamma som en gissning. Men så används inte alls ordet i naturvetenskapliga sammanhang. Där betecknar det en större teoretisk förklaring av en mängd fenomen. Atomteorin förklarar hur och varför materia beter sig som den gör, relativitetsteorin förklarar sambanden mellan materia, energi, tid osv. En teori är också en förklaringsmodell som har testats genom upprepade hypotetsprövingar och experiment.
Om någon skulle säga att atomteorin bara är en ”teori” skulle vi snabbt inse hur fel det blir, ändå missbrukar kreationisterna detta genom att säga att evolutionen eller Big bang bara är en ”teori”.
Ledsen att göra dig besviken, men vetenskapen tar inte semester ;-)
http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/maskinen-som-aterskapar-universums-fodelse
Citera
2014-03-05, 00:30
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nightbeast
Du svamlar en massa. För det första är det en missuppfattning om hur begreppet ”teori” används inom vetenskapen. I dagligt tal betyder ”teori” ungefär detsamma som en gissning. Men så används inte alls ordet i naturvetenskapliga sammanhang. Där betecknar det en större teoretisk förklaring av en mängd fenomen. Atomteorin förklarar hur och varför materia beter sig som den gör, relativitetsteorin förklarar sambanden mellan materia, energi, tid osv. En teori är också en förklaringsmodell som har testats genom upprepade hypotetsprövingar och experiment.
Om någon skulle säga att atomteorin bara är en ”teori” skulle vi snabbt inse hur fel det blir, ändå missbrukar kreationisterna detta genom att säga att evolutionen eller Big bang bara är en ”teori”.
Ledsen att göra dig besviken, men vetenskapen tar inte semester ;-)
http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/maskinen-som-aterskapar-universums-fodelse

Så summan av kardemumman är att Big bang-teorin numera är vetenskapligt bevisad? Skynda dig att publicera den rapporten i sådana fall.

I vilket fall som helst motbevisar den inte på något vis Guds existens.
Citera
2014-03-05, 00:56
Medlem
TovesTrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Så summan av kardemumman är att Big bang-teorin numera är vetenskapligt bevisad? Skynda dig att publicera den rapporten i sådana fall.

Det går inte att motbevisa guds existens. Det är det som gör teorin värdelös. Delvis. Eller ja, det beror ju på vilken gud man pratar om också...
Citera
2014-03-05, 00:59
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:

Summan av kardemumman är att du inte vet vad en vetenskaplig teori är för något.
Citera
2014-03-05, 08:12
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TovesTroll
Det går inte att motbevisa guds existens. Det är det som gör teorin värdelös. Delvis. Eller ja, det beror ju på vilken gud man pratar om också...

Värdelös? Allt värde ligger i relation till Gud, eller vad menar du? Har inte förklaringsmodeller något egenvärde?
Citera
2014-03-05, 08:18
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Det är den. Det är publicerat.
Jag är osäker på om du vet vad Big Bang-teorin förklarar egentligen.
Den talar exempelvis inte om vad som fanns "innan" händelsen. Det har liknats vid att förklara vad som finns norr om nordpolen.

Du har rätt i att den inte motbevisar några gudar. Så länge definitionen av Gud inte är enhetlig och överlag är ofalsifierbar så kommer vetenskapen inte ha något med det att göra.
Citera
2014-03-05, 09:06
Medlem
Redpitbulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isolerstege
Är en helt vanlig person, fast jag vet inte varför gud just valt mig.

Det är vansinnigt mycket troligare att det är din hjärna som producerar "upplevelsen" av gud snarare än att gud faktiskt finns.

Gud har pratat med mig sen jag var barn. Jag ser och hör honom överallt.

Fast jag vet att han inte finns.

Men jag trodde det en gång i tiden.
Citera
2014-03-05, 09:11
Medlem
Redpitbulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nej, och jag förespråkar inte heller detta. Tvärtom rekommenderar jag en tandem-relation vetenskap/filosofi när detta är möjligt.

Daniel Dennett
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in