Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Hahaha har en diskbänk på jobbet som är träskiva med rostfria bunkar som sticker upp 5-6mm, fyfan sån djävla skit i helvete vilken inkompetent dumdjävel har kommit på det

det finns ingenting som slår en hederlig gammal diskbänk gjord i ett massivt stycke genuint rostfritt stål.
Kan va riktigt snyggt med en sån diskbänk om resten av inredningen matchas för att rama in den lite snyggt men jag kanske bara är konstig som prioriterar det praktiska över estetiska?
Diskbänken av rostfritt är ett exempel på en färdigutvecklad produkt. Alla steg vidare blir försämringar.
Och god funktion tycker jag också har ett estetiskt värde. När man ser hur bra nåt funkar så gillar man formen som ger den goda funktionen. Men nuförtiden har till och med funktionen som estetisk kompass bastardiserats i en del fall. Det ska se hyperfunktionellt ut, och lånar därför form från professionella sammanhang, trots att det inte är funktionellt i ett hem, utan bara fåfäng formgivning. Jag tänker framförallt på just kök, som ibland försöker efterlikna restaurangkök: krokar för karotter ovanför spisen, öppna hyllor ovan och under bänkarna, osv. Lämpligt i restaurang där alla grejer och alla ytor används och rengörs dagligen, men funkar sämre i ett hem.