2014-03-03, 22:49
Avslutad
Tillskott av omega-3 helt onödigt
Nej, Apoteket. Barn behöver inte tillskott av omega-3 för att hjärnan ska fungera normalt. Kroppens egen produktion av dessa fettsyror räcker mer än väl, visar forskning.

22 februari 2014 kl 08:50 , uppdaterad: 22 februari 2014 kl 09:10

- Jag hävdar att kosttillskott av omega-3 är överflödigt för de flesta av oss. Vi producerar tillräckligt med DHA själva, säger Anders Jacobsson, professor vid institutionen för molekylära vetenskaper vid Stockholms universitet.

På senare år har antalet kosttillskott som innehåller omega-3-fettsyror, inklusive fettsyran DHA, ökat dramatiskt. Enligt reklamen är fettsyrorna bra för än det ena, än det andra. Exempelvis rekommenderar Apoteket detta kosttillskott till barn för att de ska ”bibehålla en normal hjärnfunktion”.

Men nu visar forskning av Anders Jacobsson och hans kollegor att kroppens egen produktion av dessa fettsyror är viktigare än man tidigare trott. En förutsättning är att vi får i oss tillräckligt med alfa-linolensyra och linolsyra, vilket finns i det mesta vi äter såsom mjölk, kött, fisk, frukt och grönsaker.

Lite upplysning för dem som inte vet bättre.
Citera
2014-03-03, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Lite upplysning för dem som inte vet bättre.
Okej, och alla andra studier är ren skit, och den här studien som gjordes på MÖSS gäller även på människor. Bra, då vet vi.

Du kanske borde äta lite omega-3 så din hjärna börjar fungera normalt igen?

Hur vet du att alla som äter omega-3 redan får i sig tillräckliga mängder genom mjölk, kött, fisk, frukt och grönsaker? Det skulle jag gärna vilja veta.

Sen så skulle jag vilja veta hur du avgör vad som bra forskning och vad som är dålig forskning.
Citera
2014-03-03, 23:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Endofin
Okej, och alla andra studier är ren skit, och den här studien som gjordes på MÖSS gäller även på människor. Bra, då vet vi.

Hur vet du att alla som äter omega-3 redan får i sig tillräckliga mängder genom mjölk, kött, fisk, frukt och grönsaker? Det skulle jag gärna vilja veta.

Sen så skulle jag vilja veta hur du avgör vad som bra forskning och vad som är dålig forskning.

Jag misstänker starkt att du ätit för mycket av detta.
Du borde dra ner på dosen.
Citera
2014-03-03, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Jag misstänker starkt att du ätit för mycket av detta.
Du borde dra ner på dosen.
Nej, jag tror jag får i mig tillräckligt genom kosten, så jag äter inget sånt.

Jag ser att du inte hade något svar på mina frågor? Det vittnar om att du inte har någon koll alls på det du snackar om.
Skönt att vi redde ut det.
Citera
2014-03-04, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Endofin

Akta dig för att kritisera M1159s allvetande, då blir man lätt varnad.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in