2014-03-01, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Stämmer, dock kan jag tycka att det är lite fånigt att en som gjort lumpen ska tvingas gå GMU. Det är ingen raketforskning, har man lumpat säg de senaste 10-15 åren så kommer man ihåg det mesta. Skulle räcka med en kortare kompletterande utbildning för såna personer som söker anställning som innehåller lite repetition av handhavandet av utrustning, reglementen mm och eventuellt lite nya saker som kanske inte fanns när de lumpade.

Eftersom personer från GMU har förtur till de flesta tjänster och vissa SOU-platser väljer en del att göra GMU, trots vpl-bakgrund, för att helt enkelt få tillgång till dessa tjänster.
2014-03-01, 19:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Stämmer, dock kan jag tycka att det är lite fånigt att en som gjort lumpen ska tvingas gå GMU. Det är ingen raketforskning, har man lumpat säg de senaste 10-15 åren så kommer man ihåg det mesta. Skulle räcka med en kortare kompletterande utbildning för såna personer som söker anställning som innehåller lite repetition av handhavandet av utrustning, reglementen mm och eventuellt lite nya saker som kanske inte fanns när de lumpade.

Citat:
Ursprungligen postat av Fredas
Eftersom personer från GMU har förtur till de flesta tjänster och vissa SOU-platser väljer en del att göra GMU, trots vpl-bakgrund, för att helt enkelt få tillgång till dessa tjänster.

I det fall jag skrev om så gjorde personen GMU för att ens bli attraktiv i Försvarsmaktens ögon, 10-15 år gör stor skillnad på människor.
2014-03-02, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Har du gjort värnplikt kan du inte söka GMU.

Nej? Varför ens svara om man inte är säker på sin sak? Finns många här som får upp ögonen för FM och får sin första information här ifrån..

Citat:
Ursprungligen postat av gloggmastarn
Back in the day när det var dags för värnplikt var jag en lat jävel som ville ha minsta möjliga ansträngning i livet, så jag fixade nått sorts undantag på grund av astma för att slippa lumpen. Redan då var astman egentligen typ helt borta, och nu 7-8 år senare är den definitivt borta. Är det kört att försöka ta sig in på GMU nu på grund av det? Kommer dom rota i gamla lumpenarkiv för att kolla upp detta om jag söker?

Tvärtom, jag tror att du kommer vara väldigt attraktiv pga din ålder. De flesta som söker idag kommer direkt från gymnasiet och många är 19-23 år. Självklart måste du fortfarande få bra resultat på mönstring. Om du får bra på inskrivningsprovet (teori/iq/data provet) så blir du väldigt attraktiv som tex, båtchef,basskydd inom marinen och finns säkert många tjänster i armén där dom vill ha in äldre folk. Om du ska vara chef över en besättning så är det ingen nackdel att vara äldre än den tex.

Du måste även ha ett bra svar till psykologen varför du struntade i lumpen.
Det enda som kan vara svaghet är att du blir äldre än vissa befäl vilket kan kännas jobbigt, imo. Annars go for it
2014-03-02, 14:10
Medlem
Ockletts avatar
Självklart man kan genomföra GMU om man har gjort lumpen eller GMU någon gång innan för den delen.
2014-03-02, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vegetable11
Är det nån som har en grupp på facebook för GMU 2 på A9 förresten?
Jag har inte sett någon grupp på Fb, så högst troligt inte.
2014-03-02, 21:08
Medlem
SuperGuidettis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragazor
Kan svära på att flera av testarna sa att jag fick 8 på inskrivningsprovet, men när jag kom hem så såg jag att det stod 7 på papperet. Vem ska man tro? Kanske bara hörde vad jag ville höra

Hur mycket har du tränat och så med tanke på att du fick 7 i testerna? Är 18 och har funderat lite på GMU
2014-03-03, 01:48
Medlem
Jag lyckades sabba som fan för mig när jag mönstrade för ett halvår sen och drog en 4a på i-provet. Jävligt irriterande att man inte får göra om det på ett helt år.

Hur högt behöver man få på styrka och kondition för att ha chans att komma in?
I-test 4
Psykolog 7
Styrka 7
Cykel 7

Bör räcka för markstrid? Kanske bäst att välja ett förband som det är lätt att komma in på. Lv 6 kanske?
2014-03-03, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maada
Tvärtom, jag tror att du kommer vara väldigt attraktiv pga din ålder. De flesta som söker idag kommer direkt från gymnasiet och många är 19-23 år. Självklart måste du fortfarande få bra resultat på mönstring. Om du får bra på inskrivningsprovet (teori/iq/data provet) så blir du väldigt attraktiv som tex, båtchef,basskydd inom marinen och finns säkert många tjänster i armén där dom vill ha in äldre folk. Om du ska vara chef över en besättning så är det ingen nackdel att vara äldre än den tex.

Du måste även ha ett bra svar till psykologen varför du struntade i lumpen.
Det enda som kan vara svaghet är att du blir äldre än vissa befäl vilket kan kännas jobbigt, imo. Annars go for it

(Fyller 26 i år, för att specifiera.)

Åfan, det tål att betänkas. Lutar åt att jag gör ett försök.
Efter att ha läst bakåt i tråden en del så tror jag att det är just svaret på frågan "varför gjorde du inte lumpen", samt psykologtestet jag kommer få svårighet med. Har inte varit "kriminell" eller så tidigare, men lite skit har hänt som gör att det -- om psykologen är riktigt jävla bra på att läsa folk -- kan tolkas som att jag ljuger när jag säger "har haft en normal barndom". Frågan är om jag ska köra total ärlighet, fan jag vet inte vad det är dom vill höra.
2014-03-03, 07:08
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloggmastarn
(Fyller 26 i år, för att specifiera.)

Åfan, det tål att betänkas. Lutar åt att jag gör ett försök.
Efter att ha läst bakåt i tråden en del så tror jag att det är just svaret på frågan "varför gjorde du inte lumpen", samt psykologtestet jag kommer få svårighet med. Har inte varit "kriminell" eller så tidigare, men lite skit har hänt som gör att det -- om psykologen är riktigt jävla bra på att läsa folk -- kan tolkas som att jag ljuger när jag säger "har haft en normal barndom". Frågan är om jag ska köra total ärlighet, fan jag vet inte vad det är dom vill höra.

Totalt ärlighet ska man nog passa sig för om man har något "konstigt" i bagaget. Många som varigt ärliga med sådant även om de inte påverkat dom och även andra saker som astma som är borta osv som de åkt dit på. Sanningen är bra men kanske inte precis allt. Självklart ska man inte ljuga om man tex har tankar/ drömmar där man njuter av att döda andra människor. Men tror att de normalbegåvade som läser detta fattar.
2014-03-03, 10:34
Medlem
He1boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franzkaka
Jag lyckades sabba som fan för mig när jag mönstrade för ett halvår sen och drog en 4a på i-provet. Jävligt irriterande att man inte får göra om det på ett helt år.
Är det så det funkar? Trodde att man fick göra om proven om man ville, men att man även fick välja att använda tidigare resultat.

Någon som kan bekräfta?
2014-03-03, 10:44
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av He1boy
Är det så det funkar? Trodde att man fick göra om proven om man ville, men att man även fick välja att använda tidigare resultat.

Någon som kan bekräfta?

Som jag förstått det nu så gäller fysiska såväl psykiska och medicinska resultat i 1 år, och de kan inte göras om inom 1 år.
2014-03-03, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacheteRampage
Som jag förstått det nu så gäller fysiska såväl psykiska och medicinska resultat i 1 år, och de kan inte göras om inom 1 år.

I-test och psykologen gäller i 1 år och får inte göras om tills den tiden gått ut. Fysiska testerna får man göra igen om man vill, men då gäller det nya resultatet även om det skulle vara sämre än det förra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in