Citat:
Ursprungligen postat av
REALIN
Har du gjort värnplikt kan du inte söka GMU.
Nej? Varför ens svara om man inte är säker på sin sak? Finns många här som får upp ögonen för FM och får sin första information här ifrån..
Citat:
Ursprungligen postat av
gloggmastarn
Back in the day när det var dags för värnplikt var jag en lat jävel som ville ha minsta möjliga ansträngning i livet, så jag fixade nått sorts undantag på grund av astma för att slippa lumpen. Redan då var astman egentligen typ helt borta, och nu 7-8 år senare är den definitivt borta. Är det kört att försöka ta sig in på GMU nu på grund av det? Kommer dom rota i gamla lumpenarkiv för att kolla upp detta om jag söker?
Tvärtom, jag tror att du kommer vara väldigt attraktiv pga din ålder. De flesta som söker idag kommer direkt från gymnasiet och många är 19-23 år. Självklart måste du fortfarande få bra resultat på mönstring. Om du får bra på inskrivningsprovet (teori/iq/data provet) så blir du väldigt attraktiv som tex, båtchef,basskydd inom marinen och finns säkert många tjänster i armén där dom vill ha in äldre folk. Om du ska vara chef över en besättning så är det ingen nackdel att vara äldre än den tex.
Du måste även ha ett bra svar till psykologen varför du struntade i lumpen.
Det enda som kan vara svaghet är att du blir äldre än vissa befäl vilket kan kännas jobbigt, imo. Annars go for it