• 1
  • 2
2014-02-01, 13:31
Medlem
Proximals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abcabc
Det ska bli intressant att få se, påtagligt för hög dos kan ju så klart ge extraslag. Berätta vad du hade för T4.

Jag återkommer när jag har fått provsvaren!
Citera
2014-03-02, 23:26
Medlem
Proximals avatar
Hej! Ursäkta fördröjningen men läkaren hade glömt bort alltihop så jag fick påminna honom om provsvaren

TSH låg på 2,6 (referensvärde 0,3-4,2) så det är ju inte Levaxinet som spökar. T4 och T3 tar de inte på mig rutinmässigt nuförtiden.

Det är ju så att i princip alla människor upplever extraslag då och då, men hur ofta är då och då?
Jag har extraslag cirka 6-7 gånger per dag, det är allt emellan 1-5 extraslag efter varandra eller tätt efter varandra. Är denna frekvens "då och då"?
Citera
2014-03-03, 01:26
Medlem
Veeoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proximal
Hej! Ursäkta fördröjningen men läkaren hade glömt bort alltihop så jag fick påminna honom om provsvaren

TSH låg på 2,6 (referensvärde 0,3-4,2) så det är ju inte Levaxinet som spökar. T4 och T3 tar de inte på mig rutinmässigt nuförtiden.

Det är ju så att i princip alla människor upplever extraslag då och då, men hur ofta är då och då?
Jag har extraslag cirka 6-7 gånger per dag, det är allt emellan 1-5 extraslag efter varandra eller tätt efter varandra. Är denna frekvens "då och då"?
Jag har extraslag oftare än så och har varit på EKG och fått höra att det absolut inte är något fel på mig. De kommer mest när jag har sovit dåligt eller när jag vilar från en ansträngning, typ efter ett jogg-pass. Då brukar det hoppa lite. Drack 8-9 koppar kaffe om dagen förut och drog ner på det och då blev det mycket bättre också.

Nu skiljer det ju från person till person och bara för du har färre så behöver det inte betyda att det är ofarligt men jag skulle absolut inte oroa mig om jag vore du.
Citera
2014-03-03, 15:03
Medlem
Jag hade också extraslag var femte sekund i över 3 dygn. Sedan försvann det själv. Värsta dagarna i mitt liv. Trodde jag skulle dö i hjärtstillesånd vilken sekund som helst. Jag har blivit kontrollerad med EKG o sånt. Men inte under tiden som jag hade detta. Vet inte om det beror på min panikångest eller nåt annat.

Nu brukar jag känna av 20-30 st per dygn. Mest när jag ligger och ska sova.
Citera
2014-03-04, 02:46
Medlem
Proximals avatar
Nejdå, jag känner mig inte särskilt orolig, det är ju mest att det är fasligt obehagligt när extraslagen kommer tätt, eller när hjärtat kör på i 160 i fyra timmar. Men när jag skrev första inlägget här, då var jag rädd
Valsalva-manövern brukar hjälpa när hjärtat rusar (det är när man håller för näsan och "andas ut" med stängd mun, t.ex. för att få bort lock för öronen ) Det ska tydligen stimulera vagusnerven så att hjärtfrekvensen sänks.
Citera
2025-09-16, 15:57
Medlem
isa67s avatar
Citat:
Hej Flashback,

Jag drabbades nyss (15 min sedan) av ett litet problem. Mitt hjärta slår lite som det vill, extraslag var femte sekund ungefär, ibland är vartannat slag ett extraslag. Tog blodtrycket nyss - 142/100 (brukar ha 105/60). Puls 90.

Bör jag oroa mig eller är jag bara hypokondrisk? Är för övrigt hjärtfrisk och frisk i övrigt förutom Levaxin-behandlad hypotyreos + Lamotrigin mot bipolär depression.

Är ensam hemma så ingen kan rädda mig om jag får hjärtstillestånd
Hej.Vill inte skrämma upp dig, men vet precis vad du talar om.Jag har hjärtsvikt och när jag blir sömnlös (har sömnproblem) så slår hjärtat i en dundrande fart.Det är jätteläskigt. Det kallas för att hjärtat rusar.Jag har betablockerare och 4 andra hjärtmediciner går på regelbundna kontroller.Klokt av dig att kolla ditt blodtryck hemma.Jag tycker ändå att du ska kolla upp ditt hjärta hos doktorn.Mvh isa
Citera
2025-09-17, 07:34
Medlem
isa67s avatar
Citat:
Hej Flashback,

Jag drabbades nyss (15 min sedan) av ett litet problem. Mitt hjärta slår lite som det vill, extraslag var femte sekund ungefär, ibland är vartannat slag ett extraslag. Tog blodtrycket nyss - 142/100 (brukar ha 105/60). Puls 90.

Bör jag oroa mig eller är jag bara hypokondrisk? Är för övrigt hjärtfrisk och frisk i övrigt förutom Levaxin-behandlad hypotyreos + Lamotrigin mot bipolär depression.

Är ensam hemma så ingen kan rädda mig om jag får hjärtstillestånd
Har svarat dig på fel ställe, men där det handlar om hjärtat som rusar.Och ser nu att det var väldigt länge sen du skrev detta.Hoppas du fått hjälp nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in