Citat:
Ursprungligen postat av
mr.info
Ja det känns onekligen lite svagt det här med att slipsen skall framställas som ett orubbligt bevis på att Olof Palme skjutits med två skott. Det förefaller dessutom väldigt tveksamt av olika anledningar.
De riktiga bevisen som påstås finnas, har dessutom ingen här inne fått se, det vågar jag nästan lova. Förmodligen med anledning utav att dessa bevis inte existerar.
Man skriver här att det har klargjorts tidigare i tråden att denna "tvåskotts-teori" stämmer. Vilket jag tolkar som att det framkommit bärande bevis för detta. Men jag hittar inga bevis av sådant slag dessvärre, men jag tar gärna emot lite guidning för att nå fram till informationen om jag nu kan ha råkat missa något med tyngd bakom.
...
Man ska aldrig påstå att någonting 'ÄR' på ett visst sätt, om man inte kan lämna en fullständig och hållbar redogörelse för det. Hjälps åt istället! Mycket talar redan för att villospår lagts ut i denna utredning. Vi som är intresserade av att "jobba" med detta, behöver inte lägga ut ännu fler för varandra. De flesta här inne är väldigt duktiga och kommer med intressanta uppgifter, som oftast givetvis måste kollas upp, men här finns en och annan, som minsann vet vad som hänt. Frågan är varför man sitter på FB och pratar om det då. Ring upp PU, lämna in det du har, hämta ut 50 miljoner svenska kronor och gå i pension.
Vill tydliggöra att jag för egen del inte hävdat att OP skjutits med två skott. Har heller ingen färdigt teori om hur allt har gått till, och instämmer i att mer konkretion skulle vara välgörande från en del som förefaller ha insett hur allt ligger till. Däremot har jag framhållit det gåtfulla med slipsens in- och utgångshål. Jag är väl medveten om allt som mycket starkt talar för att OP skjutits i ryggen med i vart fall ett skott, inte minst vittnesmålen från MP. Detta är också det jag utgår från tills vidare. Men jag tvingas samtidigt konstatera att slipsens två hål inte är förenliga med ETT enda skott bakifrån med mindre än att slipsen först varit vänd bak och fram, och därtill varit rätt hårt vikt för att hålen genom en och samma kula ska kunna hamna så nära varandra. Och då är det också svårt att förstå hur hålen kan bli så olika stora.
Om man ENBART (betoning på enbart) skulle utgå från slipsens kulhål, och anta att slipsen suttit ungefär som den gör på det sista fotot av OP, så finns det väl i princip endast tre rimliga slutsatser:
1) OP har skjutits framifrån med ett skott genom en vikt slips, eller
2) att det var två skott - ett bakifrån och ett framifrån. I detta fall skulle man dock slås av hur nära in- respektive utgångshålen hamnat i slipsen. Eller
3) OP har skjutits bakifrån med två skott (stämmer med vad Morelius bestämt hävdar till Kanger), där det ena skottet resulterat i ett "normalt" utgångshål i slipsen (det stora), medan det andra "ingångshålet" (det lilla) kanske uppstår till följd av att slipsen flugit ut lite och och vänt sig ett halvt varv vid det första skottet som ju träffar ytterkanten av slipsen. Man skulle, i detta fall, eventuellt kunna tänka sig att OP instinktivt sätter händerna över det första utgångshålet precis efter att slipsen vridit sig ett halvt varv efter första skottet - och därmed håller den kvar i detta onaturliga läge.
Inget av ovanstående alternativ stämmer som bekant med den officiella beskrivningen. Men nu är ju slipsen även i övrigt märklig eftersom det inte finns något blod på den, vilket måste betraktas som helt osannolikt oavsett i vilken riktning skotten passerade slipsen. Det är förstås också så att varje hypotes om att båda skotten träffar OP, i princip medför att skotthålen genom LP:s mockakappa är fabricerade. Hur man än vrider och vänder på det hamnar man i motsägelser utan någon riktigt godtagbar förklaring.