2014-03-02, 11:39
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Som vanligt är intoleransen störst bland dom "toleranta". Sverige anno 2014 är ett sjukt land.
Citera
2014-03-02, 12:09
Medlem
MelkerDs avatar
Men han har inga problem att dela ut reklam för råkapitalistiska utsugarbanker? De är ju himlans demokratiska liksom...
Citera
2014-03-02, 12:10
Medlem
tlcswes avatar
Jag drog iväg ett brev för en stund sedan som jag skickade under ett annat pseudonym.

Hej.

Jag har precis fått reda på att en av era medarbetare vägrar dela ut post som han anser inte ligger i linje med sin egen uppfattning. Detta gäller Fr***ik Ber***ist, han är stationerad hos er i Göteborg. Fredrik Bergkvist skrev igår, på den sociala median, Facebook, 'att han som brevbärare helt enkelt inte delar ut någon främlingsfientlig propaganda.'

Källa;
https://www.facebook.com/irm.s...

Vad jag tycker är märkligt i detta, är för det första att det arbetsgivaren som bestämmer vilka annonser som skall delas ut till era kunder, och inte era anställda. Vad Ber***ist själv säger, är att han går emot sin egen arbetsgivare och väljer själv vilken post han anses skall dela ut.

Ponera detta scenario; RFSU väljer er att dela ut ett antal annonser till ett område, men en av era anställda tycker att homosexualitet är fel och därmed anses sig ha rätten att inte dela ut reklam från RFSU. Han må ha vilken uppfattning han vill om homosexualitet, men han har då inte rätten att själv välja vem som ska få annonserna han själv är emot.

Jag som företagare, har använt mig av er ett fåtal gånger. Skickar ej mycket paket. Men om jag skall överväga att välja er nästa gång, vill jag veta att det kommer fram till mina kunder. Och att era anställda inte själva anser sig ha rätten att välja bort paket, enbart för dem vet vad mottagaren av paketet avser att rösta på i nästa val. Då bygger vi en diktatur.

----

Kan posta svaret i veckan, när det väl kommer.
Senast redigerad av tlcswe 2014-03-02 kl. 12:42.
Citera
2014-03-02, 12:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Arbetsvägran är ett giltigt skäl till uppsägning.
Citera
2014-03-02, 12:21
Medlem
Corrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe
Jag drog iväg ett brev för en stund sedan som jag skickade under ett annat pseudonym.

Hej.

Jag har precis fått reda på att en av era medarbetare vägrar dela ut post som han anser inte ligger i linje med sin egen uppfattning. Detta gäller Fredrik Bergkvist, han är stationerad hos er i Göteborg. Fredrik Bergkvist skrev igår, på den sociala median, Facebook, 'att han som brevbärare helt enkelt inte delar ut någon främlingsfientlig propaganda.'

Källa;

Vad jag tycker är märkligt i detta, är för det första att det arbetsgivaren som bestämmer vilka annonser som skall delas ut till era kunder, och inte era anställda. Vad Bergkvist själv säger, är att han går emot sin egen arbetsgivare och väljer själv vilken post han anses skall dela ut.

Ponera detta scenario; RFSU väljer er att dela ut ett antal annonser till ett område, men en av era anställda tycker att homosexualitet är fel och därmed anses sig ha rätten att inte dela ut reklam från RFSU. Han må ha vilken uppfattning han vill om homosexualitet, men han har då inte rätten att själv välja vem som ska få annonserna han själv är emot.

Jag som företagare, har använt mig av er ett fåtal gånger. Skickar ej mycket paket. Men om jag skall överväga att välja er nästa gång, vill jag veta att det kommer fram till mina kunder. Och att era anställda inte själva anser sig ha rätten att välja bort paket, enbart för dem vet vad mottagaren av paketet avser att rösta på i nästa val. Då bygger vi en diktatur.

----

Ser fram mot svaret

Gäller ju att hålla god ton i sitt mail, annars blir det inte seriöst. Men det gjorde du ju, så bra gjort!
Citera
2014-03-02, 12:26
Medlem
Olegskis avatar
Efter att ha läst facebook tråden tappar man hoppet om Svenskarna. De tycks vilja leva i denna förtryckta skendemokrati.
Citera
2014-03-02, 12:31
Medlem
nedboys avatar
Visst är det på något sätt fel att inte dela ut posten. Men man måste också förstå att det kan vara jobbigt ibland i vissa lägen. Tänk om hans flickvän är en mörkhyad? Då måste det kännas fel att dela ut post för de som vill att hans flickvän ska "packa väskorna". Då skulle inte jag heller dela ut sån post.
Citera
2014-03-02, 12:32
Medlem
frihetskrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlcswe

Hej.

Jag har precis fått reda på att en av era medarbetare vägrar dela ut post som han anser inte ligger i linje med sin egen uppfattning. Detta gäller Fredrik Bergkvist, han är stationerad hos er i Göteborg. Fredrik Bergkvist skrev igår, på den sociala median, Facebook, 'att han som brevbärare helt enkelt inte delar ut någon främlingsfientlig propaganda.'

Källa;

Vad jag tycker är märkligt i detta, är för det första att det arbetsgivaren som bestämmer vilka annonser som skall delas ut till era kunder, och inte era anställda. Vad Bergkvist själv säger, är att han går emot sin egen arbetsgivare och väljer själv vilken post han anses skall dela ut.

----

Bra skrivet. Ska bli intressant vad du får för svar och vad dom kommer göra åt saken.
Citera
2014-03-02, 12:38
Medlem
frihetskrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Visst är det på något sätt fel att inte dela ut posten. Men man måste också förstå att det kan vara jobbigt ibland i vissa lägen. Tänk om hans flickvän är en mörkhyad? Då måste det kännas fel att dela ut post för de som vill att hans flickvän ska "packa väskorna". Då skulle inte jag heller dela ut sån post.

Hans jobb är att dela ut posten och inte sitta och rensa igenom bilen på det han inte gillar. Tänk om brevbäraren satt och rensade bort all post som du ville ha bara för att han hade en personlig åsikt om saken.

En anställd ska göra det han är anställd för att göra. Finns inga vettiga argument som försvarar hans diktatur beteende.
Citera
2014-03-02, 13:21
Medlem
Pansarhyenas avatar
Från 2002:

Citat:
Seko-klubbens ordförande Sune Blomqvist åkte till Stockholm där han som representant för sina arbetskamrater mottog Civilkuragepriset i Medborgarhuset på Södermalm. Drygt 100 personer hade samlats för att lyssna på tal, en paneldebatt, musik och för att se själva prisutdelningen. Blomqvist sade att han och arbetskamraterna var både överraskade och glada för utmärkelsen.

"Seko-anslutna brevbärare i Mölndal visade civilkurage och facklig handlingskraft då de stoppade utdelningen av valmaterial för det nazi-anstrukna partiet nationaldemokraterna strax före valet. Genom upprepade påtryckningar lyckades klubben få Postens centrala ledning att stoppa utdelningen. På detta vis har den lokala fackklubben både visat mod och tagit ansvar för demokrati och solidaritet. Arbetsplatsen är en av de viktigaste arenor där vi kan bemöta rasistiska och fascistiska hot och SAC vill på detta sätt visa sin uppskattning för brevbärarnas agerande."

https://www.sac.se/Aktuellt/Arkiv/Fokus/Civilkuragepriset/Brevb%C3%A4rarna-i-M%C3%B6lndal
Citera
2014-03-02, 13:24
Medlem
MrMadoffs avatar
Har inte läst länkarna men det du säger, att han anser det är ett odemokratiskt parti och sedan agerar han på ett väldigt odemokratiskt sätt gör väl honom till en hycklare om jag inte tar fel.

Han förtjänar självklart att få sparken och bli tvingad att slava på något gulag liknande instutition tills han lär sig använda hjärnan enligt min mening.
Senast redigerad av MrMadoff 2014-03-02 kl. 13:26.
Citera
2014-03-02, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy

Då ska han helt enkelt inte jobba som brevbärare. Det är som om någon vill jobba som sjukvårdare men som inte vill ha fysiskt kontakt med patienterna. Kan du inte simma så ska du inte vara badvakt. Gillar du inte homosexualla så ska du inte arbeta på en gay nattklubb.

Föreställ er om någon öppnar en restaurang. Ägaren betalar för att citybring ska dela ut hundratals reklampapper i folks brevlådor för att få kunder. Brevbäraren har ätit där förut och anser själv att han inte gillade maten. Han slänger därför alla reklamblad eftersom han anser att ingen vill äta där ändå. Får restaurangägaren reda på att citymails brevbärare har slängt reklamen på grund av personliga åsikter så skulle ägaren kräva pengarna tillbaka från citymail och att brevbäraren avskedas.

Det krävs inte mycket för ett företag att få ett dåligt rykte. Ens anställda är ju ansiktet utåt. Om det kommer ut att citymails brevbärare slänger det som inte passar deras åsikter så kommer ju betalande kunder att bli oroade om deras reklam, brev och paket kommer fram eller om det slängs bort.

Jag tror den unga brevbäraren inte har förstått vad han har gett sig in på. Hans uttalande kan få konsekvenser som kan leda till att han får sparken och kanske får böter. Sen kommer ju citymails rykte få sig en stor spark i skrevet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in