Jag drog iväg ett brev för en stund sedan som jag skickade under ett annat pseudonym.
Hej.
Jag har precis fått reda på att en av era medarbetare vägrar dela ut post som han anser inte ligger i linje med sin egen uppfattning. Detta gäller Fr***ik Ber***ist, han är stationerad hos er i Göteborg. Fredrik Bergkvist skrev igår, på den sociala median, Facebook, 'att han som brevbärare helt enkelt inte delar ut någon främlingsfientlig propaganda.'
Källa;
https://www.facebook.com/irm.s...
Vad jag tycker är märkligt i detta, är för det första att det arbetsgivaren som bestämmer vilka annonser som skall delas ut till era kunder, och inte era anställda. Vad Ber***ist själv säger, är att han går emot sin egen arbetsgivare och väljer själv vilken post han anses skall dela ut.
Ponera detta scenario; RFSU väljer er att dela ut ett antal annonser till ett område, men en av era anställda tycker att homosexualitet är fel och därmed anses sig ha rätten att inte dela ut reklam från RFSU. Han må ha vilken uppfattning han vill om homosexualitet, men han har då inte rätten att själv välja vem som ska få annonserna han själv är emot.
Jag som företagare, har använt mig av er ett fåtal gånger. Skickar ej mycket paket. Men om jag skall överväga att välja er nästa gång, vill jag veta att det kommer fram till mina kunder. Och att era anställda inte själva anser sig ha rätten att välja bort paket, enbart för dem vet vad mottagaren av paketet avser att rösta på i nästa val. Då bygger vi en diktatur.
----
Kan posta svaret i veckan, när det väl kommer.