2014-03-02, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Skaffa dig tillgång till ett omaskerat obduktionsprotokoll så har du beviset precis framför näsan.

Låter intressant! Du kanske kan hjälpa mig med detta? Då jag tolkar det som att du måste ha tillgång till den informationen.
Citera
2014-03-02, 01:15
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.info
Låter intressant! Du kanske kan hjälpa mig med detta? Då jag tolkar det som att du måste ha tillgång till den informationen.

For me to know and you to find out ..? Eller kan obduktionsprotokollet vara en statshemlighet ?
Senast redigerad av MBoudine 2014-03-02 kl. 01:18.
Citera
2014-03-02, 01:33
Medlem
Citat:
For me to know and you to find out ..? Eller kan obduktionsprotokollet vara en statshemlighet ?

Jag vet inte, jag bad bara dig om hjälp gällande information som är högst intressant ur ett utredningssyfte. Skulle detta vara en statshemlighet så är det ju antingen en dåligt bevarad statshemlighet, eller så ingår du i den elitgrupp som i så fall mörkar sanningen, eftersom du känner till denna informationen. Vilket jag betvivlar att du gör eftersom du i sådana fall precis avslöjat hemligheten på flashback av alla ställen.

Du styrker ju inte precis dina påståenden genom att vägra lägga fram bevisen som påstås finnas.

Men om de dokument du talar om mot förmodan finns, skulle jag vara väldigt tacksam om möjlighet gavs för att kunna studera dom närmare.
Citera
2014-03-02, 01:43
Medlem
MBoudines avatar
Beträffande två kulor i Palmekroppen .. Studera de två kulhålen i Palmes slips .. Borde räcka som bevis för att Olof Palme träffades av två kulor. Två skott avlossades såvitt jag vet - och båda kulorna träffade Olof Palme.
Citera
2014-03-02, 01:58
Medlem
Citat:
Beträffande två kulor i Palmekroppen .. Studera de två kulhålen i Palmes slips .. Borde räcka som bevis för att Olof Palme träffades av två kulor. Två skott avlossades såvitt jag vet - och båda kulorna träffade Olof Palme.

Det börjar med topphemliga dokument, men slutar så småningom i en sönderskjuten slips!

Nåväl, jag ska allt slå ett öga på den där slipsen!
Citera
2014-03-02, 05:50
Bannlyst
Det har föreslagits att mannen vid biografen som av flera vittnen sågs samtala med Palme skulle vara Alf Enerström. Det är helt orimligt, det finns ingen anledning att skydda honom. Lisbet skulle givetvis ha nämnt rättshaveristen i första förhöret och hängt dit honom.

Såhär tror jag det ligger till.

Mannen vid biografen var en kommissarie och/eller officerare, högt uppsatt i den omvittnade övning/övervakning som pågick runt Palme under mordkvällen, som orienterade Palme vad som gällde. Fem minuter senare, fem hundra meter bort, smack.

Lisbet förstår givetvis direkt, särskilt eftersom skytten försökte ta henne också.

Hennes ovilja att delta i utredningen och hennes irrationella utpekanden som syftade till ett avslut blir då mer begripliga.
Citera
2014-03-02, 05:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Knappast.
Man vill ogärna ha såna oherrans snacksaliga mytomaner i någon underrättelsetjänst
där man hellre värdesätter folk som håller tungan i styr.
Alltför riskabelt att omge sig med typer som Gunnarsson i sån här ljusskygg verksamhet.

Kanske är detta inlägg snarare ett utmärkt exempel på hur väl Gunnarsson kan ha spelat en roll? Att ta rollen som en karaktär som folk sänker garden inför kan vara mycket användbart.
Citera
2014-03-02, 08:32
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callehs
Det har föreslagits att mannen vid biografen som av flera vittnen sågs samtala med Palme skulle vara Alf Enerström. Det är helt orimligt, det finns ingen anledning att skydda honom. Lisbet skulle givetvis ha nämnt rättshaveristen i första förhöret och hängt dit honom.

Såhär tror jag det ligger till.

Mannen vid biografen var en kommissarie och/eller officerare, högt uppsatt i den omvittnade övning/övervakning som pågick runt Palme under mordkvällen, som orienterade Palme vad som gällde. Fem minuter senare, fem hundra meter bort, smack.

Lisbet förstår givetvis direkt, särskilt eftersom skytten försökte ta henne också.

Hennes ovilja att delta i utredningen och hennes irrationella utpekanden som syftade till ett avslut blir då mer begripliga.

Vad som däremot inte blir begripligt i detta är hur du kan tro att skytten försökte skjuta Lisbet också .. Lisbet överlevde dagen vilket hon inte hade gjort om attentatsmannen haft uppdraget att döda även henne - då hade Lisbet fått göra Olof sällskap, dvs hon hade skjutits på plats. Mördaren begick inget misstag.
Citera
2014-03-02, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
En artikel i alla fall som Lingärde skrivit...Vet inte om det är den du menar, och har tyvärr inget datum för den, och jag ber om ursäkt för den dåliga kvaliteen. Men det går att läsa om man laddar hem den och förstorar bilden.
http://sv.tinypic.com/r/11bmbgw/8

Tack! Är nog med stor sannolikhet just den artikeln.
Citera
2014-03-02, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Finns det ingen sannolikhet att han skulle yppat dessa ord "ändå"?
Rent allmänt säkerhetstänk?

Ditt resonemang verkar lite konstigt; att han knappt skulle våga stå vid ett fönster, om han känt sig hotad, för att sedan några timmar senare, utan livvakter, gå på bio...
Tycker du inte?

Det är fakta, fotografen sa det. Om det är sant? Troligtvis.
Varför skulle resonemanget vara "konstigt" (ologiskt)?

OP tänkte säkert att han var mer utsatt när han stod i fönstret på tjänsterummet än han var på ett oannonserat biobesök på kvällen. OP var bara en vanlig man, inte utbildad inom hot och våld.

Självklart är du mer utsatt i ett fönster som du befinner dig i närheten av långa arbetsdagar.
Det är inte speciellt svårt att få tag på information om var någon politiker har sitt arbetsrum och fönster. Finns det sedan möjlighet att få en fri siktväg från ett tak/lägenhet och möjlighet att använda sig av ett gevär utrustat med kikarsikte på lämpligt avstånd är saken klar. Det finns också då en stor möjlighet att kunna ta sig från platsen utan att bli gripen eller kvarhållen som vittne.

Just tillvägagångssättet som OP mördades på borde säga väldigt mycket om gärningsmannen.
Vapensorten och ammunitionen var på den tiden mest sammanknippat med högerextremister, CIA, grovt kriminella vad jag vet. Det kan ju i och för sig betyda att någon gjorde sig besväret att rikta misstankarna åt det hållet. Mindre troligt, men inte omöjligt och kan inte uteslutas helt.

Sedan påminner själva skjutningen mer om en avrättning. Påsittande skott. Rätt brutalt och kallt.
Det var inte ett gevär på 200 meters håll som användes, inte heller en bomb eller automatvapen, hagelgevär med risk för att fler skulle skadas. Därför tror jag inte på en terrororganisation.

Gärningsmannen var bestämd, det var OP som skulle avrättas, att LP besköts tror jag var endast på grund av att hon kunde ge vittnesuppgifter om GM. GM hade beväpnat sig eller blivit beväpnad med en grovkalibrig revolver med ammunition som skulle klara av att penetrera en eventuell skyddsväst.
Anledningen till att ett så stort och kraftigt vapen användes tror jag bara har med eventuell skyddsväst att göra.

Jag tycker utredarna borde kunna komma längre genom att analysera tillvägagångssättet, beväpning, val av plats, flyktväg och genom uteslutningsmetoder kunna ringa in möjliga grupperingar och gärningsmän.
Citera
2014-03-02, 10:58
Medlem
Stelfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Gamle popikonen Totte Vallin skriver i nättidning om när han såg WT-män MOP-dagen. Dessutom sammanträffanden runt en tavla och lite om OPs påstådda älskarinnor. Många läsvärda artiklar i Tottes tidning, enköpings-tåge, går det så går det. Som samtida vittne i bordellskandalen så kan man även skrolla sig ner till artiklar i detta ämne

Ett outrett spår är familjen Palme och hans dåvarande "flickvän" Emma Rothschild

Några av Olof Palmes många älskarinnor har stolt gått ut och berättat om sina affärer med vår framlidne statsman. Bland andra den amerikanska skådespelerskan Shirley Maclain och den kända fotografen Ewa Rudling. Dessutom talar mycket för att hans sista älskarinna i livet var den kände nuvarande professorn i historia vid Harvard University: Emma Rothschild som dessutom 1986 bodde bara något kvarter från familjen Palme i Gamla Stan."

http://tottestidning.blogspot.se/#!/2014/02/28-februari-1986-och-underliga.html

Apropå Rotschild. Det är ganska märkligt att Mattias Palme´s fru Järvinen har ℅ Palme i adressen medan Mattias har…..℅ Rotschild!?
=> http://sv.tinypic.com/r/63vwht/8
Citera
2014-03-02, 11:05
Medlem
[quote=PeoFallmo|47742783]Kontrollerades de uppgifterna?
Hade han BWs namn också?
Hur är det med de andra som brukar nämnas i sammanhanget?
Fanns där kopplingar till någon som idag har kunnat identifieras som underrättelseperson?[/QUOT

Hur menar du? Det finns tonvis av underrättelsefolk med i framför allt vilseledningen och havererandet av utredningen från Dykardonald via BW till inflytelseagenter för Nato och Mossad.

Sådana täcknamn är inte avsedda för invigda utan är till för att dölja den verkliga identiteten för utomstående. DVS sådana som Birchan och VG t ex samt kanske för att ordna boende etc ikogningo dvs inga spår kopplande till sin person. BW lyckades ju inte riktigt med detta i London men det räckte ändå till att komma undan.

Däremot är jag säker på att man inte kommer in i de övriga kretsar han kom in i utan gedigna referenser och förtroende från de invigda.

Som en parentes kan nämnas att VG själv hittade på t ex Amerikanska identiteter som Vic Gunnisson för att göra sig intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in