Citat:
Ursprungligen postat av
carlitos
Finns det ingen sannolikhet att han skulle yppat dessa ord "ändå"?
Rent allmänt säkerhetstänk?
Ditt resonemang verkar lite konstigt; att han knappt skulle våga stå vid ett fönster, om han känt sig hotad, för att sedan några timmar senare, utan livvakter, gå på bio...
Tycker du inte?
Det är fakta, fotografen sa det. Om det är sant? Troligtvis.
Varför skulle resonemanget vara "konstigt" (ologiskt)?
OP tänkte säkert att han var mer utsatt när han stod i fönstret på tjänsterummet än han var på ett oannonserat biobesök på kvällen. OP var bara en vanlig man, inte utbildad inom hot och våld.
Självklart är du mer utsatt i ett fönster som du befinner dig i närheten av långa arbetsdagar.
Det är inte speciellt svårt att få tag på information om var någon politiker har sitt arbetsrum och fönster. Finns det sedan möjlighet att få en fri siktväg från ett tak/lägenhet och möjlighet att använda sig av ett gevär utrustat med kikarsikte på lämpligt avstånd är saken klar. Det finns också då en stor möjlighet att kunna ta sig från platsen utan att bli gripen eller kvarhållen som vittne.
Just tillvägagångssättet som OP mördades på borde säga väldigt mycket om gärningsmannen.
Vapensorten och ammunitionen var på den tiden mest sammanknippat med högerextremister, CIA, grovt kriminella vad jag vet. Det kan ju i och för sig betyda att någon gjorde sig besväret att rikta misstankarna åt det hållet. Mindre troligt, men inte omöjligt och kan inte uteslutas helt.
Sedan påminner själva skjutningen mer om en avrättning. Påsittande skott. Rätt brutalt och kallt.
Det var inte ett gevär på 200 meters håll som användes, inte heller en bomb eller automatvapen, hagelgevär med risk för att fler skulle skadas. Därför tror jag inte på en terrororganisation.
Gärningsmannen var bestämd, det var OP som skulle avrättas, att LP besköts tror jag var endast på grund av att hon kunde ge vittnesuppgifter om GM. GM hade beväpnat sig eller blivit beväpnad med en grovkalibrig revolver med ammunition som skulle klara av att penetrera en eventuell skyddsväst.
Anledningen till att ett så stort och kraftigt vapen användes tror jag bara har med eventuell skyddsväst att göra.
Jag tycker utredarna borde kunna komma längre genom att analysera tillvägagångssättet, beväpning, val av plats, flyktväg och genom uteslutningsmetoder kunna ringa in möjliga grupperingar och gärningsmän.