2014-02-28, 20:24
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Niklas Sannerholm, chefsåklagare

Straff: Livstid, i andra hand 18 års fängelse vilket är det högsta tidsbestämda straffet.

Argument:

Lyfter fram sex försvårande omständigheter som talar för att straffet ska bli mer är 14 år som är riktvärdet vid mord:

1. Brottet föregicks av omfattande planering

2. Undanskaffandet av kroppen har orsakat ett synnerligen stort lidande för de anhöriga

3. Brott mot griftefriden i och med att kroppen gömdes

4. Brott mot en närstående då de tidigare haft en relation samt att Marina lät honom bo kvar i bostaden

5. Marina har legat försvarslös och skyddslös då hon sköts i sömnen i sin säng

6. Brottet har skett i hennes bostad där hon skulle ha kunnat känna sig trygg.

Förmildrande omständigheter:

– Finns inga enligt åklagaren

http://www.expressen.se/gt/forsvaret-ser-likheter-med-trollhattemordet/
Citera
2014-02-28, 20:59
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag hoppas på en klar och koncis dom med tanke på att det är ett indiciemål utan erkännande som vi har att göra med, förhoppningsvis kommer resonemanget angående bevisvärderingen framstå som logiskt och glasklart.
Delar dina förhoppningar och kan samtidigt konstatera att FS kommer att få tillbringa sina bästa år på kåken; hinner hur som helst fylla 50 bast innan han släpps ut. - "Jag blir kvar tills i morgon" är bara att glömma.
Citera
2014-02-28, 21:37
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
http://www.expressen.se/gt/forsvaret-ser-likheter-med-trollhattemordet/
"1. Brottet föregicks av omfattande planering". - Vad då för "planering"..? - Allt tyder på att skottet mot MJ utdelats i stark affekt och helt utan tankar på följdverkningar. - Bevis: De genomblodiga sängbottnarna, det raderade sms:et mm.

FS sitter fast i ett mångårigt narkotikamissbruk som måste finansieras på ett eller annat sätt. Detta missbruk har sedan hans tidiga tonår överskuggat allt han gjort. Missbruket inkluderar såväl humörsvängningar som olika strategier för att få tag på knark och/eller pengar till knark. - I detta fall har brottsoffret - som levt tillsammans med FS i tre, fyra år och sett både hans goda och mindre goda sidor, satt på pränt att han är "en fin människa", men också att "du tar dig inte den tid du behöver för att hitta dig själv på en djupare nivå och sluta ljuga för dig själv." - Brottsoffrets föräldrar säger att FS saknat kärlek under sin uppväxt; vi vet också genom FUP att hans biologiska far har övergett honom; ett livslångt trauma.
Citera
2014-02-28, 23:37
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
"1. Brottet föregicks av omfattande planering". - Vad då för "planering"..? - Allt tyder på att skottet mot MJ utdelats i stark affekt och helt utan tankar på följdverkningar. - Bevis: De genomblodiga sängbottnarna, det raderade sms:et mm.

FS sitter fast i ett mångårigt narkotikamissbruk som måste finansieras på ett eller annat sätt. Detta missbruk har sedan hans tidiga tonår överskuggat allt han gjort. Missbruket inkluderar såväl humörsvängningar som olika strategier för att få tag på knark och/eller pengar till knark. - I detta fall har brottsoffret - som levt tillsammans med FS i tre, fyra år och sett både hans goda och mindre goda sidor, satt på pränt att han är "en fin människa", men också att "du tar dig inte den tid du behöver för att hitta dig själv på en djupare nivå och sluta ljuga för dig själv." - Brottsoffrets föräldrar säger att FS saknat kärlek under sin uppväxt; vi vet också genom FUP att hans biologiska far har övergett honom; ett livslångt trauma.

Det är en viss planering med i bilden det är jag övertygad om. Platsen för dumpning är genomtänkt.
Vad han skulle använda för att mörda henne och vilket sätt han fraktade ut henne och med vad är graverande då man tänker på planeringen. Han offrade otroligt mycket på detta mordet med presenning, rep, alla sängkläder, och han ställde sig och högg granar, så nej affekt är det inte tal om här. Han hade redan till viss del planlagt detta och han har även uttalat detta till en bekant att hon skulle dumpas långt åt helvete i skogen så ingen fann henne.

Nej, hans missbruk ger inga som helst förmildrande omständigheter. Det finns enbart saker som pekar åt hårdare straff än normalt.
Citera
2014-02-28, 23:40
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det är en viss planering med i bilden det är jag övertygad om. Platsen för dumpning är genomtänkt.
Vad han skulle använda för att mörda henne och vilket sätt han fraktade ut henne och med vad är graverande då man tänker på planeringen. Han offrade otroligt mycket på detta mordet med presenning, rep, alla sängkläder, och han ställde sig och högg granar, så nej affekt är det inte tal om här. Han hade redan till viss del planlagt detta och han har även uttalat detta till en bekant att hon skulle dumpas långt åt helvete i skogen så ingen fann henne.

Nej, hans missbruk ger inga som helst förmildrande omständigheter. Det finns enbart saker som pekar åt hårdare straff än normalt.
Till vilken bekant har han uttalat det fetstilta?
Citera
2014-03-01, 01:55
Medlem
Crustaceas avatar
Var bara tvungen att skaffa mig ett konto här nu när det är bestämt att han blir dömd.
Känner en person i kretsen runt marina och jag har sett på nära håll hur denna person lidigt under dessa år hopp förtvilan flera gånger om vid de olika förhandlingarna.

Ni som fortfarande försvarar honom och kastat skit på Marina med familj och många andra.

Hur tänker ni?

Lilla maskros hoppas solen kommer att lysa på dig någon gång och gå vidare med ditt liv.
Du har hela livet framför dig, träffa någon i din egen ålder och lev livet som det skall.
I fred och frihet.
Citera
2014-03-01, 08:19
Medlem
zamiocs avatar
Citat:

Ser det helt som planerat och genomtänkt. Han har tänkt på det länge. Kan tänka mig suget att mörda varit där ett bra tag och att bara döma has beteende, gillade han nog det och skulle säkert kunna knäppa lite fler liv.

Ja, precis, platsen har han säkert rekat många gånger.

Misshandlade sitt ex Gunilla och släkte lite djurs liv på vägen, bäddade verkligen för, eller mer korrekt, skulle inte få en jury att chockas att ett mord begicks av just detta monster.

Men som du talar om tidigare är livstid det enda alternativet i detta fall.
Citera
2014-03-01, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Delar dina förhoppningar och kan samtidigt konstatera att FS kommer att få tillbringa sina bästa år på kåken; hinner hur som helst fylla 50 bast innan han släpps ut. - "Jag blir kvar tills i morgon" är bara att glömma.

Hehe.
Tror just de orden kommer att jaga honom varenda dag där han sitter och undrar vad hans blomma gör.
Så utomordentligt klantigt..
Citera
2014-03-01, 13:29
Medlem
Citat:

Jag tror att själva dådet är gjort i affekt. Någonting brast och all jävla ondska som FS burit omkring på i flera år kom ut. Allt på en gång.

Sen hade han all tid i världen att agera (utifrån hans fega bild) rationellt och dölja alla spår så gott han kunde.
Han försökte sig dessutom på att skaffa sig ett alibi och lägga ut villospår. Detta har han sedan fortsatt med länge, inte minst här på forumet.
Problemet är att alla (nästan då) ser igenom det hela. FS är inte tillräckligt intelligent för att lura några skarpsinniga skribenter eller jurister. Nåja, han lyckades med vissa...

Ett simpelt relationsmord.
FS klarade inte av att vara stor, när Marina alltid var större.
Senast redigerad av Fin 2014-03-01 kl. 14:29.
Citera
2014-03-01, 14:37
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fin
Jag tror att själva dådet är gjort i affekt. Någonting brast och all jävla ondska som FS burit omkring på i flera år kom ut. Allt på en gång.

Sen hade han all tid i världen att agera (utifrån hans fega bild) rationellt och dölja alla spår så gott han kunde.
Han försökte sig dessutom på att skaffa sig ett alibi och lägga ut villospår. Detta har han sedan fortsatt med länge, inte minst här på forumet.
Problemet är att alla (nästan då) ser igenom det hela. FS är inte tillräckligt intelligent för att lura några skarpsinniga skribenter eller jurister. Nåja, han lyckades med vissa.

Ett simpelt relationsmord.
FS klarade inte av att vara stor, när Marina alltid var större.

Själv tror jag definitivt inte att det handlar om ett mord i affekt. Det är för många pusselbitar för att det skall ha kommits på i all hast.

Bla att hon skjuts i sömnen och att kroppen forslats bort så pass fort
Senast redigerad av letspanic 2014-03-01 kl. 14:45.
Citera
2014-03-01, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letspanic
Själv tror jag definitivt inte att det handlar om ett mord i affekt. Det är för många pusselbitar för att det skall ha kommits på i all hast.

Bla att hon skjuts i sömnen och att kroppen forslats bort så pass fort

Hmm. Du kan förstås ha rätt.
Han kan ha haft vissa komponenter klara för sig hur han eventuellt skulle kunna göra om det behövdes.
Men att han exakt där och då skulle mörda Marina tror jag inte.

Det var mer så jag menade.
Citera
2014-03-01, 16:03
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamioc
Ser det helt som planerat och genomtänkt. Han har tänkt på det länge. Kan tänka mig suget att mörda varit där ett bra tag och att bara döma has beteende, gillade han nog det och skulle säkert kunna knäppa lite fler liv.

Ja, precis, platsen har han säkert rekat många gånger.

Misshandlade sitt ex Gunilla och släkte lite djurs liv på vägen, bäddade verkligen för, eller mer korrekt, skulle inte få en jury att chockas att ett mord begicks av just detta monster.

Men som du talar om tidigare är livstid det enda alternativet i detta fall.

Självklart är det ingen affekt då affekten ska sitta i hela gärningen. Och nej, en viss planering är gjord det råder inga tvivel om från min sida. Han hade tid att besinna sig innan han sköt dessutom och han sköt en sovande Marina. Förmodligen va han tvungen att hämta pistolen och ladda den och jag kan aldrig få detta mord till handlande i affekt. Inte en enda chans.

Han har tänkt på detta tidigare bara inte när det skulle ske. Det är återberättat i FUP av Marinas bekant dessutom hur han skulle dumpa henne där ingen hittade henne. Ett typiskt uttalande från Fredrik skulle jag vilja säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in